Pagina 1 van 1

Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 19.08.2016 - 12:47
door Carfreak
De maatregel zal per 1 januari worden ingevoerd, waardoor het na die datum niet meer mogelijk is om ‘gewone’ Euro 95 te tanken. In die brandstof zit standaard 5 procent ethanol, bij E10 is dat – de naam zegt het al – 10 procent. In Frankrijk is reguliere Euro 95 al jaren niet meer te krijgen en ook Duitsland is grotendeels overgestapt op E10, hoewel het vinden van ‘E5’ daar nog te doen is.

Het besluit van België betekten dat bestuurders van oudere auto’s moeten opletten, want E10 kan in die gevallen rubberen slangen en pakkingen aantasten. Wie wil weten of z’n auto geschikt is kan dat controleren op e10check.nl. Blijkt dit niet het geval, dan is het raadzaam om uit te wijken naar duurdere ‘premium’-brandstoffen, die vaak een octaangetal van 98 hebben.

Volgens het Gazet van Antwerpen zal de E10-brandstof zo’n één tot drie cent duurder zijn dan wat de Belgen nu gewend zijn. In Nederland is E10 onder meer verkrijgbaar onder de noemer ‘BlueOne95’ en is in dat geval juist (minimaal) goedkoper dan Euro 95. We zijn nog in afwachting van een reactie van de Belangenvereniging Tankstations (BETA) over de huidige Nederlandse situatie op het gebied van E10.

In België draagt de invoering van E10 als standaardbenzine bij aan de doelstelling om in 2020 tien procent hernieuwbare energie aan te bieden in de transportsector.

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 19.08.2016 - 22:18
door Msuidgeest
En om nog meer knip-en-plak te doen: het grootste nadeel van E10 is de productie van ethanol die nodig is. Citaat van de site van opreis.nl:

Nou wil ik hier graag nog even opmerken dat je volgens opreis.nl beter helemaal geen E10 kunt tanken. Deze benzine is ingevoerd als een ‘groene’ benzine omdat het deel ethanol in de benzine CO2 neutraal zou zijn. De redenatie is dat deze ethanol wordt geproduceerd uit gewassen die tijdens hun groei net zo veel CO2 hebben opgenomen als tijdens de verbranding weer wordt vrijgegeven. Daarmee lijkt ethanol CO2 neutraal maar dat is een te simpel beeld. Voor de productie en het transport van ethanol is veel energie nodig en dit leidt tot extra CO2 uitstoot. Er komt dan ook steeds meer weerstand tegen E10 benzine, ook uit de milieuhoek.

Naast de twijfelachtige claim van CO2 neutraliteit zijn er nog meer bezwaren tegen ethanol. De productie ervan vergt zeer veel water en een veelgebruikte grondstof, maïs, is een voedselproduct. “Geen voedsel in de tank”, zeggen wij hier bij opreis.nl en dat zou u ook maar beter doen. Maar goed, soms is er geen keuze dus daarom onderstaand overzicht van auto’s die E10 benzine verdragen.


Dus ... Hoe groot de milieuwinst nu werkelijk is zal moeten blijken.

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 19.08.2016 - 22:34
door hvt
Laatst in Duitsland 2x E10 getankt. En toen ik 5week lang elke week 1 á 2 keer naar Kassel moest, ook steeds E10.
Dit was niet omdat het milieuvriendelijker zou zijn. O-)
Als ik milieuvriendelijker wil rijden dan had ik een andere auto moeten nemen en met andere snelheden door Duitsland rijden.

Maar geen verschil gemerkt tussen E10 en euro95.

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 19.08.2016 - 22:35
door OGA244
Symboolpolitiek…

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 20.08.2016 - 01:58
door Carfreak
+1

Mijn auto loopt er beduidend minder fijn op,. Met name laag in de toeren lijkt hij wat in te houden/ stotteren. Ben er dus niet weg van.

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 20.08.2016 - 16:32
door Battlecruiser
Heb het regelmatig getankt in Duitsland mert mijn vorige auto (2.5T), omdat het een stuk goedkoper was.
Maar: het verbruik was een stuk hoger, zodat het uiteindelijk voor de portemonnee niks uitmaakte.

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 21.08.2016 - 13:47
door MartijnAbel
Duitsland grotendeels overgestapt op E10? Ze hebben het al extra bezine aangeboden, maar er is bij zowat elke pomp normale Super te krijgen met max 5% ethanol. Ook de SuperPlus bevat daar max 5% ethanol.

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 22.08.2016 - 09:28
door m-kliko
Verbruik van E10 is hoger (er zit minder energie in je brandstof). Uiteindelijk betaal je meer dan wanneer je gewoon 95 blijft tanken! (procentueel minder energie in je brandstof dan wat je procentueel minder betaald).

