Pagina 1 van 3
Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 06.07.2016 - 21:26
door MartijnAbel
Nou ben ik wel eens nieuwschierig wat voor jullie de doorslag geeft om het onderhoud wel of niet bij de dealer te laten doen.
Ik zelf kies er specifiek voor om niet het onderhoud bij de dealer te laten doen. Ik ben namelijk niet van plan om de showroom en de mannen in maatpakjes (no offence) te betalen. Meerdere malen ben ik mij kapotgeschrokken van de offerte's voor de meest doodsimpele klussen(DB set vervangen, krukaskeerring, bakolie vervangen etc.)
Ik heb al jaren mijn auto's in onderhoud bij een kleine 2 mans garage die hard werken voor elke reparatie en deze goed, zoniet meer dan goed uitvoeren. Als bijkomend pluspunt scheelt het me ook nog eens een beste duit.
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 06.07.2016 - 21:34
door Msuidgeest
Alles wat ik zelf kan doen doe ik zelf. De onderdelen komen bijna altijd bij de dealer vandaan maar ik schroef het er toch zelf op, in of tegenaan. Dat heb ik met al mijn auto's gedaan en dat blijf ik doen tot het niet meer lukt.
Prijs? Ja, overwegend wel maar ik heb gemerkt dat ik het enorm leuk vind om met mijn handen te wapperen. Ook met onze X5 doe ik het op deze manier.
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 06.07.2016 - 21:59
door V70/2.4D/2003
Vertrouwen en prijs, daarom gaat die van mij naar de lokale garage en dat is geen dealer
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 06.07.2016 - 22:03
door lint
Mijn V70 gaat naar de dealer voor onderhoud, de V70 van mijn vrouw gaat naar een Volvo specialist. De kosten maken het verschil bij deze keuze.
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 06.07.2016 - 22:10
door gose91
S40 heeft veel stempels van Vakgarages. Ik weet niet of dat zomaar een keurmerkje is. Feit is wel dat het automobiel technisch zeer goed is en ook door een Vakgarage is afgeleverd. Einde van de maand gaan we kijken of weer een andere het ook kan. Zo ja, gaat het om vertrouwen en zijn de lagere kosten mooi meegenomen.
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 06.07.2016 - 22:22
door Theo V70
C70 dealer onderhouden, gewoon omdat het kan en ik er een goed gevoel bij heb.
240 en Amazon 95% zelf onderhouden met zo vaak mogelijk originele onderdelen, gewoon omdat het leuk is/voldoening geeft en ik er veel van leer. (Bovenste trede van de maslov piramide

).
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 06.07.2016 - 23:02
door BlackcurrantV70
Mijn 240 estate destijds deed ik 90% zelf, sindien de V70N, XC60, C70's en XC70 alles bij de dealer.
Ik heb gewoon de tijd niet om in het weekend te gaan sleutelen om hier en daar enkele euro's te besparen.
Maandag is mijn XC70 bij de dealer geweest voor 150.000km beurt (heeft nog maar 127.000 gelopen) en heb 334 euro betaald, best te doen vind ik 1 beurt per jaar zo.
Tel daar nog de gratis Volvo assistance bij die je anders zelf moet betalen, hoeveel bespaar je dan nog op jaar basis ?
Ik heb nog nooit een buitensporige rekening gekregen bij mijn dealer, beter zelfs toen bij de C70 de voorste remschijven krom bleken na 3 jaar en 47000km zijn ze zelfs voor 50% tussen gekomen in de kosten, wat ik met een grote doos Belgische pralines voor de mensen daar beloond heb.
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 06.07.2016 - 23:18
door xgeering
Merkdealers zijn voor mij bedrijven die voor reparatie en onderhoud teveel rekenen om dure luxe panden en verkopers in dure pakken te kunnen onderhouden !!! Helaas wat vervelende ervaringen hiermee opgedaan de afgelopen jaren, óók bij Volvo, vandaar mijn 'definitie van merkdealers'.
Het meeste onderhoud aan mijn huidige V70 Classic wordt gedaan door een zeer ervaren en kundig automonteur die ik persoonlijk goed ken en die bij mij vandaan slechts 5 deuren verderop woont. Daarnaast zit er op 3 km bij mij vandaan een Volvo-specialist. Voor reparatie/onderhoud ben ik dus prima voorzien

Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 07.07.2016 - 09:00
door Carfreak
Fantastische service en mensen bij de dealer. Ik kom er alleen om onderdelen en accessoires op te halen. Als je auto wat ouder wordt vind ik het de investering van een dealer niet meer waard. Ik bespaar jaarlijks 50% in de onderhoudskosten tov de dealer.
Wanneer dealers eens wat vaker gebruikte onderdelen zouden plaatsen in oudere auto's en daarmee de kosten omlaag zouden brengen denk ik dat ze heel wat oude klanten zouden kunnen verleiden om weer terug te komen.
