Ongerelateerde elektrische storingen S40/V50 i.c.m. noodloop / immobilizer
Geplaatst: 18.07.2016 - 20:02
Beste lezers,
Ik vraag jullie hulp bij het volgende.
Ik heb geprobeerd de situaties zo duidelijk mogelijk te schetsen.
De auto;
- Volvo S40 D2 R-design Pro Edition
- bouwjaar april 2012
- huidige KM stand 65.600
Recent onderhoud, grote beurt bij 63.700 KM, vervangen zijn oa;
- oliefilter
- brandstoffilter
- verversen motorolie
- ruitenwisservloeistof bijgevuld
- schakelpook hefboom
- nieuwe remschijven voor
- nieuwe remblokken voor en achter
- nieuwe banden achter
- AC controle.
Klacht na grote beurt;
- duidelijke geur van ruitenwisservloeistof aanwezig na een scherpe rechter bocht (Ik heb mijn zorgen hierover uitgesproken richting mijn dealer na het lezen van diverse fora en de problemen die daar mee gepaard kunnen gaan. Antwoord; aan de hand van jouw chassis-nummer kunnen we zien dat jij geen last kan hebben van deze bekende lekkage, geur is wrs afkomstig van sterker ruikende wisservloeistof)
Bij KM stand 64.700 (1.000 km na grote beurt) begonnen met een autovakantie naar zuid Frankrijk.
Na zo’n 800 km gereden te hebben verlieten we de snelweg om in de richting van ons hotel te rijden om te overnachten en vervolgens de volgende dag verder te rijden naar zuid Frankrijk.
Eenmaal tol betaald te hebben en bij de eerstvolgende rotonde 100 meter verder kreeg ik de volgende foutmeldingen op mijn display inc symptomen gepaard met zo goed als geen motorvermogen en moeilijk lopende motor;
- STORING REMSYSTEEM STOP AUTO Z.S.M (remmen deden het)
- STORING STUURBEKRACHTIGING (stuurbekrachtiging deed het)
- MOTORSYSTEEM SERVICE VEREIST
- Motor stationair, geen reactie op gaspedaal
- IMMOBILIZER / NOODLOOP actief
- Toerenteller viel vervolgens uit terwijl motor stationair bleef lopen
- Motor uitgezet
- Auto proberen te starten, geen reactie van de motor
- Na een aantal minuten auto gestart en met de storingen verder gereden richting het hotel, motor vermogen was terug TOT ik de motor uit probeerde en in de 3e versnelling boven de 2500 toeren uitkwam. Motor gaf een schok. Ben vervolgens met lage toeren bij hotel aangekomen.
——Volvo Assistance in werking gezet——
Volgende dag auto gestart zonder de eerder genoemde foutmeldingen, echter wel met een nieuwe;
- ANTI SKID TIJDELIJK UITGESCHAKELD
Op advies van mijn Volvo dealer de min-pool van de accu los gehaald (5 minuten) en weer aangekoppeld. Auto gestart, resultaat; KOPLAMP DEFECT samen met ANTI SKID. Auto opnieuw gestart, koplamp melding weg (geen koplamp defect), ANTI SKID TIJDELIJK UITGESCHAKELD nog altijd actief. Na op de parkeerplaats een 50 meter gereden te hebben ook deze melding verdwenen.
Via Volvo Assistance auto terecht gekomen bij een Volvo dealer (ten noorden van Lyon) zonder dus actieve storingen op mijn display en wij zijn onze weg vervolgd met vervangend vervoer.
Via Volvo Assistance te horen gekregen dat de auto gemaakt zou zijn, kosten EUR 215.
Wat hebben ze gedaan (zover ik weet, ik spreek geen frans, fransen geen engels, Volvo Assistance heeft vertaald);
- Uitlezen
- Zekeringkast schoongemaakt
- CANBUS schoongemaakt
- 20km proefrijden
Auto na 2 weken vakantie opgehaald en onze weg vervolgd naar Nederland.
Oprit snelweg, weer geur van ruitenwisservloeistof na rechter bocht.
Na zo’n 150 km gereden te hebben waarvan dik een uur snelweg zet ik de cruise control uit om vaart te minderen, om vervolgens achter mijn passant aan, mijn voorganger in te halen, ik hervat de cruise control en ik voel weer een schok. Meldingen; RUIM TIJD IN VOOR ONDERHOUD, STORING KOPLAMPSYSTEEM. Motor begint moeilijk te lopen. Ik heb vervolgens wisselend wel en geen vermogen. Stoppen op de vluchtstrook auto opnieuw starten. Accelereren en rond de 80 km/u weer een schok en motorvermogen weg. Met een haperende motor de eerste afslag genomen en geparkeerd bij de eerste de beste parkeerplaats.
Volvo Assistance maar weer bellen…
Met vervangend vervoer terug naar Nederland gereden.
Auto gaat op transport en ik kan hem binnen 16 werkdagen bij mijn Volvo dealer verwachten.
Nu zal ik de voortgang van de reparatie bijhouden zodat mede Volvo eigenaren hier hun voordeel mee kunnen doen.
Ik weet dat er aardig wat te vinden is op verschillende fora, echter is er geen eenduidige oplossing.
Als iemand suggesties heeft waar ik / de dealer specifiek naar op zoek moet hoor ik dat heel graag!
EGR? CEM? Lekke turbo slang? CANBUS niet gereinigd in Frankrijk? Wisservloeistof in kabelboom? Roetfilter? Sensoren roetfilter? Accu? Dynamo? Luchtmassameter? Brandstoffilter?
