Pagina 1 van 1
v50 storing en roeten
Geplaatst: 17.07.2016 - 17:31
door redhound
Goedemiddag,
Ik zal me na lange tijd even weer voorstellen.
Mijn naam is Ruud Bossink
woonachtig in Borne
Na jaren lang Volvo gek te zijn.
Na de 440 nu eindelijk weer een Volvo.
Volvo v50 2.0d + stylingkit.
nu een week roet de auto heel erg.
Er zijn ook foutcodes opgeslagen:
0002 brandstofhoeveelheid magneetklep // intermitterend fout signaal
0089 brandstofdrukregelklep // intermitterend fout signaal
120E brandstofdruksensor // permanent fout signaal
Graag jullie kijk en mening.
Waar bevinden zich deze sensoren?
Alvast bedankt voor jullie mening.
Met vriendelijke groet,
Ruud Bossink
Re: v50 storing en roeten
Geplaatst: 17.07.2016 - 21:22
door BlackSpider
Hoi Ruud, welkom terug.
Heb je enig zicht op de onderhoudshistorie van de auto?
Aan de codes te zien uitgelezen met een universele tester, wellicht ook even door iemand laten uitlezen met VIDA, maakt het zoeken iets gemakkelijker en je ziet ook de bijbehorende waardes.
Wellicht goed om bij het begin te beginnen, het lijkt op basis van de codes brandstof gerelateerd.
Stap 1: Uitlezen tijdens rijden en kijken wanneer de fout opkomt en onder welke waardes.
Als dit niet mogelijk is en je wilt alvast het e.e.a. uitsluiten kan je met het volgende beginnen.:
- Vervangen brandstoffilter
- Toevoegen diesel aditief (vervuiling van brandstof systeem is een bekende kwaal)
- Raildruk meten
- verstuivers testen
Hierbij nog een linkje over vervuiling en alg.
http://www.driving-dutchman.nl/algen-di ... n-crafter/
Re: v50 storing en roeten
Geplaatst: 24.07.2016 - 11:19
door redhound
BlackSpider schreef:
Hoi Ruud, welkom terug.
Heb je enig zicht op de onderhoudshistorie van de auto?
Aan de codes te zien uitgelezen met een universele tester, wellicht ook even door iemand laten uitlezen met VIDA, maakt het zoeken iets gemakkelijker en je ziet ook de bijbehorende waardes.
Wellicht goed om bij het begin te beginnen, het lijkt op basis van de codes brandstof gerelateerd.
Stap 1: Uitlezen tijdens rijden en kijken wanneer de fout opkomt en onder welke waardes.
Als dit niet mogelijk is en je wilt alvast het e.e.a. uitsluiten kan je met het volgende beginnen.:
- Vervangen brandstoffilter
- Toevoegen diesel aditief (vervuiling van brandstof systeem is een bekende kwaal)
- Raildruk meten
- verstuivers testen
Hierbij nog een linkje over vervuiling en alg.
http://www.driving-dutchman.nl/algen-di ... n-crafter/
Bedankt voor uw reactie.
Met 240000 heeft hij groot onderhoud gehad (distributie brandstoffilter luchtfilter oliefilter enzo).
Het aditief was nog vol genoeg en hoefde niet bijgevuld te worden (volgens vida).
Kun je aan de hand van vida de raildruk ook meten? en voor het testen van de verstuivers moeten deze eruit neem ik aan?
//
Heb de powerbox er nu ook tussen weg gehaald.
Nu roet hij nog sneller, toen mij vrouw stapvoets wegreed roette hij al.
tevens heb ik het idee en dat had ik met de powerbox ook dat als je accelereert dat hij dan stapsgewijs optrekt beetje pulserend ofzo.
dit doet hij zonder powerbox erger.
het is net of er heel veel dipjes in zitten en dat hij niet in 1 lijn optrekt.
dan word het toch weer langs de dealer rijden.
