V70 type 2008 airco is ermee gestopt.
Geplaatst: 01.08.2016 - 19:25
Ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb een V70 D5 (185pk) 2008 en ik heb 2 jaar gelden de aircopomp laten vervangen door een aircoherstelservice in Hengelo. Omdat ik het geluid hoorde die in mijn ogen iets teveel aanwezig was als ik de airco aandeed werd mij geadviseerd dat de aircopomp vervangen diende te worden. Dat kost veel geld en ik heb gekozen voor een gereviseerde uit Hengelo. Die halen dagelijks tientallen aircopompen uit auto's en zetten er gereviseerde in. Dat geluid kwam echter best wel snel terug (op de rit van Hengelo naar huis (Edam)) . Nou ja. Voor de rest deed ie het goed. De afgelopen 3 weken met de auto op vakantie geweest en eergisteren op de terugweg na de zoveelste pauze stop en we weer gingen rijden dat ik wat begon te zweten (dus voor de stop was er koude airco lucht, na de stop kwam ik er op den duur achter dat hij niet meer werkte). Er kwam nog steeds veel lucht uit de ventilatiegaten maar dat was van eenzelfde temperatuur als de buitenlucht. Ik ben daarna nog een aantal keren gestopt en heb de auto even wat laten afkoelen met het idee dat het misschien door de lange rit kwam en dat er iets te warm was geworden (ik hou van een beetje doorrijden in de V70 ±150-180 km p uur als het kan en mag). Afijn dat was het dus niet.
Als ik de airo uitdruk (of aan) dan hoorde ik dus voorheen duidelijk dat de airco begon te werken door een licht zomend geluid van de aircopomp (denk ik) maar dat geluid hoor ik nu niet meer. Lampje brand nog wel mooi groen in het interieur en hij doet ook zijn best om het te koelen naar bv 21 graden dus de fans gaan lekker loeien maar als er geen koude lucht meekomt dan blijft ie dus loeien met dezelfde lucht als van buiten.
Ik hoor trouwens, net nog bij het stationair draaien een metaalachtig kling -kling geluidje ergens in de buurt van waar de aircopomp zit (ergens rechtsvoor). Dat geklinkekeldekling (heel licht geluidje, alsof er een stukje metaal ergens los licht te rammelen op metaal) ging overigens na een 20tal seconden weg althans ik kon het niet goed meer horen.
Dus... Dat gezegd hebbende.
Ik denk zelf dat ik de klos ben en dat er weer (alweer na 2 jaar) een aircopomp in moet. Of kan het wat anders zijn. Iets eenvoudigs??? Kan het uitgelezen worden in een Volvogarage. Ik lees op dit forum ook soms iets over de magneetkoppeling maar dat kan het in mijn ogen niet zijn want dan zou ie het afentoe WEL moeten doen.
Het kan ook niet aan te weinig aircovloeistof liggen want hij maakte het interieur lekker koud als het moet (maar ik heb hem de hele zomer op zo'n 22 graden gezet. Koel zat in de auto)
Ik kan zelf niet aan de slag ermee dus ik zal weer naar Hengelo moeten denk ik maar dat is zo'n pokke-end rijden vanaf Edam. Zal er niet eenzelfde soort bedrijf zijn die snel deze aircopomp kan vervangen met een goede gereviseerde?
Ik heb een V70 D5 (185pk) 2008 en ik heb 2 jaar gelden de aircopomp laten vervangen door een aircoherstelservice in Hengelo. Omdat ik het geluid hoorde die in mijn ogen iets teveel aanwezig was als ik de airco aandeed werd mij geadviseerd dat de aircopomp vervangen diende te worden. Dat kost veel geld en ik heb gekozen voor een gereviseerde uit Hengelo. Die halen dagelijks tientallen aircopompen uit auto's en zetten er gereviseerde in. Dat geluid kwam echter best wel snel terug (op de rit van Hengelo naar huis (Edam)) . Nou ja. Voor de rest deed ie het goed. De afgelopen 3 weken met de auto op vakantie geweest en eergisteren op de terugweg na de zoveelste pauze stop en we weer gingen rijden dat ik wat begon te zweten (dus voor de stop was er koude airco lucht, na de stop kwam ik er op den duur achter dat hij niet meer werkte). Er kwam nog steeds veel lucht uit de ventilatiegaten maar dat was van eenzelfde temperatuur als de buitenlucht. Ik ben daarna nog een aantal keren gestopt en heb de auto even wat laten afkoelen met het idee dat het misschien door de lange rit kwam en dat er iets te warm was geworden (ik hou van een beetje doorrijden in de V70 ±150-180 km p uur als het kan en mag). Afijn dat was het dus niet.
Als ik de airo uitdruk (of aan) dan hoorde ik dus voorheen duidelijk dat de airco begon te werken door een licht zomend geluid van de aircopomp (denk ik) maar dat geluid hoor ik nu niet meer. Lampje brand nog wel mooi groen in het interieur en hij doet ook zijn best om het te koelen naar bv 21 graden dus de fans gaan lekker loeien maar als er geen koude lucht meekomt dan blijft ie dus loeien met dezelfde lucht als van buiten.
Ik hoor trouwens, net nog bij het stationair draaien een metaalachtig kling -kling geluidje ergens in de buurt van waar de aircopomp zit (ergens rechtsvoor). Dat geklinkekeldekling (heel licht geluidje, alsof er een stukje metaal ergens los licht te rammelen op metaal) ging overigens na een 20tal seconden weg althans ik kon het niet goed meer horen.
Dus... Dat gezegd hebbende.
Ik denk zelf dat ik de klos ben en dat er weer (alweer na 2 jaar) een aircopomp in moet. Of kan het wat anders zijn. Iets eenvoudigs??? Kan het uitgelezen worden in een Volvogarage. Ik lees op dit forum ook soms iets over de magneetkoppeling maar dat kan het in mijn ogen niet zijn want dan zou ie het afentoe WEL moeten doen.
Het kan ook niet aan te weinig aircovloeistof liggen want hij maakte het interieur lekker koud als het moet (maar ik heb hem de hele zomer op zo'n 22 graden gezet. Koel zat in de auto)
Ik kan zelf niet aan de slag ermee dus ik zal weer naar Hengelo moeten denk ik maar dat is zo'n pokke-end rijden vanaf Edam. Zal er niet eenzelfde soort bedrijf zijn die snel deze aircopomp kan vervangen met een goede gereviseerde?