Ik heb sinds een jaar of 5 een goede monteur bij een dorpsgarage die mijn S80 super onderhoud. En altijd met OEM onderdelen. Een vriendelijk werkplaatstarief en hij gebruikt waar mogelijk gebruikte onderdelen. Het enige wat hij niet kan is een software update. Maar daarvoor ben ik bij de dealer van harte welkom.
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 07.07.2016 - 10:10
door MartijnAbel
BlackcurrantV70 schreef:
Mijn 240 estate destijds deed ik 90% zelf, sindien de V70N, XC60, C70's en XC70 alles bij de dealer.
Ik heb gewoon de tijd niet om in het weekend te gaan sleutelen om hier en daar enkele euro's te besparen.
Maandag is mijn XC70 bij de dealer geweest voor 150.000km beurt (heeft nog maar 127.000 gelopen) en heb 334 euro betaald, best te doen vind ik 1 beurt per jaar zo.
Tel daar nog de gratis Volvo assistance bij die je anders zelf moet betalen, hoeveel bespaar je dan nog op jaar basis ?
Ik heb nog nooit een buitensporige rekening gekregen bij mijn dealer, beter zelfs toen bij de C70 de voorste remschijven krom bleken na 3 jaar en 47000km zijn ze zelfs voor 50% tussen gekomen in de kosten, wat ik met een grote doos Belgische pralines voor de mensen daar beloond heb.
Maar dan hoeft het nog steeds niet perse bij de dealer toch? Ik pak her en der zelf dingen die ik sleutel, maar de andere reparaties gaat de V50 toch echt naar de garage. Ook omdat ik er geen tijd voor heb. Het voordeel van een goede bekende garage vind ik dat je alsnog de kunde hebt, alleen voor een verdomd lager tarief dan bij de dealer.
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 07.07.2016 - 10:27
door V.I.K.
Nou hoor ik nog wel eens bij mijn dealer na een beurt of na een probleem. :"Mijnheer we hebben de software geüpdatet".
Hoe gaat dat bij een niet merk dealer? Ik kan me zo voorstellen dat een merk dealer, of het Volvo of een ander merk is, zijn software updates niet zomaar weggeeft aan heel Nederland.
Vooral met de moderne auto's is dat belangrijk lijkt me? Mijnheer Winhoos gooit ook nog al eens software updates op mijn pc.
Uitlezen van fouten is natuurlijk wel mogelijk bij een andere garage, maar de rest? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik weet niet wat de prijsverschillen zijn tussen de dealer en een ander bedrijf. Is dat een paar euro, dan zit ik nog steeds prima bij mijn dealer. Maar ik ben na de garantie toch ook niet echt een dief van mijn eigen portemonnee.
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 07.07.2016 - 10:34
door V52
Kleine beurten bij de garage om de hoek.
Waarom? Ken hem persoonlijk en ik kan er binnen een paar dagen terecht. Bij de dealer moet 3 weken van te voren een afspraak maken.
Grote beurt met sw update wel bij de dealer.
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 07.07.2016 - 11:04
door caterham
Carfreak schreef:Wanneer dealers eens wat vaker gebruikte onderdelen zouden plaatsen in oudere auto's en daarmee de kosten omlaag zouden brengen denk ik dat ze heel wat oude klanten zouden kunnen verleiden om weer terug te komen.
Als er nu toch één ding is wat ik absoluut niet wil hebben op welke wagen dan ook, is dat ze gebruikte onderdelen erin zetten. Gewoon originele, nieuwe onderdelen. Dan maar wat meer betalen. En of het verschil bij een dealer op jaarbasis dan echt het dubbele is durf ik te betwijfelen.
Nu ok, voor nieuwe banden en uitlijnen ga ik ergens anders heen en remblokken en schijven doe ik zelf.
Op de hobbywagen doe ik wel veel zelf, maar dan alleen puur omdat ik het leuk vind. Voor dingen die ik niet zelf kan gaat de wagen naar een specialist waarvan ik op dat moment denk dat die er het meeste verstand van heeft.
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 07.07.2016 - 11:11
door Ben
Eigenlijk altijd naar de dealer.
En als er geen nieuwe onderdelen meer leverbaar zijn, dan mogen er best gebruikte in.
Mijn dealer stelt dat dan zelf voor en hij zorgt dat de kwaliteit daarvan klopt.
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 07.07.2016 - 17:05
door Carfreak
caterham schreef:
Carfreak schreef:Wanneer dealers eens wat vaker gebruikte onderdelen zouden plaatsen in oudere auto's en daarmee de kosten omlaag zouden brengen denk ik dat ze heel wat oude klanten zouden kunnen verleiden om weer terug te komen.
Als er nu toch één ding is wat ik absoluut niet wil hebben op welke wagen dan ook, is dat ze gebruikte onderdelen erin zetten. Gewoon originele, nieuwe onderdelen. Dan maar wat meer betalen. En of het verschil bij een dealer op jaarbasis dan echt het dubbele is durf ik te betwijfelen.
Nu ok, voor nieuwe banden en uitlijnen ga ik ergens anders heen en remblokken en schijven doe ik zelf.
