Pagina 1 van 1

FAN? wat is de betere?

Geplaatst: 18.08.2006 - 12:26
door wolfman
ik hoorde dat er meerdere soorten fan voor de B20 motor van een amazon zijn. ik heb een gele (4 bladen) en een blauwe fan (5 bladen). de blauwe is iets kleiner.
nu heb ik gehoord dat er ook oranje fans zijn. haha. (schrijf je dat zo?) Dit heeft dus geen bal te maken met sport!!!

Wie weet welke fan beter is?

groeten
jaap

Geplaatst: 18.08.2006 - 13:49
door Henri144
Dat hangt er van af 'hoe' de fan draait.... In mijn 144 zit dat ding 'direct' op een as van de motor, dwz, wanneer de motor langzamer draait, draait de fan ook langzamer (en andersom uiteraard). Omdat mijn auto op gas is, en de motor dus wat warmer wordt, heb ik een extra fan aan de voorkant van de radiateur, die thermostaat-afhankelijk draait. Ik kan 'm ook met de hand aan en uit zetten. Volgens mij maakt het dus niet zoveel uit hoeveel bladen de fan heeft, maar meer de snelheid waarmee hij draait......

Geplaatst: 18.08.2006 - 18:32
door pieter007
ik heb ook gas en rij gewoon standaard rond met de b20
en 4 bladen schroef

mijn pa heeft ook een b20 en een 4 blade schroef en daar staat de temperatuur altijd hoger als bij mij ..
die drijgt met warme weer zelfs soms warm te lopen
hier zit nog een extre electrische fan .. die we met de hand kunnen opzetten en dit helpt wel

Geplaatst: 21.08.2006 - 13:50
door Henri144
mijn pa heeft ook een b20 en een 4 blade schroef en daar staat de temperatuur altijd hoger als bij mij ..
die drijgt met warme weer zelfs soms warm te lopen
Een andere theorie is dat de thermostaat of de radiator overleden is....... :wink:

Geplaatst: 21.08.2006 - 21:15
door pieter007
radiator is goed ,

thermostaat normaal ook ..



maar zijn koelwater ziet er meestal roestig uit , ook na verscheidene keren ververst te hebben


momenteel is zijn amazon in de opmaak door mij

Geplaatst: 22.08.2006 - 09:53
door Henri144
maar zijn koelwater ziet er meestal roestig uit , ook na verscheidene keren ververst te hebben
Dan laat 'iets' in het koelsysteem los..... En dat zou een verstoppinkje kunnen veroorzaken!

Geplaatst: 22.08.2006 - 19:22
door ps-amazon
ga eerst maar eens kijken op de Volvo V44 site en zoek op het forum naar koelsysteem etc; is al erg veel over geschreven; veel nuttige info

Geplaatst: 23.08.2006 - 19:41
door Volvofreaks
Origineel hoort er een 4 bladen fan op in de mooie kleur geel. Wanneer je temperatuurproblemen hebt zo ik kiezen voor een extra elektrische fan (BX bijvoorbeeld past perfect) en deze handmatig in en uit schakelen. Thermostaat moet standaard schakelen bij 82 graden maar er zijn ook 75 en zelfs 92 graden versies. Laatste meer geschikt voor N-Zweden. Wat de roest betreft heeft er denkelijk een langere tijd alleen maar water in het blok gezeten. Gebruik dus een goed merk koelvloeistof.
Werkt in mijn Ama Combi zeer goed.