Pagina 1 van 3

Remmen upgrade

Geplaatst: 06.07.2016 - 22:44
door SuperKnutsel
Vandaag bij Volvoservice.eu in Elst mijn 2.5t remmen laten upgraden naar 336 (mm) diameter XC90 schijven en bijbehorende remklauwen.

Op het uitboren van enkele gaten is dit een plug and play upgrade die betaalbaarder is als menig big brake kit en toch een hoop remkracht extra geeft samen met het grotere rem oppervlak i.s.m. de grotere rem cylinder.

Ben weer een blij man :devil:

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 06.07.2016 - 22:47
door edraket
Heb je nu ook de rembalans aangepast?

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 07.07.2016 - 07:40
door SuperKnutsel
Nee, is niet nodig gebleken.
Auto duikt niet en balans blijkt nog mooi in evenwicht.

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 07.07.2016 - 20:41
door MartijnAbel
Ziet er netjes uit! Nog steeds enkele zuiger toch?

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 07.07.2016 - 21:17
door SuperKnutsel
Klopt maar die is wel een aardige slag groter.

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 07.07.2016 - 21:42
door Johan s60
SuperKnutsel schreef: Nee, is niet nodig gebleken.
Auto duikt niet en balans blijkt nog mooi in evenwicht.
Ik denk dat je niet begrijpt wat edraket bedoeld, met rembalans wordt bedoelt, de verhouding vd remkracht tussen de voor en achter-as.

Dit heeft niet zozeer met het duiken vd auto te maken, bij een bepaalde druk (gewicht) op de as hoort een ideale remkracht, is deze remkracht te groot in verhouding met de aslast, noemt men dit overberemd en als deze te klein onderberemd.

Doordat je vooras nu bij gelijk blijvende remdruk nu beter is gaan remmen (door grotere in & uitwendige overbrengings verhouding) rem je achteras nu minder (wellicht ook te weinig) voor wat ie zou kunnen.

Dus feitelijk is je vooras nu overberemd, echter speelt dit vooral in deelremmingen, grote kans dat je achterrem blokken bijna niet meer slijten.

Rem balans wordt electronisch geregeld en ik weet niet of de dealer dit kan inregelen.

Het nadeel zit hem dus in de verdeling vd remblok slijtage

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 07.07.2016 - 21:50
door SuperKnutsel
Ik weet er inderdaad niet het fijne van maar snap wel dat als je aan de voorkant grotere remmen zet de verhouding tussen voor en achter veranderd.

Het duiken van de auto kan een gevolg zijn van deze veranderde remkracht verhouding tussen voor en achter (of mag ik dat zo niet stellen).

Schijven en klauwen zijn origineel voor een XC90 maar kwam er gisteren ook achter dat ze identiek zijn aan een V70II T5 (voor wat het waard is)

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 07.07.2016 - 22:08
door Johan s60
SuperKnutsel schreef: Het duiken van de auto kan een gevolg zijn van deze veranderde remkracht verhouding tussen voor en achter (of mag ik dat zo niet stellen).
Kun je zo idd niet zeggen, het duiken van een auto is niet een direct gevolg van een gewijzigde rembalans.
Het duiken is alleen afh. van;

- Ligging zwaartepunt
- Remvertraging (hoe deze ook tot stand komt)
- De stijfheid vering/demping onderstel.

De remvertraging is wel afh. van de remkracht verdeling.

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 07.07.2016 - 22:35
door SuperKnutsel
Johan s60 schreef:
SuperKnutsel schreef: Het duiken van de auto kan een gevolg zijn van deze veranderde remkracht verhouding tussen voor en achter (of mag ik dat zo niet stellen).
Kun je zo idd niet zeggen, het duiken van een auto is niet een direct gevolg van een gewijzigde rembalans.
Het duiken is alleen afh. van;

- Ligging zwaartepunt
- Remvertraging (hoe deze ook tot stand komt)
- De stijfheid vering/demping onderstel.

De remvertraging is wel afh. van de remkracht verdeling.
Dank voor deze leerzame uitleg, de toekomst zal uitwijzen hoe de slijtage van de blokken voor en achter verloopt.

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 08.07.2016 - 13:43
door edraket
Het regelen van de rembalans is iets uit de oude doos. Vroeger werd een rembalans geregeld door bijvoorbeeld een klep op de achteras. Door het in of uitveren werd de remdruk gewijzigd en deed de achetrkant meer of minder mee. Dat was om te voorkomen dat een van de assen te snel blokkeerde. Nu met ABS is dat natuurlijk niet meer nodig, deze zorgt er natuurlijk voor dat een wiel nooit kan blokkeren. In een modern remsysteem is de rembalans vastgelegd in het systeem. Nu zorgen de volgende zaken voor de rembalans:
- De hoofdremcilinder (samen met de booster)
- de grootte van de remcilinders en de hoeveelheid per klauw
- oppervlakte van de blokken
- grootte van de remschijf

Je hebt dus een vastgelegde rembalans voor een auto met het gegeven systeem. Door nu de remklauwen voor te vervangen kunnen er ongewenste effecten optreden zoals een onstabiel aanvoelende of zoekende auto tijdens hard remmen (zeker op hogere snelheden).
Tot zover de theorie :sleep:

In de praktijk spelen deze zaken natuurlijk een rol als er een andere remklauw wordt gebruikt met een heel andere verhouding als het origineel. Omdat de achterremmen voor veel modellen gelijk zijn is deze balans voor de meeste klauwen wel gelijk, en zal het in de praktijk niet zo'n groot probleem opleveren.

