Getik na distributieriemwissel VAG-5cil-diesel (d5252t)
Geplaatst: 20.07.2016 - 23:37
door Jurriendus
Goedendag,
Ik heb een v70 uit 2001, met de Audi (VAG) vijfcilinder diesel er in. Motorcode d5252t.
Ik heb de distributieriem en brandstofpompriem vervangen.
De nokkenas heb ik op tijd gezet met behulp van de sleuf aan het uiteinde. De brandstofpomp heb ik volgens het boekje op tijd gezet met een meetklokje. Alles ging ok.
Maar dan de eerste start.. Een duidelijk tikkend / tjilp-achtig geluid
Zie hier een filmpje (gaat dus vooral om het geluid)
Wat is het?
Jurrien
Re: Getik na distributieriemwissel VAG-5cil-diesel (d5252t)
Geplaatst: 21.07.2016 - 09:10
door edraket
Is de motor getordeerd zonder riem? Het wil vaak wel lonen om deze motor dynamisch af te laten stellen, maar dat geluid klinkt inderdaad niet ok (voor zover dat te beoordelen is via een video). moeilijk aan te geven wat er mis is.
Re: Getik na distributieriemwissel VAG-5cil-diesel (d5252t)
Geplaatst: 22.07.2016 - 08:15
door Jurriendus
Nee, motor is alleen rondgedraaid met de riem er op.
Kan een dieselpomp die niet op tijd staat dit getik veroorzaken?
Re: Getik na distributieriemwissel VAG-5cil-diesel (d5252t)
Geplaatst: 22.07.2016 - 08:32
door V70/2.4D/2003
Ik zeg niks, ik adviseer alleen maar om naar een dealer of specialist te gaan. Tikkende motoren krijg ik de kriebels van, aangevuld met een zeer verhoogd angst en stressniveau.
Re: Getik na distributieriemwissel VAG-5cil-diesel (d5252t)
Geplaatst: 22.07.2016 - 09:20
door Hans oet Twent
V70/2.4D/2003 schreef:
Ik zeg niks, ik adviseer alleen maar om naar een dealer of specialist te gaan. Tikkende motoren krijg ik de kriebels van, aangevuld met een zeer verhoogd angst en stressniveau.
Daar kom je nooit meer van af.
Ennihow,
Ding op de afsleper en naar de dealer brengen. Beetje geld mee nemen en het in orde laten maken. Of ietsje meer beetje geld meenemen en jonger auto ophalen die niet tikt wat overigens geen garantie is dat hij dat niet gaat doen......
Re: Getik na distributieriemwissel VAG-5cil-diesel (d5252t)
Geplaatst: 22.07.2016 - 11:13
door lint
Het is inderdaad verstandig om naar de garage te gaan voor controle van je motor, anders krijg je ook het Ger motorzorgen complex.
Re: Getik na distributieriemwissel VAG-5cil-diesel (d5252t)
Geplaatst: 31.07.2016 - 10:11
door Hathu
Vacuumpomp? Als je de rem intrapt is het dan over? Riemspanner kan het ook zijn.
Re: Getik na distributieriemwissel VAG-5cil-diesel (d5252t)
Geplaatst: 01.08.2016 - 22:46
door Jurriendus
Enn.. Het getik is spontaan weer opgehouden.
Ik heb nog heel goed proberen te luisteren waar de tik vandaan kwam. Niet van de brandstofpomp, het kwam echt midden uit het cilinderblok of de cilinderkop . Ook niet van de vaccuumpomp, net iets rechts er van.
Ik heb de multiriem teruggestopt en alles weer aangesloten en teruggezet, omdat ik naar een motorspecialist in de buurt wilde rijden. Toen was het getik plotseling minder. Na 10 minuten was het zelfs helemaal weg. Het is nu 200 km later en het getik blijft weg. Ook met koude motor.
Wat kan dit geweest zijn? Een klepstoter?
Re: Getik na distributieriemwissel VAG-5cil-diesel (d5252t)
Geplaatst: 01.08.2016 - 23:40
door Johan s60
Waarschijnlijk heb je met de hand de motor een aantal slagen rondgedraaid ter controle wat ook goed is, echter worden dan wel de klepstoters leeggedrukt als gevolg van het langzaam ronddraaien, hierdoor kan een wat oudere klepstoter tijdelijk gaan tikken, en als deze weer goed gevuld is met olie stoppen met tikken.
Re: Getik na distributieriemwissel VAG-5cil-diesel (d5252t)
Geplaatst: 02.08.2016 - 11:57
door Jurriendus
Klopt helemaal van dat ronddraaien. En dit is een hele prettige verklaring!