Flink trillen rond 80 km/h
Geplaatst: 29.06.2016 - 01:09
Beste mensen,
Al een poosje niets van me laten horen. Druk met het werk en daarheen rijden. Dat gaat tot nu toe prima in de S60, maar sinds vorige week heb ik een knap irritant probleem.
Vorige week donderdag onderweg naar het werk ging de wagen ineens best wel trillen, ergens rond de 80 km/h. Niet in het stuur, lijkt meer bij de motor vandaan te komen. Wagen stilgezet en de WW gebeld. De monteur was zelf ook een liefhebber en in het bezit van een S60. Hij constateerde direct dat de wagen stationair luidruchtiger was dan hij zou mogen zijn. Tijdens het rijden sloot hij wielen en ophanging vrijwel zeker uit. Volgens hem misschien motorsteunen of het dubbel massa vliegwiel. Het was natuurlijk mijn verantwoordelijkheid, maar hij zou er zeker mee door durven rijden. Wel naar laten kijken natuurlijk, maar nu in ieder geval rit afmaken.
De volgende dag met een monteur van mijn garage een rit gemaakt. Natuurlijk gaat hij dan niet trillen (ik mocht het trouwens van de WW-monteur geen trillen noemen, het was dreunen). Motorsteunen zijn nagekeken, deze waren prima. Het advies was: verder rijden en info verzamelen. Wanneer trillen? Warm/ koud? Welke snelheden? Etc. Die dag opnieuw 2x86km naar het werk heen en weer gereden. De auto wil in trilling rond de 80 km/h en ook rond de 105 à 110 km/h. Warm of koud lijkt niet uit te maken.
Zaterdag opnieuw naar de garage geweest. Nu heeft de eigenaar ernaar gekeken. Hij heeft een stukje gereden en op het eind begon de auto net in trilling te komen, toen helaas net de weg ophield. Dus nog lastig te beoordelen waar het vandaan kwam. Hij heeft de motorruimte kritisch bekeken en ontdekte wat vers plastic "slijpsel" rond een montagepunt van de plastic motorafdekkap. Deze trilt sowieso en zal moeten worden vervangen of beter moeten worden vastgezet. Hij adviseerde even een poosje zonder afdekkap te rijden en op te letten of als de auto weer in trilling kwam, of dit dan weer weggaat als ik langdurig de koppeling ingetrapt hou.
Maandag opnieuw op pad gegaan en nergens last van gehad. Ik begon al te denken: "Kan het echt zo simpel zijn? Kan een afdekkap zulke trillingen veroorzaken?" Achteraf gezien ben ik niet achter vrachtwagens beland en heb ik niet de kritische snelheden gereden.
Vandaag (dinsdag) was het opnieuw mis. Wederom achter een vrachtwagen kwam de trilling er vol in. Ik heb diverse dingen geprobeerd om hem weer uit de trilling te krijgen: koppeling poos indrukken, terugschakelen naar 4, naar 3, ontkoppeld een dot gas geven. Dat allemaal zonder teveel snelheid prijs te geven (je wilt je achterliggers op de autoweg niet teveel plagen), maar dat werkt allemaal niet zo goed. De enige effectieve methode om hem snel uit de trilling te krijgen is om gekoppeld een stuk langzamer te gaan rijden. Een stuk sneller zal waarschijnlijk ook wel werken, maar dat kon ik nu niet uitproberen.
Morgen opnieuw naar de garage, het verhaal vertellen en overleggen.
Ik heb ondertussen wel het een en ander gelezen over dat vliegwiel, maar dan lees ik vooral over symptomen als geluiden bij wegrijden en zo. Daar heb ik totaal geen last van. Wel vind ik al langere tijd dat hij wat onrustig is in de aandrijving. Maar daar ben ik wel een Pietje Precies in, ik voel dingen die een ander niet opvallen. Wat is jullie idee bij het horen van dit verhaal? Ik zit nu bijna op de 230.000 km, dus dat zou wel kloppen met wat ik elders lees. Als blijkt dat het het vliegwiel is, dan is een wordt dat een reparatie, waarbij preventieve vervanging van koppeling en drukgroep ook verstandig is, lees ik. Klopt dat? Het klinkt wel logisch. En dan zou ik een rekening kunnen gaan verwachten van rond de € 1800. Is dat realistisch? Mijn garage is een Peugeotdealer. Vraag me niet hoe ik daar ben gekomen, dat is een verhaal op zich. Maar logisch dat zij iets meer vragen dan een merkloze garage. Het mag ook wel geld kosten, als ik maar weet dat de auto dan ook echt weer prima rijdt. Hij is het nog waard.