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 08.07.2016 - 13:43
door edraket
Het regelen van de rembalans is iets uit de oude doos. Vroeger werd een rembalans geregeld door bijvoorbeeld een klep op de achteras. Door het in of uitveren werd de remdruk gewijzigd en deed de achetrkant meer of minder mee. Dat was om te voorkomen dat een van de assen te snel blokkeerde. Nu met ABS is dat natuurlijk niet meer nodig, deze zorgt er natuurlijk voor dat een wiel nooit kan blokkeren. In een modern remsysteem is de rembalans vastgelegd in het systeem. Nu zorgen de volgende zaken voor de rembalans:
- De hoofdremcilinder (samen met de booster)
- de grootte van de remcilinders en de hoeveelheid per klauw
- oppervlakte van de blokken
- grootte van de remschijf

Je hebt dus een vastgelegde rembalans voor een auto met het gegeven systeem. Door nu de remklauwen voor te vervangen kunnen er ongewenste effecten optreden zoals een onstabiel aanvoelende of zoekende auto tijdens hard remmen (zeker op hogere snelheden).
Tot zover de theorie :sleep:

In de praktijk spelen deze zaken natuurlijk een rol als er een andere remklauw wordt gebruikt met een heel andere verhouding als het origineel. Omdat de achterremmen voor veel modellen gelijk zijn is deze balans voor de meeste klauwen wel gelijk, en zal het in de praktijk niet zo'n groot probleem opleveren.

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 08.07.2016 - 16:34
door SuperKnutsel
Thanks voor de verhelderende uitleg Ed, zal na mijn vakantie hier melden wat het effect op hoge snelheid is/was en of deze verandering merkbaar effect heeft gehad op de balans, beter remmen doet hij sowieso.

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 08.07.2016 - 19:54
door Fredhead
Heb in de 205 een aparte remdrukverdeler zitten waarmee ik de rembalans aan kan passen.
Met droog weer kan je aardig wat kracht op de voorkant houden, maar met een wat natte baan gaat de hendel altijd een tandje naar achteren omdat de voorkant anders wel snel gaat blokkeren.

Misschien naar een moderne Volvo op straat vertaald, mocht de ABS ineens eerder in gaan grijpen zou de boel dus teveel aan de voorkant kunnen remmen.

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 08.07.2016 - 20:08
door Johan s60
fredhead schreef: Heb in de 205 een aparte remdrukverdeler zitten waarmee ik de rembalans aan kan passen.
Met droog weer kan je aardig wat kracht op de voorkant houden, maar met een wat natte baan gaat de hendel altijd een tandje naar achteren omdat de voorkant anders wel snel gaat blokkeren.

Misschien naar een moderne Volvo op straat vertaald, mocht de ABS ineens eerder in gaan grijpen zou de boel dus teveel aan de voorkant kunnen remmen.
Precies, in natte en gladde omstandigheden speelt dit probleem meer, een goede rembalans is een vooruit sturing voor het ABS, zeg maar een pre-ABS.

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 10.07.2016 - 11:40
door Gerald de Groot
Persoonlijk zou ik de achterremmen ook van de XC90 monteren. Deze passen 1 op 1 zonder aanpassing.

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 10.07.2016 - 11:41
door SuperKnutsel
Volgende project

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 10.07.2016 - 11:48
door Gerald de Groot
Maar inderdaad een super upgrade. Je wilt nooit meer terug. Heb je de 316mm of de 336mm versie?
Achter kun je prima zelf doen. Voor de montage van de stofplaat moet eigenlijk het lager er af, maar als je een hoekje ombuigt past hij er net overheen. Het is dan echt een klusje van nix. Zelfs de handremschoentjes zijn identiek. Je hebt dus alleen complete remklauwen, schijven en stofplaten nodig.

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 13.07.2016 - 00:03
door dennis850estate
Gerald de Groot schreef: Maar inderdaad een super upgrade. Je wilt nooit meer terug. Heb je de 316mm of de 336mm versie?
Achter kun je prima zelf doen. Voor de montage van de stofplaat moet eigenlijk het lager er af, maar als je een hoekje ombuigt past hij er net overheen. Het is dan echt een klusje van nix. Zelfs de handremschoentjes zijn identiek. Je hebt dus alleen complete remklauwen, schijven en stofplaten nodig.
we hebben de 336 versie gemonteerd en we gaan de (waarschijnlijk verminderde) slijtage van de achterremmen in de gaten houden de komende periode

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 13.07.2016 - 09:50
door 4wielen
Ah Dennis, je leeft nog wel! Ik maakte me al zorgen...

Re: Remmen upgrade

Geplaatst: 14.07.2016 - 09:17
door dennis850estate
4wielen schreef: Ah Dennis, je leeft nog wel! Ik maakte me al zorgen...
Jazeker! maar je hebt gelijk, ietsjes te weinig aan het posten. :D

We gaan voor deze remupgrade sets samenstellen en op voorraad klaar leggen