Op de hobbywagen doe ik wel veel zelf, maar dan alleen puur omdat ik het leuk vind. Voor dingen die ik niet zelf kan gaat de wagen naar een specialist waarvan ik op dat moment denk dat die er het meeste verstand van heeft.
Gebruikt OEM is vaak beter dan imitatie nieuw. Zoals wordt aangegeven worden alle gebruikte onderdelen getest en krijg je er tegenwoordig zelfs 3 mnd garantie op.
Maar als jij er een slecht gevoel bij hebt moet je er niet aan beginnen.
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 07.07.2016 - 17:49
door volvo355
Allebei onze V70's gaan naar een volvo specialist. Goedkoper dan de dealer en zeker niet slechter.
Onderhoud zoals vloeistoffen en filters doen we zelf, de rest mag de garage doen.
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 07.07.2016 - 20:35
door MartijnAbel
caterham schreef:
Carfreak schreef:Wanneer dealers eens wat vaker gebruikte onderdelen zouden plaatsen in oudere auto's en daarmee de kosten omlaag zouden brengen denk ik dat ze heel wat oude klanten zouden kunnen verleiden om weer terug te komen.
Als er nu toch één ding is wat ik absoluut niet wil hebben op welke wagen dan ook, is dat ze gebruikte onderdelen erin zetten. Gewoon originele, nieuwe onderdelen. Dan maar wat meer betalen. En of het verschil bij een dealer op jaarbasis dan echt het dubbele is durf ik te betwijfelen.
Nu ok, voor nieuwe banden en uitlijnen ga ik ergens anders heen en remblokken en schijven doe ik zelf.
Op de hobbywagen doe ik wel veel zelf, maar dan alleen puur omdat ik het leuk vind. Voor dingen die ik niet zelf kan gaat de wagen naar een specialist waarvan ik op dat moment denk dat die er het meeste verstand van heeft.
Op het moment dat ik 750 moet betalen voor een DB wissel, en bij mijn bekende garage 550 inclusief lekke keerring vervangen, dan doe ik het wel bij de lokale garage.
V.I.K. schreef:
Nou hoor ik nog wel eens bij mijn dealer na een beurt of na een probleem. :"Mijnheer we hebben de software geüpdatet".
Hoe gaat dat bij een niet merk dealer? Ik kan me zo voorstellen dat een merk dealer, of het Volvo of een ander merk is, zijn software updates niet zomaar weggeeft aan heel Nederland.
Vooral met de moderne auto's is dat belangrijk lijkt me? Mijnheer Winhoos gooit ook nog al eens software updates op mijn pc.
Uitlezen van fouten is natuurlijk wel mogelijk bij een andere garage, maar de rest? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik weet niet wat de prijsverschillen zijn tussen de dealer en een ander bedrijf. Is dat een paar euro, dan zit ik nog steeds prima bij mijn dealer. Maar ik ben na de garantie toch ook niet echt een dief van mijn eigen portemonnee.
Ik vraag mij sterk af of er nog wel SW updates zijn voor mijn V50 uit 2004 :p zal maandag wel even vragen bij de dealer
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 07.07.2016 - 20:51
door Mart van der Steeg
Tot op heden naar de dealer, maar ik ga nu voor specifiek werk naar de volvo specialist (volgende week). Dus het wordt een mix als het bevalt.
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 07.07.2016 - 20:57
door JeroenSpock
Ik kom alleen bij de dealer voor onderdelen. Olie besteld in Duitsland, oliefilter haal ik dan even bij de dealer voor een beetje meer dan op internet. Dat gun in de dealer dan ook wel weer, ik kom er ook met lastige vragen waar ze dan de tijd voor nemen. Maar die 96 euro per uur (inc) gaat me echt wat ver.
Enige wat ze ooit aan de S60 hebben gedaan was het vervangen van de dynamo (die ik weer via internet gekocht heb). APK doen ze tegenwoordig ook voor 25 euro, dan gaat hij mooi naar de dealer voor dat geld.
De rest van het onderhoud is gebeurd bij een Bosch service punt garage in Stadskanaal. Nadat ik losse schroeven onder de motorkap vond is hij daar niet weer geweest, en doe ik veel zelf. Alleen, op klusdagen, of met iemand van het forum op een brug.
Re: Onderhoud bij de dealer, wel of niet?
Geplaatst: 07.07.2016 - 22:47
door caterham
Martijn, ik schreef dan ook originele nieuwe onderdelen en niet imitatie. Ik wil simpelweg dat iets zo lang mogelijk mee gaat en ik daarom zo min mogelijk bij de garage hoef te staan voor de werk- / familiewagen.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik helemaal niets onder de wagen schroef dat niet van Volvo is. De remmen ben ik niet altijd even tevreden over, dus daar zal ik tzt andere voor zoeken.
Geloof dat m'n distributieriem elke 240.000 kilometer vervangen moet worden. Dan ben ik alweer 4 tot 5 jaar verder.
Eerst maar eens zien of ik de wagen zo lang zal rijden. De V90 oogt akelig mooi...