Nogmaals, suggesties zijn welkom.
Wordt vervolgd…
Ik vraag jullie hulp bij het volgende.
Ik heb geprobeerd de situaties zo duidelijk mogelijk te schetsen.
De auto;
- Volvo S40 D2 R-design Pro Edition
- bouwjaar april 2012
- huidige KM stand 65.600
Recent onderhoud, grote beurt bij 63.700 KM, vervangen zijn oa;
- oliefilter
- brandstoffilter
- verversen motorolie
- ruitenwisservloeistof bijgevuld
- schakelpook hefboom
- nieuwe remschijven voor
- nieuwe remblokken voor en achter
- nieuwe banden achter
- AC controle.
Klacht na grote beurt;
- duidelijke geur van ruitenwisservloeistof aanwezig na een scherpe rechter bocht (Ik heb mijn zorgen hierover uitgesproken richting mijn dealer na het lezen van diverse fora en de problemen die daar mee gepaard kunnen gaan. Antwoord; aan de hand van jouw chassis-nummer kunnen we zien dat jij geen last kan hebben van deze bekende lekkage, geur is wrs afkomstig van sterker ruikende wisservloeistof)
Bij KM stand 64.700 (1.000 km na grote beurt) begonnen met een autovakantie naar zuid Frankrijk.
Na zo’n 800 km gereden te hebben verlieten we de snelweg om in de richting van ons hotel te rijden om te overnachten en vervolgens de volgende dag verder te rijden naar zuid Frankrijk.
Eenmaal tol betaald te hebben en bij de eerstvolgende rotonde 100 meter verder kreeg ik de volgende foutmeldingen op mijn display inc symptomen gepaard met zo goed als geen motorvermogen en moeilijk lopende motor;
- STORING REMSYSTEEM STOP AUTO Z.S.M (remmen deden het)
- STORING STUURBEKRACHTIGING (stuurbekrachtiging deed het)
- MOTORSYSTEEM SERVICE VEREIST
- Motor stationair, geen reactie op gaspedaal
- IMMOBILIZER / NOODLOOP actief
- Toerenteller viel vervolgens uit terwijl motor stationair bleef lopen
- Motor uitgezet
- Auto proberen te starten, geen reactie van de motor
- Na een aantal minuten auto gestart en met de storingen verder gereden richting het hotel, motor vermogen was terug TOT ik de motor uit probeerde en in de 3e versnelling boven de 2500 toeren uitkwam. Motor gaf een schok. Ben vervolgens met lage toeren bij hotel aangekomen.
——Volvo Assistance in werking gezet——
Volgende dag auto gestart zonder de eerder genoemde foutmeldingen, echter wel met een nieuwe;
- ANTI SKID TIJDELIJK UITGESCHAKELD
Op advies van mijn Volvo dealer de min-pool van de accu los gehaald (5 minuten) en weer aangekoppeld. Auto gestart, resultaat; KOPLAMP DEFECT samen met ANTI SKID. Auto opnieuw gestart, koplamp melding weg (geen koplamp defect), ANTI SKID TIJDELIJK UITGESCHAKELD nog altijd actief. Na op de parkeerplaats een 50 meter gereden te hebben ook deze melding verdwenen.
Via Volvo Assistance auto terecht gekomen bij een Volvo dealer (ten noorden van Lyon) zonder dus actieve storingen op mijn display en wij zijn onze weg vervolgd met vervangend vervoer.
Via Volvo Assistance te horen gekregen dat de auto gemaakt zou zijn, kosten EUR 215.
Wat hebben ze gedaan (zover ik weet, ik spreek geen frans, fransen geen engels, Volvo Assistance heeft vertaald);
- Uitlezen
- Zekeringkast schoongemaakt
- CANBUS schoongemaakt
- 20km proefrijden
Auto na 2 weken vakantie opgehaald en onze weg vervolgd naar Nederland.
Oprit snelweg, weer geur van ruitenwisservloeistof na rechter bocht.
Na zo’n 150 km gereden te hebben waarvan dik een uur snelweg zet ik de cruise control uit om vaart te minderen, om vervolgens achter mijn passant aan, mijn voorganger in te halen, ik hervat de cruise control en ik voel weer een schok. Meldingen; RUIM TIJD IN VOOR ONDERHOUD, STORING KOPLAMPSYSTEEM. Motor begint moeilijk te lopen. Ik heb vervolgens wisselend wel en geen vermogen. Stoppen op de vluchtstrook auto opnieuw starten. Accelereren en rond de 80 km/u weer een schok en motorvermogen weg. Met een haperende motor de eerste afslag genomen en geparkeerd bij de eerste de beste parkeerplaats.
Volvo Assistance maar weer bellen…
Met vervangend vervoer terug naar Nederland gereden.
Auto gaat op transport en ik kan hem binnen 16 werkdagen bij mijn Volvo dealer verwachten.
Nu zal ik de voortgang van de reparatie bijhouden zodat mede Volvo eigenaren hier hun voordeel mee kunnen doen.
Ik weet dat er aardig wat te vinden is op verschillende fora, echter is er geen eenduidige oplossing.
Als iemand suggesties heeft waar ik / de dealer specifiek naar op zoek moet hoor ik dat heel graag!
EGR? CEM? Lekke turbo slang? CANBUS niet gereinigd in Frankrijk? Wisservloeistof in kabelboom? Roetfilter? Sensoren roetfilter? Accu? Dynamo? Luchtmassameter? Brandstoffilter?
Nogmaals, suggesties zijn welkom.
Wordt vervolgd…