MY2014 T3 polestar getuned: 150pk > 180pk

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Cloudberry
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 25.08.2014 - 14:02
Locatie: EHBK

Hallo,

Ca. 2 maanden geleden een gebruikte MY2014 V40 T3 (1.6L) gekocht bij de dealer, 16000km op de teller. Als part of the deal laten polar tunen naar 180pk (dus alleen motormanagement software).
Nu twijfel ik al 2 maanden of dit het effect is van het tunen, of dat er ergens iets niet helemaal goed getuned is.

1) Soms, bij normaal optrekken vanuit stilstand, voel ik tijdens het aangrijpen van de koppeling een trilling in de pedalen, ca. 10Hz. Lijkt net alsof er iets elektronisch ingrijpt zoals de 1e generatie ABS dat deed. Dit duurt maar 1 seconde of een fractie daar van, tijdens het aangrijpen van de koppeling. Dit gebeurd niet altijd. Meer gas doseren of nog iets rustiger optrekken, en er is niks aan de hand.

2) Bij constant 80kmh in de 6e versnelling voel ik ook een lichte vibratie in de carrosserie. Eerst dacht ik dat er (door vrachtverkeer veroorzaakte) lichte ribbels in de weg zaten, maar als ik de koppeling in druk is het weg. Dus ook geen onbalans in een van de wielen. Wederom verdenk ik de software van een 'vergeten' aanpassing van bepaalde begrenzingen in de software.

3) Als ik de motor start beweegt de carroserie even, en als de motor in stilstand stationair draait, voel ik de motor lopen in de auto. Trilling dus. Kan mij niet herinneren dat ik dat had met mijn vorige MY2014 D4. Ook hier week een verdenking in het motormanagement.

4) Tot slot klinkt de motor soms als een V6. Stoer, vet, maar is dit gebruikelijk en het gevolg van de tuning? Ook nu twijfel ik of er toch iets niet goed is met de motor software, of zorgt de tuning ook voor akoestische aanpassingen.

Voor de rest rijdt het prima, geen storingen of vreemde verbuiken, maar ik heb het gevoel dat mijn vorige MY2014 D4 (2.0L) toch veel soepeler liep.

Kan iemand mij uit de droom helpen? (Ben nog niet terug gegaan naar de dealer met deze 'klachten' omdat ik twijfel, en dit overdag moet en dan ben ik zelf aan het werk)
Laatst gewijzigd door Cloudberry op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Ik kan je niet echt helpen, maar een benzinemotor loopt natuurlijk heel anders dan een diesel. Ik vind de D3 ook veel lekkerder lopen dan een T4, dus jouw vergelijking verbaast me niets.

Twee puntjes:
- Hoe kun je nou voelen dat je een trilling van 10 Hz in je pedalen hebt????
- 80 km/h in zijn 6 lijkt me ook teveel gevraagd; ik zou dat maximaal in de 5 rijden, anders krijg ik ook een brom.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Cloudberry
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 25.08.2014 - 14:02
Locatie: EHBK

4wielen schreef: Ik kan je niet echt helpen, maar een benzinemotor loopt natuurlijk heel anders dan een diesel. Ik vind de D3 ook veel lekkerder lopen dan een T4, dus jouw vergelijking verbaast me niets.

Twee puntjes:
- Hoe kun je nou voelen dat je een trilling van 10 Hz in je pedalen hebt????
- 80 km/h in zijn 6 lijkt me ook teveel gevraagd; ik zou dat maximaal in de 5 rijden, anders krijg ik ook een brom.
10Hz is een schatting (10 tikken per seconde). Ik kom uit de elektro wereld, dus 50Hz is mijn referentie ;-)
Toch dat diesel rijgedrag afleren en mijn oude Alfa Romeo rijstijl weer oppakken :-D
CHRISITO
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30

dat gevoel had ik ook toen ik uit een 2,0 diesel naar een T3 ben overgestapt. het kon bij mij niet wennen dat al de diesels mij voorbij vlogen op de snelweg.
het koppel dat je hebt in de t3 tegenover diesel ja is toch enorm verschillend.
vandaar dat ik mijn t3 nu ook wat heb gepord en heb er geen spijt van.
voor mij nooit nog een diesel ! het rijplezier van de benzine en het geluidscomfort kunnen niet tippen aan de diesels.
Gebruikersavatar
Elian
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13.07.2014 - 12:48

Beetje late reactie maar misschien ben je ermee geholpen. Ik rijd zelf al ruim twee jaar en goed 50.000 km de S60 T3 en heb vlak na de aanschaf de Polestar tuning uit laten voeren. Tot zover nog geen klachten en ook geen reparaties gehad (afkloppen), blijft het keurig doen. Het is hetzelfde blok als de T4 de instellingen worden door het tunen alleen even naar hetzelfde niveau gebracht is mij verteld, dus het blok zou het prima aan moeten kunnen. Om in te gaan op je punten:
1) Komt me niet bekend voor bij normaal gebruik. Eigenlijk alleen als ik de koppeling laat opkomen in een te hoge versnelling/te lage snelheid. Filerijden in z'n twee dan wil het wel eens wat nukkig zijn.
2) Niet eerder gehad, op 80 wegen zet ik de begrenzer meestal op 87, dan loopt de motor mooi rustig in z'n 6.
3) Alleen bij het stoppen van de motor schud het blok wel eens, maar dat is vrij normaal.
4) Van buiten tikt de motor nog gewoon als een 1.6 vierpittertje en bij het gas geven hoor je de turbo goed. Maar van binnen lijkt het door de isolatie heel wat, zit een beschaafde brom tussen de 2000 en 3000 toeren.
(2013/05 - 2014/02) MY08 S40 1.6D Edition I
(2014/02) MY11 S60 T3 Business + Polestar tuning
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

CHRISITO schreef: dat gevoel had ik ook toen ik uit een 2,0 diesel naar een T3 ben overgestapt. het kon bij mij niet wennen dat al de diesels mij voorbij vlogen op de snelweg.
het koppel dat je hebt in de t3 tegenover diesel ja is toch enorm verschillend.
vandaar dat ik mijn t3 nu ook wat heb gepord en heb er geen spijt van.
voor mij nooit nog een diesel ! het rijplezier van de benzine en het geluidscomfort kunnen niet tippen aan de diesels.
Daarbij is zo'n T3/4 nog best zuinig is mijn ervaring
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”