Pagina 1 van 2

Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 22.08.2016 - 11:10
door MartijnAbel
Ik weet dat uiteindelijk de kleppen van de V50 T5 gesteld moeten worden. Alleen hoe is dit te controleren? En wanneer is het handig om de kleppen opnieuw te laten stellen?

Merk geen problemen, maar wil toch het zekere voor het onzekere nemen.

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 22.08.2016 - 17:31
door Bas1982
Vroeg ik mij ook af, had bij de dealer nagevraagd toen ik 2ton op de teller had staan en zeiden pas als je begint te horen laten stellen. En aangezien de auto nog 296 pk en 503Nm levert ga ik er ook vanuit dat het nog wel goed is....

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 22.08.2016 - 17:57
door Kogelman
Ik had het hier met de Volvo monteur tijdens de aankoopkeuring ook over (mijn T5 had toen 338 dkm gelopen, kleppen nooit gesteld), hij vertelde dat dit alleen wordt gedaan mits er aanleiding toe is (je de kleppen hoort tikken) of als er een blok gereviseerd wordt meteen kleppen stellen.
Dus niet standaard tijdens een bepaalde km-beurt.

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 22.08.2016 - 18:28
door MarkV50
kleppenstellen is dat niet een beetje ouderwets? (ik ben al wat jaren uit het vak hoor)
dacht dat er hydraulische stoters in zaten

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 22.08.2016 - 19:53
door Bas1982
In heel veel auto's had ik gewild dat er geen hydraulische klepstoters in zaten.... in de opel blokken wordt je gek van het geluid. en zijn bij tuning ook nog eens een beperking. Ga je blokken flink tunen moet je het veranderen.

Weet dat bij de 2.0 blokken van mazda er ook veel problemen mee zijn.

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 22.08.2016 - 19:58
door MartijnAbel
Bas1982 schreef: Vroeg ik mij ook af, had bij de dealer nagevraagd toen ik 2ton op de teller had staan en zeiden pas als je begint te horen laten stellen. En aangezien de auto nog 296 pk en 503Nm levert ga ik er ook vanuit dat het nog wel goed is....
Dat is wat de garagist van mij ook zei, die gaf aan: ''hoor je wat tikken, of heb je ernstig vermogensverlies? Nee, dan zo lekker laten, beginnen vanzelf te tikken''

Dat leek me nogal makkelijk wegwuiven, maar blijkbaar is er met zijn stelling niks aan de hand :P

Thanks voor de berichten allemaal!

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 22.08.2016 - 22:46
door Johan s60
Dat "horen tikken" zal wel meevallen, want de klepspeling wordt alleen maar kleiner, maar kan zelfs op LPG na meer dan 4 ton nog goed zijn.

Heb je op benzine geen omkijken naar, maar mocht je het willen controleren dan is het handig als je de controle gaatjes nog hebt

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 24.08.2016 - 23:21
door Ramon&Ramon
Kogelman schreef: Ik had het hier met de Volvo monteur tijdens de aankoopkeuring ook over (mijn T5 had toen 338 dkm gelopen, kleppen nooit gesteld), hij vertelde dat dit alleen wordt gedaan mits er aanleiding toe is (je de kleppen hoort tikken) of als er een blok gereviseerd wordt meteen kleppen stellen.
Dus niet standaard tijdens een bepaalde km-beurt.
Domme reactie van de dealer,,kleppen die te strak gaan staan die tikken niet, dus die hoor je niet,
onkunde ten top van de betreffende meneer die je dat verteld heeft.

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 24.08.2016 - 23:24
door Ramon&Ramon
Als ik hier de verschillende reacties lees, dan wordt het voor een aantal tijd voor een meer deskundiger bedrijf, dit lijkt namelijk nergens op die garage adviezen.
Wat Johan s60 zegt, dat klopt precies..

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 24.08.2016 - 23:25
door Ramon&Ramon
MarkV50 schreef: kleppenstellen is dat niet een beetje ouderwets? (ik ben al wat jaren uit het vak hoor)
dacht dat er hydraulische stoters in zaten
Vanaf modeljaar 2000 zijn het geen hydraulische stoters meer,,

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 25.08.2016 - 00:03
door Bas1982
Maar kunnen kleppen ook te strak staan als ze niet gesteld worden, Ik dacht dat ze alleen te los konden gaan (als er niet aan wordt gezeten natuurlijk) dan is de reactie van de dealers niet dom maar te begrijpen . Die gaan er niet vanuit dat een auto bij hun in onderhoud door derden iets als kleppen wordt gesteld.