Daarnaast, mijn vorige auto (Seat Cordoba 1.4) vond E10 niet zo lekker. Ook al zegt Seat dat hij er prima op kan rijden. Kreeg wel mooi een check engine lampje. (Waarschijnlijk de uitlaatgassen). Helaas zijn er tankstations in Frankrijk waar je alleen E10 of 98 kan tanken. Heel handig... Alle volgende keren dan maar mooi 98 erin gegooid.

In mijn optiek: E10 is rommel!

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 22.08.2016 - 09:49
door sebastiaan84
EDIT

E10 vs Euro95 is een beetje hetzelfde verhaal als Super98 vs Euro95.

E10 = vaak goedkoper, hoger verbruik
Euro95= gemiddelde prijs, normaal verbruik
Super98= hogere prijs, lager verbruik

Ik denk dat wanneer je op alle brandstoffen 2500 km zou rijden en je de kosten zou bekijken dat het vrijwel niets zal uitmaken in de kosten....

Tevens zijn onze Volvo motoren al sinds eind jaren 70 prima geschikt voor E10, dus ik maak me erniet zo druk om.

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 10.09.2016 - 22:48
door Apox
Lang stilstaan van auto's is niet goed. Elke volvo zal erop rijden.
Ze gaan wel een lager octaangehalte brandstof erin steken om terug aan 95 te geraken. Dus je krijgt geen voordeel rijprestaties, noch verbruik, noch prijs. Maar voorlopig kan je wel 98 tanken.
Maar de studie loopt voor 95 voor een jaar en dan doen ze dat gewoon voor 98 ook.

VEA motoren gaan hier veruit het minste nadeel van ondervinden. Die meet en past zich gewoon zelf aan. Dat zou in kit-vorm bij volvo moeten verkrijgbaar zijn.

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 12.09.2016 - 22:38
door JTC30
sebastiaan84 schreef: E10 vs Euro95 is een beetje hetzelfde verhaal als Super98 vs Euro95. Hoe hoger de klopvastheid hoe zuiniger de motor zal kunnen lopen.

E10 = vaak goedkoper, RON94, hoger verbruik
Euro95= gemiddelde prijs, RON95, normaal verbruik
Super98= hogere prijs, RON98, lager verbruik

Ik denk dat wanneer je op alle brandstoffen 2500 km zou rijden en je de kosten zou bekijken dat het vrijwel niets zal uitmaken in de kosten....

Tevens zijn onze Volvo motoren al sinds eind jaren 70 prima geschikt voor E10, dus ik maak me erniet zo druk om.
Nee, E10 vs euro95 is iets heel anders dan Euro95 vs Super98.

E10 is gewoon euro95 maar met hoger alcoholpercentage. Niks 'ron94' oid. Er zit gewoon minder benzine in. Waar euro95 tegenwoordig 5% alcohol heeft, heeft e10 dus 10%. Als jij op 1 liter euro95 95km zou kunnen rijden, kun je op 1liter e10 90km rijden. 5,3% onzuiniger. Terwijl de prijs minder dan 2% lager is.. (meestal 2ct verschil in DE).. E10 is dus onderaan de streep duurder. (Ik houd hier een euro95 prijs aan van 1,32)

Verder is super98 niet per se zuiniger dan 95. Alleen bij hogere compressies wordt 98 interessant, omdat die motoren zo op performance zijn afgesteld dat de ontsteking op een bepaald moment moet komen, en niet te vroeg. Dit heeft een mogelijk iets beter verbruik, maar scheelt vrijwel niks. Super98 heeft tegenwoordig meestal ook 5% alcohol, alleen BP Ultimate schijnt een uitzondering te zijn.
Super98 is in Duitsland tegenwoordig minstens 6ct duurder dan 95, en vaak zelfs meer, wat al tegen de 5% duurder aantikt, terwijl zuiniger rijden niet per se gehaald zal worden.. Vaak is het al 8ct verschil, en in NL en BE is het verschil nog groter..


Ikzelf tank gewoon euro95 op dit moment, tegenwoordig vaak in België, soms in Duitsland. Als Euro95 verdwijnt in België, verdwijn ik ook. Op E10 loopt de auto minder mooi, en het verbruik is merkbaar slechter. Dan steek ik wel over naar Duitsland.. Woon zo dicht op beide grenzen dat de keuze BE of DE gewoon samenhangt met de actuele prijs..

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 13.09.2016 - 11:46
door sebastiaan84
JTC30 schreef:
E10 is gewoon euro95 maar met hoger alcoholpercentage. Niks 'ron94' oid. Er zit gewoon minder benzine in. Waar euro95 tegenwoordig 5% alcohol heeft, heeft e10 dus 10%. Als jij op 1 liter euro95 95km zou kunnen rijden, kun je op 1liter e10 90km rijden. 5,3% onzuiniger. Terwijl de prijs minder dan 2% lager is.. (meestal 2ct verschil in DE).. E10 is dus onderaan de streep duurder. (Ik houd hier een euro95 prijs aan van 1,32)
Onderbouw je aanname dat E10 en Euro 95 een verbruiksverschil van 5,3% hebben, die vat ik namelijk niet helemaal.

