"Knoekend/bonkend" geluid voor bij op en afrijden drempels

toppie71
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 19.05.2012 - 13:52

Hallo,
Ik heb al enige tijd een bonkend geluid als ik een drempel op en afrijd.
Dit is niet altijd zo, het is alleen bij drempels die hoog zijn zodat de vering echt in moet veren, rijd je extreem langzaam zodat de vering bijna niet in veert dan hoor je het niet, ook als het korte lage drempels zijn is het niet te horen.
Het rare is ook nog dat het in de winter niet te horen is, zo ongeveer als de temparatuur onder de +/- 5 graden is is het niet te horen.

Tijdje geleden zijn subframe bussen vervangen bij de dealer, dat was net tegen de winter, doordat net de temparatuur lager was leek het geluid inderdaad verdwenen.
Nu is het toch weer hoorbaar, en zit me er aan te ergeren.
Volgens de dealer zijn alleen de voorste subframe bussen vervangen omdat dit een kwaal zou zijn en nooit voorkwam dat de achterste slijtage vertonen.
(Nu weet ik niet zeker of het niet juist omgedraaid is wat ze vertelde, dus misschien zijn juist de achterste vernieuwd omdat de voorste nooit slijtage vertonen? ik kan me hierin vergissen).

Ik woon in een dorp met ontzettend veel drempels, dus veel ergernis.
Heb al een paar keer met een monteur rondgereden maar toeval wilde dat het toen steeds niet hoorbaar was, zelfs 5 minuten voordat ik met de monteur ging rijden zelf nog op de zelfde drempel getest of het geluid weer hoorbaar was, ja was hoorbaar maar met monteur niet.

Monteur kwam met het idee om het geluid te filmen, vond het best een goed idee, zat zelf te denken om een dashcam onder de kap te plaatsen zodat er misschien ook iets zichtbaar zou worden wat er gebeurt bij het op en afrijden van drempels.

Is het zo dat aan de voorkant van de auto 4 subrframe bussen zitten? en dat er daarvan alleen maar 2 slijtage vertonen? of zitten aan de voorkant van de auto 2 subframe bussen en aan de achterkant van de auto ook 2 subframe bussen? want het geluid komt absoluut wel van voor vandaan? Kan het iets met schokbrekers te maken hebben? auto heeft nu 86000km gereden.
Ik wil best de andere subframe bussen laten vervangen, maar is best kostbaar, dus zou jammer zijn als het weer niet afdoende is.

Heeft iemand hier meer ervaring mee??
Laatst gewijzigd door toppie71 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 D3 5 cilinder Geartronic bj.2012
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Denk aan verroeste voorveren, die daardoor geluid maken in de veerschotel.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
toppie71
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 19.05.2012 - 13:52

Beste Johan,

Bedankt voor je reactie! Ik zal eens kijken of dit inderdaad het geval is! Misschien kan ik om te testen even wat vet er tussen spuiten en kijken of het wat verminderd.

Je hoort deze week meer.
Volvo S60 D3 5 cilinder Geartronic bj.2012
toppie71
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 19.05.2012 - 13:52

Heb wat olie/vet op de veer en schotel gespoten, tot nu toe heeft het nog geen resultaat :devil:
Wat vindt je van het idee om tijdelijk een dashcam onder de kap te plaatsen die beeld en geluid opneemt? Kan hem ook nog op de veer/schotel richten en kijken wat er onder het rijden gebeurd?
Volvo S60 D3 5 cilinder Geartronic bj.2012
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Kan je doen, controleer ook nog eens de stabilisator stangetjes eens op speling
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
marsman
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Ik had hetzelfde, na controle bij de dealer bleken de transportblokken nog gemonteerd te zijn. Aangezien jouw auto al eens bij de dealer geweest is, mag je aannemen dat ze dat gezien hadden. Kleine check is wellicht nog wel een idee .....
toppie71
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 19.05.2012 - 13:52

Heb de stabilisator stangen ook gecontroleerd, geen speling welke kant op ook.
Heb ook geen transport blokken gezien, begrijp het allemaal ook niet.

Heb nu een Dashcam gekocht voor €35,- met uitstekent beeld ook in het donker (onder de motorkap) deze heeft ook een microfoon.
Ik ga hem zaterdag onder de motorkap ergens met tyraps vastzetten, op 5 minuten van mijn huis is een drempel die eigenlijk altijd het geluid veroorzaakt.
Accu in de camera gaat +/- 10minuten mee dus moet lukken om testen of er onder de motorkap iets te zien en horen is.
Ik zal het meerdere malen op verschillende punten richten tot ik het gevonden heb.
Kan hem eens richting de radiator laten "kijken" en eens onder het spat scherm richting de veer en eens naar de remschijven e.d.

Ben benieuwd! maar ook doodziek van dat hetzo lastig te vinden is.
Volvo S60 D3 5 cilinder Geartronic bj.2012
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Heb zoiets wel eens gehad met een S80. Toen bleek de bovenste plaat van de rechter veerpoot los te zitten. En dat wringt bij elke grote invering heel luidruchtig. En dat was niet een kwestie van eventjes vastschroeven, want die bovenste plaat zit verlijmd of zo, dus nieuwe onderdelen erin en een paar honderd euro lichter.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
toppie71
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 19.05.2012 - 13:52

Tsjonge dat is ook raar zeg. Hoe zijn ze daar achter gekomen?
Volvo S60 D3 5 cilinder Geartronic bj.2012
MikeS80
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 27.07.2016 - 20:17

Laat de monteur alleen rijden. Mogelijk dat het gewicht er mee te maken heeft.
toppie71
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 19.05.2012 - 13:52