Re: v50 storing en roeten
Geplaatst: 24.07.2016 - 16:00
door Ramon&Ramon
Lijkt me meer een kabelboom probleem, het bekende probleem bij de V50...
Re: v50 storing en roeten
Geplaatst: 24.07.2016 - 21:19
door BlackSpider
Kabelboom en dan met deze foutcodes? Het kan, maar is meestel CAN gerelateerd dan....of we moeten het allebei over iets anders hebben.
@ Ruud, met VIDA kunnen inderdaad zaken zoals raildruk en een basis verstuiver test (lektest) gemeten/gedaan worden,
Met additieven bedoel ik niet de regeneratievloeistof, maar brandstof-additieven.
Overigens moet bij 240.000 KM ook standaard het roetfilter vervangen worden
Het zou ook kunnen dat de powerbox het e.e.a. heeft ontregeld.Sommige boxen verhogen de inspuitdruk zo hoog dat er schade kan ontstaan aan het railsysteem en verstuivers.
Re: v50 storing en roeten
Geplaatst: 24.07.2016 - 22:23
door redhound
kabelboom?!
de motorboom bedoel je dan?
pff wat een gedoe...
de vorige eigenaar gaf wel aan dat het roetfilter al vervangen was (ziet er ook nieuw uit).
daar voor uitlezen gaf hij ook nog:
2566 positie turbolader intermitterend signaal ontbreekt.
eerst maar eens een brandstoftoevoeging er in gooien dan.
iemand een idee welke het beste is?
wynn's heeft er meerdere:
particulier
- Diesel +Plus+ Treatment
- Formula Gold Diesel System Treatment
professioneel
- Diesel Turbo Cleaner
- Diesel Power 3
- Diesel System Cleaner
- Diesel Clean-Up
- Diesel Clean 3
eigenlijk niet normaal hoeveel verschillende.
groet Ruud
Re: v50 storing en roeten
Geplaatst: 24.07.2016 - 23:05
door BlackSpider
2566 Is een algemene code, kan bij volvo volgens mij wijzen op turbodruksensor dan wel positie-sonsor als ik het uit m'n hoofd zeg. Let wel, hoeft niet te betekenen dat deze kapot is. Kan ook verkeerde waardes meten (doorkrijgen) omdat er bijvoorbeeld te weinig druk is door bijvoorbeeld een lekke turboslang.
Met deze aanpak gaat het denk ik lang zoeken worden.
Stap 1: UItlezen met Vida en kijken wat de actuele foutcodes zijn en onder welke omstandigheden deze zich voordoen.
Stap 2: Vanuit hier verder gaan zoeken
2566, staat mijn inziens in 1e instantie los van de brandstofcodes. Wellicht een gevolg van.
Welke powerbox heeft er tussen gezeten? Ik vraag me echt af of deze geen schade heeft aangericht
Wat betreft de additieven, een brandstofsysteem cleaner en turbo cleaner is een goed begin.
Re: v50 storing en roeten
Geplaatst: 27.07.2016 - 13:50
door BlackSpider
En al een stap verder of opgelost? Ben erg benieuwd:)
Re: v50 storing en roeten
Geplaatst: 30.07.2016 - 01:14
door BlackSpider
Of de auto verkocht?? *LOL*
Re: v50 storing en roeten
Geplaatst: 30.07.2016 - 10:05
door redhound
hallo,
wel iets verder niet veel.
heb de toevoeging "diesel Clean 3 van Wynn's" toegevoegd op +/- 20 liter diesel.
deze 20 liter is nu ook op en er is wat mij betreft wel een klein verschil merkbaar.
het onregelmatig optrekken is er wel af nu.
voor de rest nog geen mogelijkheid gehad tot het uitlezen van de computer.
als het goed is, is een vriend van mij (werkt bij de Volvo) volgende week zaterdag weer terug van vakantie.
en ik hoop dat hij dan tijd heeft voor het uitlezen.
mijn vrouw rijd in de auto dus kan hem ook niet elke keer zo mee pakken.
in ieder geval bedankt voor de intresse en hulp tot nu toe.