Kan een domme aanname van mij zijn hoor, ben geen automonteur. Maar de installaties die wij maken op het werk kunnen dingen door gebruik en normale slijtage alleen teveel speling krijgen, maar nooit te strak staan mits ze juist gemonteerd zijn.

Maar is het dan wel verstandig de kleppen te stellen bij een bepaalde interval Ramon?

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 25.08.2016 - 00:29
door MartijnAbel
Bas1982 schreef: Maar kunnen kleppen ook te strak staan als ze niet gesteld worden, Ik dacht dat ze alleen te los konden gaan (als er niet aan wordt gezeten natuurlijk) dan is de reactie van de dealers niet dom maar te begrijpen . Die gaan er niet vanuit dat een auto bij hun in onderhoud door derden iets als kleppen wordt gesteld.

Kan een domme aanname van mij zijn hoor, ben geen automonteur. Maar de installaties die wij maken op het werk kunnen dingen door gebruik en normale slijtage alleen teveel speling krijgen, maar nooit te strak staan mits ze juist gemonteerd zijn.

Maar is het dan wel verstandig de kleppen te stellen bij een bepaalde interval Ramon?
Dan is dan dus ook mijn vraag idd, wanneer moeten de kleppen gesteld worden, is daar een interval voor? Of als je geen problemen hebt, dan niet doen?

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 25.08.2016 - 16:45
door Ramon&Ramon
Bas1982 schreef: Maar kunnen kleppen ook te strak staan als ze niet gesteld worden, Ik dacht dat ze alleen te los konden gaan (als er niet aan wordt gezeten natuurlijk) dan is de reactie van de dealers niet dom maar te begrijpen . Die gaan er niet vanuit dat een auto bij hun in onderhoud door derden iets als kleppen wordt gesteld.

Kan een domme aanname van mij zijn hoor, ben geen automonteur. Maar de installaties die wij maken op het werk kunnen dingen door gebruik en normale slijtage alleen teveel speling krijgen, maar nooit te strak staan mits ze juist gemonteerd zijn.

Maar is het dan wel verstandig de kleppen te stellen bij een bepaalde interval Ramon?
Kleppen gaan altijd te strak staan en zeker op lpg..
Bij de dealer is het een dure klus van meer dan 1000 euro, maar veel dealers hebben er helaas geen ervaring mee..

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 25.08.2016 - 16:46
door Ramon&Ramon
MartijnAbel schreef:
Bas1982 schreef: Maar kunnen kleppen ook te strak staan als ze niet gesteld worden, Ik dacht dat ze alleen te los konden gaan (als er niet aan wordt gezeten natuurlijk) dan is de reactie van de dealers niet dom maar te begrijpen . Die gaan er niet vanuit dat een auto bij hun in onderhoud door derden iets als kleppen wordt gesteld.

Kan een domme aanname van mij zijn hoor, ben geen automonteur. Maar de installaties die wij maken op het werk kunnen dingen door gebruik en normale slijtage alleen teveel speling krijgen, maar nooit te strak staan mits ze juist gemonteerd zijn.

Maar is het dan wel verstandig de kleppen te stellen bij een bepaalde interval Ramon?
Dan is dan dus ook mijn vraag idd, wanneer moeten de kleppen gesteld worden, is daar een interval voor? Of als je geen problemen hebt, dan niet doen?
Als je een cilinderkop hebt met controle stopjes, dan kun je ze eerst controleren op de juiste speling..

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 25.08.2016 - 17:53
door Bas1982
Zal binnenkort eens controleren als ik die stopjes heb.

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 26.08.2016 - 00:24
door MartijnAbel
Mocht iemand die stopjes hebben en die gaat naar de techno tuning dag in elst, ik hou me aanbevolen om er dan ook eens op te controlere. Zou totaal niet weten hoe het moet haha

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 01.09.2016 - 11:33
door Luuk87
Bas1982 schreef: Maar kunnen kleppen ook te strak staan als ze niet gesteld worden, Ik dacht dat ze alleen te los konden gaan (als er niet aan wordt gezeten natuurlijk) dan is de reactie van de dealers niet dom maar te begrijpen . Die gaan er niet vanuit dat een auto bij hun in onderhoud door derden iets als kleppen wordt gesteld.

Kan een domme aanname van mij zijn hoor, ben geen automonteur. Maar de installaties die wij maken op het werk kunnen dingen door gebruik en normale slijtage alleen teveel speling krijgen, maar nooit te strak staan mits ze juist gemonteerd zijn.