Groeten, Mark
Al een poosje niets van me laten horen. Druk met het werk en daarheen rijden. Dat gaat tot nu toe prima in de S60, maar sinds vorige week heb ik een knap irritant probleem.
Vorige week donderdag onderweg naar het werk ging de wagen ineens best wel trillen, ergens rond de 80 km/h. Niet in het stuur, lijkt meer bij de motor vandaan te komen. Wagen stilgezet en de WW gebeld. De monteur was zelf ook een liefhebber en in het bezit van een S60. Hij constateerde direct dat de wagen stationair luidruchtiger was dan hij zou mogen zijn. Tijdens het rijden sloot hij wielen en ophanging vrijwel zeker uit. Volgens hem misschien motorsteunen of het dubbel massa vliegwiel. Het was natuurlijk mijn verantwoordelijkheid, maar hij zou er zeker mee door durven rijden. Wel naar laten kijken natuurlijk, maar nu in ieder geval rit afmaken.
De volgende dag met een monteur van mijn garage een rit gemaakt. Natuurlijk gaat hij dan niet trillen (ik mocht het trouwens van de WW-monteur geen trillen noemen, het was dreunen). Motorsteunen zijn nagekeken, deze waren prima. Het advies was: verder rijden en info verzamelen. Wanneer trillen? Warm/ koud? Welke snelheden? Etc. Die dag opnieuw 2x86km naar het werk heen en weer gereden. De auto wil in trilling rond de 80 km/h en ook rond de 105 à 110 km/h. Warm of koud lijkt niet uit te maken.
Zaterdag opnieuw naar de garage geweest. Nu heeft de eigenaar ernaar gekeken. Hij heeft een stukje gereden en op het eind begon de auto net in trilling te komen, toen helaas net de weg ophield. Dus nog lastig te beoordelen waar het vandaan kwam. Hij heeft de motorruimte kritisch bekeken en ontdekte wat vers plastic "slijpsel" rond een montagepunt van de plastic motorafdekkap. Deze trilt sowieso en zal moeten worden vervangen of beter moeten worden vastgezet. Hij adviseerde even een poosje zonder afdekkap te rijden en op te letten of als de auto weer in trilling kwam, of dit dan weer weggaat als ik langdurig de koppeling ingetrapt hou.
Maandag opnieuw op pad gegaan en nergens last van gehad. Ik begon al te denken: "Kan het echt zo simpel zijn? Kan een afdekkap zulke trillingen veroorzaken?" Achteraf gezien ben ik niet achter vrachtwagens beland en heb ik niet de kritische snelheden gereden.
Vandaag (dinsdag) was het opnieuw mis. Wederom achter een vrachtwagen kwam de trilling er vol in. Ik heb diverse dingen geprobeerd om hem weer uit de trilling te krijgen: koppeling poos indrukken, terugschakelen naar 4, naar 3, ontkoppeld een dot gas geven. Dat allemaal zonder teveel snelheid prijs te geven (je wilt je achterliggers op de autoweg niet teveel plagen), maar dat werkt allemaal niet zo goed. De enige effectieve methode om hem snel uit de trilling te krijgen is om gekoppeld een stuk langzamer te gaan rijden. Een stuk sneller zal waarschijnlijk ook wel werken, maar dat kon ik nu niet uitproberen.
Morgen opnieuw naar de garage, het verhaal vertellen en overleggen.
Ik heb ondertussen wel het een en ander gelezen over dat vliegwiel, maar dan lees ik vooral over symptomen als geluiden bij wegrijden en zo. Daar heb ik totaal geen last van. Wel vind ik al langere tijd dat hij wat onrustig is in de aandrijving. Maar daar ben ik wel een Pietje Precies in, ik voel dingen die een ander niet opvallen. Wat is jullie idee bij het horen van dit verhaal? Ik zit nu bijna op de 230.000 km, dus dat zou wel kloppen met wat ik elders lees. Als blijkt dat het het vliegwiel is, dan is een wordt dat een reparatie, waarbij preventieve vervanging van koppeling en drukgroep ook verstandig is, lees ik. Klopt dat? Het klinkt wel logisch. En dan zou ik een rekening kunnen gaan verwachten van rond de € 1800. Is dat realistisch? Mijn garage is een Peugeotdealer. Vraag me niet hoe ik daar ben gekomen, dat is een verhaal op zich. Maar logisch dat zij iets meer vragen dan een merkloze garage. Het mag ook wel geld kosten, als ik maar weet dat de auto dan ook echt weer prima rijdt. Hij is het nog waard.
Groeten, Mark