Ook al gedaan, niks te horen.
Ik rijd naar huis, en ja hoor dezelfde drempels als altijd geven het probleem.
Ook drempels in andere steden veroorzaken het geluid.
Volvo S60 D3 5 cilinder Geartronic bj.2012
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik herken het geluid wel wat toppie. Bij mijn auto (2013, 75.000 km) hoor ik aan de voorkant, maar ook van achteren vaak wat meer geluiden dan ik zou wensen. Vooral met scherpe drempels en nog een klein knikje na kun je het goed horen. Op de vakantie in Frankrijk op slechte wegen hoorde ik het continu.
Ben heel erg benieuwd wat er bij jou uit komt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
toppie71
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 19.05.2012 - 13:52

Edraket, je beschrijft het helemaal goed! Soms hoor ik achter een soortgelijk geluid, maar minder vaak en hard.
Ik heb vroeger eens met een auto gereden die kapotte schokbrekers had je hoorde veel bonk bonk bonk.
Het geluid wat ik heb lijkt daar bijna op, alleen maar met drempel op en af.
Ik ga morgen de dashcam onder de kap plaatsen om zo hopelijk het geluid en misschien wel iets van beeld op te kunnen nemen.
Ben er eerlijk gezegd onderhand wel een beetje doodziek van. Hoop dat ik van deze auto ook nog eens kan genieten ipv alleen maar ergernis. :devil: :'( :ninja:
Volvo S60 D3 5 cilinder Geartronic bj.2012
erik450
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04.01.2015 - 02:37

wij hebben dit ook bij onze v70 uit 98. bij ons is het de veerschotel waar de schokbreker in vast zit. deze maakt een bonkend en krakend geluid als je over hobbels rijd.
deze moet vervangen worden, bij mij.
Kan goed zijn dat dit bij jou ook het probleem is.
Als je het deksel aan de bovenkant eraf haalt dan kun je wel zien of de boel nog aan elkaar zit of dat het los en beweegbaar is, volgens mij moet het metalen deel waar de schokbreker in zit vast verbonden zitten met het rubber eromheen.

Succes Groeten Erik Jan
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

toppie71 schreef: Edraket, je beschrijft het helemaal goed! Soms hoor ik achter een soortgelijk geluid, maar minder vaak en hard.
Ik heb vroeger eens met een auto gereden die kapotte schokbrekers had je hoorde veel bonk bonk bonk.
Het geluid wat ik heb lijkt daar bijna op, alleen maar met drempel op en af.
Ik ga morgen de dashcam onder de kap plaatsen om zo hopelijk het geluid en misschien wel iets van beeld op te kunnen nemen.
Ben er eerlijk gezegd onderhand wel een beetje doodziek van. Hoop dat ik van deze auto ook nog eens kan genieten ipv alleen maar ergernis. :devil: :'( :ninja:
En, nog wat uit je filmactie naar voren gekomen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
toppie71
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 19.05.2012 - 13:52

Mannen, heb de camera klaar liggen, wil het zsm gaan proberen te filmen, maar was afgelopen tijd ziek, dus is er nog niet van gekomen.
Ga het zeker binnenkort op de camera vast proberen te leggen, al is het maar het geluid.

Erik, was dat geluid dan ook niet bij elke drempel te horen? En bij koudweer helemaal niet?
Als het inderdaad de veerschotel zou zijn dan zou het (in mijn ogen) wel raar zijn dat de Volvo dealer daar niet opkomt!?

Wordt zeker vervolgt!
Laatst gewijzigd door toppie71 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 D3 5 cilinder Geartronic bj.2012
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik ga dit topic mee volgen. Ik heb het geluid achter (V70 uit 2014). Ook bij drempels. In de winter is het weg. Ik dacht eerst aan stenen in de achterste veerschotel. Dat heb ik al vaker gehad maar nu is dat niet het geval. Dealer heeft al gezocht en niets gevonden. Een vervangende V70 had echter exact hetzelfde.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
toppie71
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 19.05.2012 - 13:52

Gisteren eindelijk tijd gehad om de dashcam in de auto onder de kap te plaatsen en een rondje te rijden.

Ongelooflijk, 20 drempels op en af gereden, niks te horen, niet in de auto, en dus niks op het filmpje van de onder de motorkap geplaatste cam.
Onvoorstelbaar, hetzelfde als ik al eerder beschreven heb, je hoort het altijd luid en duidelijk, met een monteur erbij niks meer te horen, zelfde dus met de camera.
Begin bijna te vermoeden dat onbewust de rijstijl anders is als er een camera of monteur bij is.

Enige nu is wel dat de temparatuur lager is, en ik weet dat ik er in de winter zoiezo niks van hoor.

Ik heb het camera montage steun onder de kap laten zitten, als ik het weer hoor dan kan ik direct de camera plaatsen en omkeren om dezelfde drempel nog eens te nemen.

Moet trouwens wel zeggen dat enorm goed op te nemen is onder de kap, dacht dat geluid van de motor alles zou overstemmen, maar het geluid wat ik dus als probleem ervaar moet goed hoorbaar zijn met deze camera op deze manier geplaatst.

Zo gauw ik een film heb met het knoek geluid zal ik hem hier op het het forum linken.

Hoop deze week het te kunnen opnemen!
Volvo S60 D3 5 cilinder Geartronic bj.2012
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Nou, opgelost toch?? De cam permanent laten zitten :-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
toppie71
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 19.05.2012 - 13:52

<_< :D
Volvo S60 D3 5 cilinder Geartronic bj.2012
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”