Maar is het dan wel verstandig de kleppen te stellen bij een bepaalde interval Ramon?
Dit soort kleppen (gesteld met shims (plaatjes met een bepaalde dikte)) komen alleen maar strakker te staan. Het gaat hier ook niet over zijdelingse speling van de kleppen in de klepgeleiders (die kan inderdaad alleen maar groter worden) maar slijtage van de klepzetel (de shim slijt ook niet noemenswaardig). Daardoor wordt de klep naarmate het leven van de motor vordert eigenlijk telkens ietsje verder omhoog de zetel in getrokken waardoor het andere eind van de klep dichter tegen de nokkenas aan komt te staan (= minder speling dus strakker). Dit gaat natuurlijk om minimale hoeveelheden maar goed.

Je motor kan gaan tikken bij te losse kleppen, bij te strakke kleppen heb je vermogensverlies omdat de klep niet verder omhoog kan en dus een klein beetje gaat lekken. Dat kan ook resulteren in verbrande kleppen en is dus niet goed... maar tegelijkertijd, in moderne blokken slijt de boel echt amper. Daarom dan ook het advies om er gewoon niet aan te zitten tenzij strikt noodzakelijk. Loopt de boel rustig, zonder gerikketik en trekt het goed door, dan is het wel best.

Hydraulische stellers zijn leuk voor blokken die niet teveel toeren maken en over het algemeen een vrij eenvoudig leven hebben. Er zijn wat beperkingen in toerental en belastbaarheid. Motoren hebben nooit hydraulische stellers bijvoorbeeld, en die klepspelingen verlopen ook als de ziekte.

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 01.09.2016 - 18:38
door Johan s60
Even voor de duidelijkheid, er zitten geen stelplaatjes in de betreffende auto, moet je gaan stellen dan moet je de hele stoterbus uitwisselen.

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 01.09.2016 - 22:19
door MartijnAbel
Luuk87 schreef:
Bas1982 schreef: Maar kunnen kleppen ook te strak staan als ze niet gesteld worden, Ik dacht dat ze alleen te los konden gaan (als er niet aan wordt gezeten natuurlijk) dan is de reactie van de dealers niet dom maar te begrijpen . Die gaan er niet vanuit dat een auto bij hun in onderhoud door derden iets als kleppen wordt gesteld.

Kan een domme aanname van mij zijn hoor, ben geen automonteur. Maar de installaties die wij maken op het werk kunnen dingen door gebruik en normale slijtage alleen teveel speling krijgen, maar nooit te strak staan mits ze juist gemonteerd zijn.

Maar is het dan wel verstandig de kleppen te stellen bij een bepaalde interval Ramon?
Dit soort kleppen (gesteld met shims (plaatjes met een bepaalde dikte)) komen alleen maar strakker te staan. Het gaat hier ook niet over zijdelingse speling van de kleppen in de klepgeleiders (die kan inderdaad alleen maar groter worden) maar slijtage van de klepzetel (de shim slijt ook niet noemenswaardig). Daardoor wordt de klep naarmate het leven van de motor vordert eigenlijk telkens ietsje verder omhoog de zetel in getrokken waardoor het andere eind van de klep dichter tegen de nokkenas aan komt te staan (= minder speling dus strakker). Dit gaat natuurlijk om minimale hoeveelheden maar goed.

Je motor kan gaan tikken bij te losse kleppen, bij te strakke kleppen heb je vermogensverlies omdat de klep niet verder omhoog kan en dus een klein beetje gaat lekken. Dat kan ook resulteren in verbrande kleppen en is dus niet goed... maar tegelijkertijd, in moderne blokken slijt de boel echt amper. Daarom dan ook het advies om er gewoon niet aan te zitten tenzij strikt noodzakelijk. Loopt de boel rustig, zonder gerikketik en trekt het goed door, dan is het wel best.

Hydraulische stellers zijn leuk voor blokken die niet teveel toeren maken en over het algemeen een vrij eenvoudig leven hebben. Er zijn wat beperkingen in toerental en belastbaarheid. Motoren hebben nooit hydraulische stellers bijvoorbeeld, en die klepspelingen verlopen ook als de ziekte.
Thanks voor de uitleg! Naar mijn weten heb ik geen vermogensverlies, dus dan laat ik het voor wat het is :D

Re: Klepspeling controleren en eventueel stellen V50 T5 2004

Geplaatst: 02.09.2016 - 20:26
door Yamy_Daffy
Kleppen kunnen wel degelijk ruimer worden.

Dit komt dan door een slechte verbranding en roetaanslag op de plek waar de klep af hoort te sluiten in de kop.
Als daar roet vuil en dergelijke begint op te hopen dan zal de klep niet geheel meer kunnen sluiten en dus de spel,ing groter worden.