Problemen dieselmotoren
Geplaatst: 03.08.2016 - 22:34
Goedenavond,
Als leek me hier net aangebeld op het volvo-forum om meer info in te winnen met betrekking tot (mijns inziens) een heel mooi model.
Al een tijdje ben ik mij aan het oriënteren naar een V50/S40 diesel. Momenteel rij ik in een hybride, wat overigens prima rijdt. Alleen merk ik, dat met mijn gebruik, deze toch net wat te kort komt qua koppel en vermogen. Woon-werk rij ik per dag tussen de 90-100 km, waarvan 30 binnendoor, en de rest snelweg. Voor de rest gebruik ik de auto voornamelijk voor vakanties (veel snelweg en heuvels). Voornamelijk in de heuvels komt de hybride veel te kort. Voor deze heb ik meerdere diesels gehad, en hier nog nooit problemen mee gehad. Daarom nu ook weer de keuze voor een diesel.
Na informatie te hebben ingewonnen bij een lokale volvo specialist, kreeg ik als advies mee om voor een D5 te gaan. Deze blokken moeten bekend staan als oerdegelijk en toch sterk. De 1.6D moest ik ver links laten liggen, en de 2.0D scheen al niet veel beter te zijn. Na wat meer onderzoek te hebben gedaan op het internet, kwam ik toch al vrij snel tot de conclusie dat de 1.6 inderdaad vaak problemen heeft met de turbo, en deze voor het mooie net te licht zou zijn voor de auto. In nederland zou hij prima zijn, maar als je veel snelweg en heuvels rijdt, zou je beter af zijn met de 2.0.
Nu is mijn vraag: Welk blok zou ik het beste kunnen nemen als ik nu een V50 koop?
Plus en minpunten D5:
+ Veel vermogen
+ Degelijk
+ Lange interval onderhoud en distributie
- Verbruik???
- Alleen in automaat
- MInder luxe uitvoeringen te koop
Plus en Minpunten 2.0D:
+ Zuinig in verbruik
+ 6 Versnellingen
+ Voldoende power
+ Zeer luxe uitvoeringen
- Gevoelig voor onderhoud
- PSA motor schijnt niet super te zijn
Plus en Minpunten 1.6D:
+ Zuinig
- Vaak turboproblemen
- Gevoelig voor onderhoud
- Net te weinig vermogen (kwestie van smaak denk ik)
Welk blok zouden jullie adviseren en waarom? En hoe zit het met onderhoudsintervallen voor de diverse motoren? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Willem
Als leek me hier net aangebeld op het volvo-forum om meer info in te winnen met betrekking tot (mijns inziens) een heel mooi model.
Al een tijdje ben ik mij aan het oriënteren naar een V50/S40 diesel. Momenteel rij ik in een hybride, wat overigens prima rijdt. Alleen merk ik, dat met mijn gebruik, deze toch net wat te kort komt qua koppel en vermogen. Woon-werk rij ik per dag tussen de 90-100 km, waarvan 30 binnendoor, en de rest snelweg. Voor de rest gebruik ik de auto voornamelijk voor vakanties (veel snelweg en heuvels). Voornamelijk in de heuvels komt de hybride veel te kort. Voor deze heb ik meerdere diesels gehad, en hier nog nooit problemen mee gehad. Daarom nu ook weer de keuze voor een diesel.
Na informatie te hebben ingewonnen bij een lokale volvo specialist, kreeg ik als advies mee om voor een D5 te gaan. Deze blokken moeten bekend staan als oerdegelijk en toch sterk. De 1.6D moest ik ver links laten liggen, en de 2.0D scheen al niet veel beter te zijn. Na wat meer onderzoek te hebben gedaan op het internet, kwam ik toch al vrij snel tot de conclusie dat de 1.6 inderdaad vaak problemen heeft met de turbo, en deze voor het mooie net te licht zou zijn voor de auto. In nederland zou hij prima zijn, maar als je veel snelweg en heuvels rijdt, zou je beter af zijn met de 2.0.
Nu is mijn vraag: Welk blok zou ik het beste kunnen nemen als ik nu een V50 koop?
Plus en minpunten D5:
+ Veel vermogen
+ Degelijk
+ Lange interval onderhoud en distributie
- Verbruik???
- Alleen in automaat
- MInder luxe uitvoeringen te koop
Plus en Minpunten 2.0D:
+ Zuinig in verbruik
+ 6 Versnellingen
+ Voldoende power
+ Zeer luxe uitvoeringen
- Gevoelig voor onderhoud
- PSA motor schijnt niet super te zijn
Plus en Minpunten 1.6D:
+ Zuinig
- Vaak turboproblemen
- Gevoelig voor onderhoud
- Net te weinig vermogen (kwestie van smaak denk ik)
Welk blok zouden jullie adviseren en waarom? En hoe zit het met onderhoudsintervallen voor de diverse motoren? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Willem