Pagina 1 van 5

koppeling

Geplaatst: 26.06.2016 - 09:55
door BendW
We hebben het volgende aan de hand met onze xc60 my 2010 2.4d D5 175pk fwd met hand bak.Als ik het toerental in 4de versnelling laat zakken tot 1500t/m en vraag dan vol vermogen dan gaat het toerental vanaf 2000t tot 3000t de hoogte in schieten zonder evenredig te versnellen en vervolgens terug wat zakken en normaal doortrekken. Mijn mening is koppeling en drukgroep naar de haaien.Wie heeft er ervaring mee?Ik vind het toch veel te vroeg voor een auto met juist 100dkm.

Re: koppeling

Geplaatst: 26.06.2016 - 11:30
door lint
Dat klinkt als een koppeling die slipt in de 4e versnelling bij vol gas geven bij 1500 toeren.

Re: koppeling

Geplaatst: 26.06.2016 - 11:38
door edraket
Is inderdaad slippende koppeling. Is de auto gechipt?

Re: koppeling

Geplaatst: 26.06.2016 - 11:43
door BasG
Yep, slippende koppeling. Nee, is bij normaal gebruik niet normaal bij 100.000 km. Veel met zware aanhanger of caravan gereden? Veel met slippende koppeling weggetrokken?

Re: koppeling

Geplaatst: 26.06.2016 - 11:56
door BendW
De auto is niet geschipt,de auto word goed onderhouden en normaal gebruikt 90% door mijn vrouw gereden met een rustige rijstijl.De afneembare trekhaak is nog nieuw en nooit gebruikt geweest.Ik heb de wagen over genomen op 80km van eerste eigenaar, steeds officiƫle Volvo dealer onderhouden.Kan het niet begrijpen dat de koppeling het nu al begeeft.Ik heb altijd Audi gereden en altijd tot 350dkm en nooit dit aan de hand gehad.Ik heb Volvo gekocht omdat ze zeer veilig zijn en dacht betrouwbaar en zeer degelijk.Blijkbaar toch niet...

Re: koppeling

Geplaatst: 26.06.2016 - 12:08
door edraket
Is ook niet normaal dat de koppeling bij deze km stand slipt, maar je weet natuurlijk niet wat er bij de vorige eigenaar allemaal mee is gebeurd. Dus niet gelijk de Volvo de schuld geven! Heb je nog garantie?

Re: koppeling

Geplaatst: 26.06.2016 - 12:32
door Thijs
Nou nou, meteen Volvo afschilderen als onbetrouwbaar.. Je hebt het hier over een uitzonderlijk geval denk ik zomaar. Het blijft techniek en dat kan nou eenmaal kapot..

Re: koppeling

Geplaatst: 26.06.2016 - 12:41
door Ramon&Ramon
Ik wil niet vervelend doen, maar veel vrouwen rijden met de voet op de koppeling,,,
Daar kan hij niet echt tegen...

Re: koppeling

Geplaatst: 26.06.2016 - 12:43
door BendW
Dinsdag gaat de wagen binnen voor nader onderzoek en uitlezen,ze zeggen in de garage dat het ook een sensor kan zijn maar daar geloof ik niet echt in.De wagen is nog onder garantie dus het probleem zal wel opgelost worden maar mijn vertrouwen in Volvo heeft toch een deuk gekregen. Ik had dit absoluut niet verwacht.De vorige eigenaar Ken ik persoonlijk ik weet wat er mee gebeurt is,het ligt absoluut niet aan het misbruiken van de wagen,daar is absoluut niks op aan te merken.

Re: koppeling

Geplaatst: 26.06.2016 - 12:45
door BendW
Mijn vrouw rijd al 25 jaar met de auto en dit is de eerste met dit probleem,zal wel niet aan de vrouw liggen denk ik dan?..

Re: koppeling

Geplaatst: 27.06.2016 - 23:46
door E.Werker
Misschien heeft de vorige eigenaar met de voet op de koppeling gereden? Dat geeft genoeg extra slijtage wat dit kan verklaren.

Re: koppeling

Geplaatst: 28.06.2016 - 20:31
door BendW
De wagen is uit gelezen en geeft geen enkele fout melding,de koppeling is uitvoerig getest op vlak terrein, op hellingen,op brug om hoog met meer dan 100km/h in 2de versnelling en de koppeling doet het perfect.Kan het niet begrijpen dat we niks meer merken...We gaan hem de volgende weken goed opvolgen en proberen uit te zoeken wanneer het voor komt.Dat is het rare aan het hele verhaal,het is maar af en toe...

Re: koppeling

Geplaatst: 28.06.2016 - 20:58
door edraket
Een koppeling gaat altijd slippen bij max koppel. Aangezien dat bij een diesel zo rond de 2000 toeren ligt zal de koppeling geen krimp geven bij 4000 toeren. Het koppel is daar al aardig weg gezakt. Dus in 3 of 4e versnelling bij 1800 toeren vol gas en kijken of de toerenteller een hopje maakt. Bij 2200 toeren gas los. Als de toerenteller dan direct een klein beetje terug loopt slipt de koppeling. Een heel klein beetje is goed, dat is de verdraaiing van het vliegwiel, maar als hij een paar 100 toeren zakt slipt de koppeling.

Re: koppeling

Geplaatst: 02.07.2016 - 21:13
door BendW
Vandaag de xc uitvoerig getest,niks aan te merken,koppeling is in orde!Om een lang verhaal kort te maken blijkt dat er in 4de versnelling nog steeds wiel spin is bij nat wegdek,te weinig om de dstc in werking te laten treden maar wel de ESP.Daarom dat je niks merkt in de wagen,geen lampje gaat branden maar wel het toerental dat FF de hoogte in schiet.Blij dat er niks scheelt aan de xc60 kunnen we terug van onze Volvo genieten zonder ons zorgen hoeven te maken,zoals het moet!

Re: koppeling

Geplaatst: 02.07.2016 - 21:55
door lint
Dat is goed nieuws, geen problemen met de koppeling en gewoon lekker rijden.

Re: koppeling

Geplaatst: 02.07.2016 - 22:01
door Kurt1975
Welke banden liggen eronder. Je hebt dan wel een D5 met een lekker koppel, maar in vierde nog wielspin bij vochtig wegdek...
Dan denk ik richting banden.

Re: koppeling

Geplaatst: 02.07.2016 - 22:08
door BendW
Goodyear eficient grip SUV zomer band steekt er onder en als winter heb Continental winter contact SUV.

Re: koppeling

Geplaatst: 02.07.2016 - 22:14
door Kurt1975
Zijn toch gerenommeerde merken. Zal dan wel het hoge koppel zijn dat net onvoldoende op het wegdek overgedragen wordt.
Goed nieuws dat de koppeling niet naar de fillestijnen is.
Iets minder gas geven bij regenweer dus :)

Re: koppeling

Geplaatst: 02.07.2016 - 22:22
door edraket
Wielspin in de vierde, dat is bijna onmogelijk, of de weg moet echt heel erg nat zijn (bedoel dikke plassen). Zou nog eens goed testen met droog weer.

Re: koppeling

Geplaatst: 02.07.2016 - 22:27
door MartijnAbel
edraket schreef: Wielspin in de vierde, dat is bijna onmogelijk, of de weg moet echt heel erg nat zijn (bedoel dikke plassen). Zou nog eens goed testen met droog weer.
Idd, dat is onmogelijk om dat op een normale manier en met dat vermogen teweeg te brengen. Zou idd nog eens goed testen.