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 13.09.2016 - 11:57
door NielsPHEV
De verbrandingswaarde van alcohol is wel duidelijk lager dan die van benzine maar daarmee is de geclaimde 5% extra verbruik niet te verklaren want dan zou de 5% minder benzine vervangen worden door iets met totaal geen verbrandingswaarde terwijl het verschil in verbrandingswaarde ongeveer een factor twee is een procent of 2 a 2,5% zou je er wellicht mee kunnen verklaren. Overigens neem bij mijn weten de klopvastheid van de brandstof met alcohol toe en zou je dus met een iets hogere laaddruk kunnen werken waardoor het rendement van de motor weer zou kunnen toenemen.

Mocht men het echt willen uitrekenen is het goed om bij het begin te beginnen en aan te geven wat voor een percentages het zijn volume, massa, mol....

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 13.09.2016 - 12:01
door mad2000
Die 5,3% kan ik ook niet plaatsen want dan moet je weten ten opzichte van wat/hoe/waarom...
Wat wel klopt is dat Ethanol minder energie bevat dus er zit minder KNAL in een liter Ethanol tegenover Benzine dus voor het zelfde werk heb je iets meer nodig.

Ethanol brand schoner (inwendig). Je motor blijft schoner en loopt met minder uitstoot aan de pijp. :-)
En.... eigenlijk alle Volvo's sinds 1976 kunnen er op rijden zonder aanpassingen. Mits bij onderhoud originele onderdelen zijn gebruikt.
Je weet nl. meestal niet of vervangende merken rubbertjes/slangen/etc ook geschikt zijn.... Maar dat klinkt erg logisch toch?!

http://www.e10check.nl/

Helaas voor de S40 liefhebber. De Volvo S40 en V40 met 1.8 gdi-motor houden niet van E10

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 13.09.2016 - 23:42
door JTC30
Alcohol heeft zo'n 1/3 minder energie dan benzine.
Verder ben ik er inderdaad vanuit gegaan dat je auto niks aan de alcohol heeft, en ergens vraag ik me ook af of je auto er wat aan heeft.

Overal op internet zie ik meerverbruik van 5-10% wat dus wel redelijk overeen komt, terwijl de minderprijs daar niet tot in verhouding staat.

Als laatste merk ik duidelijk of de auto op e10 loopt of op euro95. Er zit gewoon een verschil in hoe hij aanvoelt, en het verbruik is op e10 gewoon hoger.
Ik kan me herinneren dat ik op e10 zo'n 1:12,5 deed, terwijl ik op gewone benzine tegenwoordig tegen de 1:14,5 aan zit de laatste 4 maanden..

In de tijd dat ik even e10 tankte, hield ik het nog niet bij.

Afbeelding is over de laatste 11 maanden

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 14.09.2016 - 08:06
door Battlecruiser
In de praktijk verbruik je met E10 5-10% meer.

Maar het ecosmurfargument dat die ethanol ten koste van voedsel zou gaan, is grote onzin. Ja, het komt van akkers, waar anders voedsel geproduceerd zou worden. Maar nee, toch niet, want er is in die werelddelen voedsel zat. Niemand in bv. Brazilië lijdt honger omdat er maïs omgezet wordt in ethanol. Hongersnoden op deze wereld zijn trouwens altijd politiek van aard: een dictator legt zo een onwillige bevolkingsgroep lam.

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 14.09.2016 - 11:04
door sebastiaan84
NielsPHEV schreef: Overigens neem bij mijn weten de klopvastheid van de brandstof met alcohol toe en zou je dus met een iets hogere laaddruk kunnen werken waardoor het rendement van de motor weer zou kunnen toenemen.
Je hebt helemaal gelijk, heb derhalve mijn post aangepast. E10 heeft net als LPG een veel hoger Octaangetal, waar Euro95 getal 95 heeft is het octaangetal bij E10 en LPG om en nabij de 110.

Ik heb mijn laatste tank op V-Power(95) gereden omdat de Fuelsave (euro)95 op was bij het onbemande shell station waar ik altijd tank. Geen echt merkbaar verschil in verbruik, iets zuiniger, maar had ook 1 lange rit erbij zitten tov normaal woonwerk verkeer.

Heb nog nooit op E10 gereden tot op heden.

Re: Belgie stapt over op E10

Geplaatst: 06.12.2016 - 18:56
door JTC30
En hier is het
Afbeelding