Pagina 1 van 1

Katalysator storing

Geplaatst: 16.07.2016 - 19:20
door vankol
Kreeg vanochtend storings- melding.
Na uitlezen kwam de melding, temp.verschil voor- en na de katalysator.
Garage zei wellicht katalysator kapot.

Zit nou niet te wachten om een nieuwe katalysator te moeten monteren.

Heeft foutcode nu gewist, hoop dat hij weg blijft.

Iemand ook deze ervaring gehad?

Re: Katalysator storing

Geplaatst: 17.07.2016 - 11:15
door MartijnAbel
Blijkbaar, gezien de melding, heb je 2x een lambdasonde. Het kan zijn dat de lambdasonde na de kat niet helemaal lekker meer meet. Kat zo snel al aan zijn eind kan ik mij nauwelijks voorstellen.

Re: Katalysator storing

Geplaatst: 17.07.2016 - 11:45
door vankol
Dat dacht ik dus ook, ik heb 159000 gereden.

Zo'n katalysator moet toch wel even mee kunnen.

Ga zelf een OBD scanner bestellen, wel zo makkelijk lijkt me, weet alleen nog niet welke.
Wel eentje die ik los in de auto kan leggen, voor onderweg.

Re: Katalysator storing

Geplaatst: 17.07.2016 - 15:42
door BlackSpider
Is de auto bij de dealer in onderhoud? Zo nee, kijk even goed welke olie de garage heeft gebruikt. Verkeerde olie is funest voor kat, roetfilter en zorgt voor vervuilling van de lambda, want normaal gesproken gaan deze inderdaad langer mee dan 159.000 KM.

Daarnaast zijn de volgende zaken killing voor de kat:

- het nieuwe rijden, laag in de toeren
- veel korte stukken korten dan < 30 KM

Als je het over de D3 uit 2011 hebt, ook even de staat van het roetfilter in deze meenemen.

Re: Katalysator storing

Geplaatst: 17.07.2016 - 16:20
door vankol
Rij dagelijks 35 km minimaal enkele reis.
Laatste beurt 3000 km geleden 5w30 onderhoud bij volvospscialist en daarvoor altijd dealer onderhouden

Re: Katalysator storing

Geplaatst: 17.07.2016 - 21:13
door BlackSpider
Als er tijdens deze 35 KM ook regelmatig toeren wordt gemaakt en er ook regelmatig langere stukken mee worden gereden om het regeneratie proces van het roetfilter juist te kunnen afwerken, dan zou dit geen grondoorzaak hoeven zijn.

Kwam hier nog een linkje tegen over roetfilters:
http://www.driving-dutchman.nl/voorkom- ... reventief/

Bij dieselspecialisten is inmiddels ook bekend dat alleen tanken bij een wittepomp, dan wel de budget merken ook niet bevordelijk is in de moderne diesel wereld,vandaar dat Shell, BP en inmiddels ook Esso hun basis diesel ook hebben aangepast aan de nieuwste technieken. Deze betere brandstoffen voorkomen interne vervuiling.

5w30 zegt niets over de specificaties. Er moet eigenlijk een 0w30 in als eerste keuze, 5w30 mag ook, mits deze aan de specificaties voldoen.

Er is inmiddels veel bekend over garages die bij moderne diesels wel de juiste viscositeit gebruiken, maar vervolgens niet de juiste specificaties heeft. Familie van mij werkt bij een dealer van een ander merk en komt regelmatig diesel problemen tegen door verkeerde specificaties van de olie bij diesel. Gevolg, kapotte kat, lambda en of roetfilter. Zie onder andere de websites van de vakbladen zoals AMT, Automotive-werkplaats, aftersalesmagazine etc etc.

Nogmaals normaliter gaat een lambda/kat veeeeeeel langer mee, 80% van de gebreken bij moderne lambda/kat komt door verkeerde olie, dan wel lekkage van olie of een slecht functionerend roetfilter. De lekkage kan ook ontstaan zijn door de verkeerde olie.

Hierbij een hoog over (gesponserd) artikel vanuit het vak:
https://www.mijngrossier.nl/schade-aan- ... -door-olie

Re: Katalysator storing

Geplaatst: 17.07.2016 - 22:04
door vankol
Oké duidelijk, ik tank voornamelijk Shell.
De olie voldoet aan de eisen van Volvo en is qua adetiven gelijk aan de originele olie 0w30
En getest en rijden er bij hun meerdere volvo's op deze olie zonder problemen.

Maar goed melding is gewist, na uitlezen hopelijk blijft hij weg.

Re: Katalysator storing

Geplaatst: 17.07.2016 - 22:19
door BlackSpider
Als je zeker weet dat de olie minimaal voldoet, aan de A5/B5-04 specificatie heb je de goede -eigenlijk moet deze bij de diesel ook aan de ford specificaties vanaf 2008 voldoen, daar zit extra aditief in die het roetfilter en de kat beschermd-, dan is de juiste olie gebruikt.

De kreet, "ze hebben getest en meerdere rond rijden" maakt mij altijd een beetje angstig hahaha O-) Hoeveel D3's uit 2011 hebben ze dan in onderhoud onder dezefde omstandigheden 8-)

Tip, als je verder geen klachten hebt zoals meer roet, inhouden, hoge temparatuur en slecht starten, dan zou ik beginnen met een goed adidtief toe te voegen icm BP ultimate en wanneer mogelijk een flink stuk over de duitse autobahn gaan rijden, dan wel bijvoorbeeld 100 KM in NL maar dan in z'n 4e versnelling om de boel goed warm te stoken en vuil weg te stoken.

Wellicht dat dit de problemen (tijdelijk) oplost.

Re: Katalysator storing

Geplaatst: 17.07.2016 - 22:36
door vankol
Kan het eens proberen, welk additief kan je aanbevelen?

Re: Katalysator storing

Geplaatst: 17.07.2016 - 23:29
door BlackSpider
Forte en Bardahl zijn eigenlijk wel de bekende toppers.

Daarnaast hebben Eurol, STP, Wynn's etc etc ook goede cleaners.

Lokale grossiers hebben vaak wel een aantal varianten op de plank liggen.

http://www.automotive-werkplaats.nl/tec ... -n-genezen