Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

De grotere Volvo's
Plaats reactie
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Onlangs is het brein van de automaat vervangen en het lijkt erop dat de kickdown iets anders voelt.

Stel je rijd 120, dan druk je gaspedaal in tot je wat weerstand voelt (dat is nog niet helemaal kickdown), dan schakelt die terug naar 4.
Druk je pedaal in 1 keer helemaal in, dan gaat die naar versnelling 3.

Moet je in het pedaal nou een overgang voelen? Dus dat je over een soort van punt heen gaat wat even iets stugger voelt?

Kan me niet goed herinneren of het gaspedaal nou met de zelfde weerstand helemaal ingedrukt wordt, of als je het wat langzamer doet, je een overgang voelt?

Andere vraag, is de geartronic altijd wel een beetje voelbaar bij schakelen? Ik lees wel eens "schakelt weer zo zacht als boter" maar schakelen kan toch niet helemaal gevoelloos? Ja ik let er nu extra op, soms merk ik het ook echt niet. Ook bij het wisselen tussen D en R voel ik wel iets dat lijkt me normaal?
Ik heb namelijk geen ervaring met een nieuwe automaat.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Er zit geen weerstand in het pedaal, dat was vroeger wel zo.
Een automaat moet echt zonder schokken kunnen schakelen, zelfs bij volgas moet de bak naadloos en schokvrij overschakelen. De koppelingsplaten on de bak zorgen voor de overgang tussen de verschillende versnellingen, waarna de bak weer in de lockup gaat. Dat moet echt aanvoelen zonder dat je het gevoel hebt dat het vermogen even wegvalt bij schakelen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bij mijn C70 (D3, 6-traps GT) voel ik wel degelijk aan het einde van de slag van het gaspedaal een 'klik' op he moment van kick-down.
Dit is ook echt mechanisch, want ook voelbaar bij uitgeschakelde motor.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27823
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn S60 heeft dat klikje ook.
Gaat iets zwaarder ook dan de rest van de hele slag van het pedaal.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2770
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Voel ook een extra weerstand, dit om toch een duidelijk gevoel te geven dat je de Kickdown activeert
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is me nog nooit opgevallen, misschien te zware voet :D
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Dank, dan zal het wel goed zijn. Van dat terugschakelen naar 4 klopt dus ook als je pedaal indrukt totaan het stroevere punt?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

edraket schreef: Er zit geen weerstand in het pedaal, dat was vroeger wel zo.
Een automaat moet echt zonder schokken kunnen schakelen, zelfs bij volgas moet de bak naadloos en schokvrij overschakelen. De koppelingsplaten on de bak zorgen voor de overgang tussen de verschillende versnellingen, waarna de bak weer in de lockup gaat. Dat moet echt aanvoelen zonder dat je het gevoel hebt dat het vermogen even wegvalt bij schakelen.
Dus als je rijd en er echt op let zou je nooit moeten voelen dat je van versnelling wisselt alleen hoorbaar aan de toeren? Als dat wel zo is, dan is dat slijtage?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

de 5 en 6 bakkken zijn niet de meest soepele bakken die er bestaan. Je voelt een hele kleine verandering n trekkracht, maar geen schok oid. Als de bak schokt is de olie vervuild of er is iets stuk van binnen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Het punt wat ik omschreef is best zwaar als je langszaam gas indrukt. Rare is wel dat je voor dat punt ook een een soort van kickdown hebt, schakelt naar 4 en voorbij dat punt ga je naar 3.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27823
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zo hoort het ook
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

"slushtronic" voel je echt wel schakelen hoor.. oud of nieuw.. bij de een "amper' merkbaar, bij de ander goed merkbaar.
als je echt zo smooth schakelende bak wil dan moet je een auto met DSG nemen, daar voel je werkelijk niets van het veranderen van verzet.
het is dat je de toerenteller naald af en toe stapjes ziet nemen maar meer ook niet.
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Sander02 schreef: Het punt wat ik omschreef is best zwaar als je langszaam gas indrukt. Rare is wel dat je voor dat punt ook een een soort van kickdown hebt, schakelt naar 4 en voorbij dat punt ga je naar 3.
Geartonic kiest zelf de juiste versnelling aan de hand van de snelheid en hoe diep je het gaspedaal intrapt.
Bij kick-down kies je altijd de laagst mogelijke versnelling, en schakelt de geartronic pas op vlak voor het rode gebied op de toerenteller.
Het kan dus best zijn dat je voordat je de kick-down activeert al in de laagst mogelijke versnelling rijdt.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8394
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Sander02 schreef:Dank, dan zal het wel goed zijn. Van dat terugschakelen naar 4 klopt dus ook als je pedaal indrukt totaan het stroevere punt?
In principe geef je dan ook vol gas, maar laat je de bak iets eerder schakelen. Bij kickdown trekt hij de motor nog hoger in de toeren.
In beide gevallen kan hij terug schakelen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Hoe dan ook. Je voelt de Volvo bakken altijd schakelen. Zeker in de 1e drie daarna merk je er idd nauwelijks iets van.

Ik reed onlangs in de S90 met GT8 en ook in die wagen voelde ik de lagere verzetten goed. Tot mijn geruststelling want door al die verhalen over boterzacht en onmerkbaar schakelende bakken begon ik al te twijfelen aan mijn bak.

Face it: de Volvo automaten zijn gewoon minder verfijnd dan bv de eerder genoemde DSG bakken.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Dank allemaal, dan zal het met mijne gelukkig ook wel goed zitten!
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”