Pagina 1 van 1

Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 18.08.2016 - 21:16
door Sander02
Onlangs is het brein van de automaat vervangen en het lijkt erop dat de kickdown iets anders voelt.

Stel je rijd 120, dan druk je gaspedaal in tot je wat weerstand voelt (dat is nog niet helemaal kickdown), dan schakelt die terug naar 4.
Druk je pedaal in 1 keer helemaal in, dan gaat die naar versnelling 3.

Moet je in het pedaal nou een overgang voelen? Dus dat je over een soort van punt heen gaat wat even iets stugger voelt?

Kan me niet goed herinneren of het gaspedaal nou met de zelfde weerstand helemaal ingedrukt wordt, of als je het wat langzamer doet, je een overgang voelt?

Andere vraag, is de geartronic altijd wel een beetje voelbaar bij schakelen? Ik lees wel eens "schakelt weer zo zacht als boter" maar schakelen kan toch niet helemaal gevoelloos? Ja ik let er nu extra op, soms merk ik het ook echt niet. Ook bij het wisselen tussen D en R voel ik wel iets dat lijkt me normaal?
Ik heb namelijk geen ervaring met een nieuwe automaat.

Re: Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 19.08.2016 - 18:24
door edraket
Er zit geen weerstand in het pedaal, dat was vroeger wel zo.
Een automaat moet echt zonder schokken kunnen schakelen, zelfs bij volgas moet de bak naadloos en schokvrij overschakelen. De koppelingsplaten on de bak zorgen voor de overgang tussen de verschillende versnellingen, waarna de bak weer in de lockup gaat. Dat moet echt aanvoelen zonder dat je het gevoel hebt dat het vermogen even wegvalt bij schakelen.

Re: Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 19.08.2016 - 20:22
door Marcnij
Bij mijn C70 (D3, 6-traps GT) voel ik wel degelijk aan het einde van de slag van het gaspedaal een 'klik' op he moment van kick-down.
Dit is ook echt mechanisch, want ook voelbaar bij uitgeschakelde motor.

Re: Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 19.08.2016 - 20:23
door Fredhead
Mijn S60 heeft dat klikje ook.
Gaat iets zwaarder ook dan de rest van de hele slag van het pedaal.

Re: Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 19.08.2016 - 20:36
door Johan s60
Voel ook een extra weerstand, dit om toch een duidelijk gevoel te geven dat je de Kickdown activeert

Re: Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 19.08.2016 - 20:54
door edraket
Is me nog nooit opgevallen, misschien te zware voet :D

Re: Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 22.08.2016 - 15:55
door Sander02
Dank, dan zal het wel goed zijn. Van dat terugschakelen naar 4 klopt dus ook als je pedaal indrukt totaan het stroevere punt?

Re: Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 22.08.2016 - 15:58
door Sander02
edraket schreef: Er zit geen weerstand in het pedaal, dat was vroeger wel zo.
Een automaat moet echt zonder schokken kunnen schakelen, zelfs bij volgas moet de bak naadloos en schokvrij overschakelen. De koppelingsplaten on de bak zorgen voor de overgang tussen de verschillende versnellingen, waarna de bak weer in de lockup gaat. Dat moet echt aanvoelen zonder dat je het gevoel hebt dat het vermogen even wegvalt bij schakelen.
Dus als je rijd en er echt op let zou je nooit moeten voelen dat je van versnelling wisselt alleen hoorbaar aan de toeren? Als dat wel zo is, dan is dat slijtage?

Re: Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 22.08.2016 - 16:50
door edraket
de 5 en 6 bakkken zijn niet de meest soepele bakken die er bestaan. Je voelt een hele kleine verandering n trekkracht, maar geen schok oid. Als de bak schokt is de olie vervuild of er is iets stuk van binnen.

Re: Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 08.09.2016 - 00:04
door Sander02
Het punt wat ik omschreef is best zwaar als je langszaam gas indrukt. Rare is wel dat je voor dat punt ook een een soort van kickdown hebt, schakelt naar 4 en voorbij dat punt ga je naar 3.

Re: Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 13.09.2016 - 13:03
door Fredhead
Zo hoort het ook

Re: Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 15.09.2016 - 12:37
door roadrage
"slushtronic" voel je echt wel schakelen hoor.. oud of nieuw.. bij de een "amper' merkbaar, bij de ander goed merkbaar.
als je echt zo smooth schakelende bak wil dan moet je een auto met DSG nemen, daar voel je werkelijk niets van het veranderen van verzet.
het is dat je de toerenteller naald af en toe stapjes ziet nemen maar meer ook niet.

Re: Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 15.09.2016 - 12:48
door Marcnij
Sander02 schreef: Het punt wat ik omschreef is best zwaar als je langszaam gas indrukt. Rare is wel dat je voor dat punt ook een een soort van kickdown hebt, schakelt naar 4 en voorbij dat punt ga je naar 3.
Geartonic kiest zelf de juiste versnelling aan de hand van de snelheid en hoe diep je het gaspedaal intrapt.
Bij kick-down kies je altijd de laagst mogelijke versnelling, en schakelt de geartronic pas op vlak voor het rode gebied op de toerenteller.
Het kan dus best zijn dat je voordat je de kick-down activeert al in de laagst mogelijke versnelling rijdt.

Re: Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 15.09.2016 - 15:52
door JeroenSpock
Sander02 schreef:Dank, dan zal het wel goed zijn. Van dat terugschakelen naar 4 klopt dus ook als je pedaal indrukt totaan het stroevere punt?
In principe geef je dan ook vol gas, maar laat je de bak iets eerder schakelen. Bij kickdown trekt hij de motor nog hoger in de toeren.
In beide gevallen kan hij terug schakelen.

Re: Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 15.09.2016 - 17:09
door Carfreak
Hoe dan ook. Je voelt de Volvo bakken altijd schakelen. Zeker in de 1e drie daarna merk je er idd nauwelijks iets van.

Ik reed onlangs in de S90 met GT8 en ook in die wagen voelde ik de lagere verzetten goed. Tot mijn geruststelling want door al die verhalen over boterzacht en onmerkbaar schakelende bakken begon ik al te twijfelen aan mijn bak.

Face it: de Volvo automaten zijn gewoon minder verfijnd dan bv de eerder genoemde DSG bakken.

Re: Kickdown automaat , gevoel gaspedaal

Geplaatst: 19.09.2016 - 10:00
door Sander02
Dank allemaal, dan zal het met mijne gelukkig ook wel goed zitten!