MY2014 T3 polestar getuned: 150pk > 180pk
Geplaatst: 17.08.2016 - 13:33
Hallo,
Ca. 2 maanden geleden een gebruikte MY2014 V40 T3 (1.6L) gekocht bij de dealer, 16000km op de teller. Als part of the deal laten polar tunen naar 180pk (dus alleen motormanagement software).
Nu twijfel ik al 2 maanden of dit het effect is van het tunen, of dat er ergens iets niet helemaal goed getuned is.
1) Soms, bij normaal optrekken vanuit stilstand, voel ik tijdens het aangrijpen van de koppeling een trilling in de pedalen, ca. 10Hz. Lijkt net alsof er iets elektronisch ingrijpt zoals de 1e generatie ABS dat deed. Dit duurt maar 1 seconde of een fractie daar van, tijdens het aangrijpen van de koppeling. Dit gebeurd niet altijd. Meer gas doseren of nog iets rustiger optrekken, en er is niks aan de hand.
2) Bij constant 80kmh in de 6e versnelling voel ik ook een lichte vibratie in de carrosserie. Eerst dacht ik dat er (door vrachtverkeer veroorzaakte) lichte ribbels in de weg zaten, maar als ik de koppeling in druk is het weg. Dus ook geen onbalans in een van de wielen. Wederom verdenk ik de software van een 'vergeten' aanpassing van bepaalde begrenzingen in de software.
3) Als ik de motor start beweegt de carroserie even, en als de motor in stilstand stationair draait, voel ik de motor lopen in de auto. Trilling dus. Kan mij niet herinneren dat ik dat had met mijn vorige MY2014 D4. Ook hier week een verdenking in het motormanagement.
4) Tot slot klinkt de motor soms als een V6. Stoer, vet, maar is dit gebruikelijk en het gevolg van de tuning? Ook nu twijfel ik of er toch iets niet goed is met de motor software, of zorgt de tuning ook voor akoestische aanpassingen.
Voor de rest rijdt het prima, geen storingen of vreemde verbuiken, maar ik heb het gevoel dat mijn vorige MY2014 D4 (2.0L) toch veel soepeler liep.
Kan iemand mij uit de droom helpen? (Ben nog niet terug gegaan naar de dealer met deze 'klachten' omdat ik twijfel, en dit overdag moet en dan ben ik zelf aan het werk)
Ca. 2 maanden geleden een gebruikte MY2014 V40 T3 (1.6L) gekocht bij de dealer, 16000km op de teller. Als part of the deal laten polar tunen naar 180pk (dus alleen motormanagement software).
Nu twijfel ik al 2 maanden of dit het effect is van het tunen, of dat er ergens iets niet helemaal goed getuned is.
1) Soms, bij normaal optrekken vanuit stilstand, voel ik tijdens het aangrijpen van de koppeling een trilling in de pedalen, ca. 10Hz. Lijkt net alsof er iets elektronisch ingrijpt zoals de 1e generatie ABS dat deed. Dit duurt maar 1 seconde of een fractie daar van, tijdens het aangrijpen van de koppeling. Dit gebeurd niet altijd. Meer gas doseren of nog iets rustiger optrekken, en er is niks aan de hand.
2) Bij constant 80kmh in de 6e versnelling voel ik ook een lichte vibratie in de carrosserie. Eerst dacht ik dat er (door vrachtverkeer veroorzaakte) lichte ribbels in de weg zaten, maar als ik de koppeling in druk is het weg. Dus ook geen onbalans in een van de wielen. Wederom verdenk ik de software van een 'vergeten' aanpassing van bepaalde begrenzingen in de software.
3) Als ik de motor start beweegt de carroserie even, en als de motor in stilstand stationair draait, voel ik de motor lopen in de auto. Trilling dus. Kan mij niet herinneren dat ik dat had met mijn vorige MY2014 D4. Ook hier week een verdenking in het motormanagement.
4) Tot slot klinkt de motor soms als een V6. Stoer, vet, maar is dit gebruikelijk en het gevolg van de tuning? Ook nu twijfel ik of er toch iets niet goed is met de motor software, of zorgt de tuning ook voor akoestische aanpassingen.
Voor de rest rijdt het prima, geen storingen of vreemde verbuiken, maar ik heb het gevoel dat mijn vorige MY2014 D4 (2.0L) toch veel soepeler liep.
Kan iemand mij uit de droom helpen? (Ben nog niet terug gegaan naar de dealer met deze 'klachten' omdat ik twijfel, en dit overdag moet en dan ben ik zelf aan het werk)