Pagina 1 van 1
Vraagjes aankoop C30
Geplaatst: 03.07.2016 - 09:16
door Niexx
Goedemorgen mensen,
Ik ben Niek en ik ben op zoek naar een C30. Gisteren proefgereden in een 2.0 liter uit 2008 en dat beviel mij prima: ik wil 'm
Eén vraag krijg ik niet goed beantwoord: zit er nou een distributieketting of een -riem op en wat is daarvan de onderhoudsinterval? De verkoper had het over 160.000 km en de auto heeft 120 gelopen dus dan zou 'ie nog wel even mee kunnen (en hoeft hij 'm niet te vervangen ..).
Ik zie verschillende berichten, ook lees ik iets over een gewijzigde onderhoudsinterval dus vandaar dat ik het even aan de experts vraag.
Re: Vraagjes aankoop C30
Geplaatst: 03.07.2016 - 09:41
door Maurits@Parts4Swedes
Als je het over een tweeliter benzinemotor hebt, dan heeft deze een ketting. De tweeliter diesel heeft een riem (interval 240k).
Re: Vraagjes aankoop C30
Geplaatst: 03.07.2016 - 09:47
door Niexx
Inderdaad, benzine. Dank je wel, en is de interval van de benzine inderdaad 140.000 ?
Re: Vraagjes aankoop C30
Geplaatst: 03.07.2016 - 14:01
door Turbotom
Een distributieketting is onderhoudsvrij.
Tom
Re: Vraagjes aankoop C30
Geplaatst: 17.07.2016 - 00:01
door Niexx
Allen dank, de auto is gekocht, nog een weekje wachten en dan zal ik mij hier weer melden.
Re: Vraagjes aankoop C30
Geplaatst: 17.07.2016 - 11:13
door MartijnAbel
Turbotom schreef:
Een distributieketting is onderhoudsvrij.
Tom
Zolang je de spanners maar in de gaten houd. Zodra je geratel begint te horen in het vooronder, dan is het vaak zo dat de automatische spanners aan end zijn en de ketting niet volledig strak meer kunnen houden.
@ TS: gefeliciteerd met de aankoop!
Re: Vraagjes aankoop C30
Geplaatst: 17.07.2016 - 21:15
door JTC30
En niet proberen op te trekken bij te lage toeren in een hoge versnelling. Dan kunnen de kettingen uitrekken.
Re: Vraagjes aankoop C30
Geplaatst: 17.07.2016 - 22:55
door wim de jong
En niet proberen op te trekken bij te lage toeren in een hoge versnelling. Dan kunnen de kettingen uitrekken
hoezo? leg eens uit?
volgens mij worden alleen de 2 nokkenassen aangedreven door de kettingen.
het vermogen naar de wielen gaat via de krukas/koppeling/versnellingsbak.
de belasting van de kettingen blijft ten allen tijde gelijk......er is geen belastingvariatie via de kettingen, is onafhankelijk van de belastingvraag van de auto, en is toerental onafhankelijk..
dus als je de wagen laat uitrollen in de derde versnelling, of gas geeft in de derde versnelling met 20 km/h, maakt voor de belasting voor de nokkenas niets uit. de kleppen gaan wel open/dicht.
Re: Vraagjes aankoop C30
Geplaatst: 20.07.2016 - 00:12
door JTC30
Het is iets waar door een bepaald forumlid hier eens keihard is op gehamerd. Vooral in het v50 gedeelte. Als ik het me goed herinner ene Luuk.
De beschrijving staat hier:
http://www.driving-dutchman.nl/opgerekt ... r-er-hoop/
Het leek me op zich heel logisch. Als jij optrekt met lage toeren, gaat het optrekken op zich langzamer, terwijl je daarmee langer de spanning van het optrekken vasthoudt.
Terwijl je als je een lagere versnelling optrekt, het optrekken ook veel sneller gedaan is.
Re: Vraagjes aankoop C30
Geplaatst: 20.07.2016 - 06:34
door Marcnij
Ik vind het een raar verhaal.
Zoals Wim ook al zegt, de distributieketting krijgt geen aandrijfkrachten te verwerken.
Minder smering bij lage toerentallen kan ik nog inkomen, maar er wordt in het artikel ook gepsroken over het trekken van een zware aanhanger.
Alsof de nokkenassen zwaarder gaan draaien als je een aanhanger trekt...
I.m.o. Een broodje aap verhaal en stemmingmakerij.