Pagina 1 van 1

Oplossing foutmelding dimlicht defect

Geplaatst: 22.08.2016 - 11:31
door Loeber
Vorig jaar heb ik een set originele xenon lampen >MY2005 (adaptief) gekocht en ingebouwd in onze V70n (MY2001). Deze vakantie had ik eindelijk tijd om te klussen zodat die hatelijke dimlicht defect melding icm oranje driehoekje verdwijnt. De xenon lampen zijn nl lager in wattage waardoor de BC denkt dat er een lamp kapot is.

Als je zoekt in dit forum en op het www dan wordt vaak de oplossing van het doorboren van de shunt aangedragen:
Doorboren shunt link

Omdat dit toch wat dubieus lijkt heb ik lang gezocht en kwam ik de volgende oplossing tegen:
Link VolvoXC forum

Hierbij wordt in de CEM een draadje naar de shunt op een andere positie gezet, waardoor het xenon-deel van de shunt wordt gebruikt ipv het halogeen deel. Ik heb geen foto's gemaakt van mijn werkje, maar het is redelijk simpel:
Eerst de afdekplaat onder het stuurwiel verwijderen met twee torx-schroeven.
Dan de CEM loshalen; zit rechts met een beugel die je moet losduwen vastgeklikt en komt dan helemaal naar beneden.
Met een klein schroevendraaiertje kan je de kabel losklikken uit de CEM en op de positie ernaast vastklikken.
Alles monteren en weer klaar!

Voor de zekerheid had ik de accu losgekoppeld, wat bijna net zoveel werk was......

Hopelijk hebben meer mensen profijt van deze aanpassing.

Re: Oplossing foutmelding dimlicht defect

Geplaatst: 22.08.2016 - 20:44
door MartijnAbel
Zou dit ook iets zijn wat te gebruiken is in de V50 serie? Aangezien ik daar nog de Xenon in wil bouwen.

Re: Oplossing foutmelding dimlicht defect

Geplaatst: 22.08.2016 - 22:23
door mightyspawn
Valt toch wel mee die accu, achterklep open. Vloer open, opbergbak eruit tillen, plastic kap eraf en minpool eraf.

Oke wel iets meer werk dan voorin, maarja daarvoor krijg je terug dat je accu dubbel zo lang meegaat,omdat die niet altijd in de ijskou en rijwind staat.

Re: Oplossing foutmelding dimlicht defect

Geplaatst: 24.08.2016 - 15:45
door Plein69
MartijnAbel schreef: Zou dit ook iets zijn wat te gebruiken is in de V50 serie? Aangezien ik daar nog de Xenon in wil bouwen.

Ik ben met mijn V70 uit 2005 lang mee bezig geweest.
had eerst een canbus xenonset van Pilot.
Ging niet werken. Storingen en andere rare fouten.

Snel er weer uit gehaald. (Pilot is ook failliet)
Een collega had in zijn C30 een Xenonset van www.xenonlamp.nl
Uiteindelijk daar een set gekocht met 3 jaar garantie en werken zonder problemen.

Re: Oplossing foutmelding dimlicht defect

Geplaatst: 24.08.2016 - 16:41
door E.Werker
Er is al veel geschreven over Xenon aftermarket inbouwen in een V50. Het schijnt dat de C30/S40/V50 uitgerust zijn met Pulse Width Modulation, het vaak uit-en aanschakelen van de lamp tijdens het "branden". In combinatie met aftermarket Xenon schijnt dit funest te zijn voor de ruitenwisser motor, en daarna de CEM. Hoeft niet direct natuurlijk, maar een gewaarschuwd mens telt voor 3 (of was t nou 2?)

Re: Oplossing foutmelding dimlicht defect

Geplaatst: 25.08.2016 - 06:17
door kuupertie
In de software van de auto moet je toch per lamp de storingsmelding uit kunnen coderen ?

Re: Oplossing foutmelding dimlicht defect

Geplaatst: 25.08.2016 - 21:09
door Edwin
Loeber schreef: Vorig jaar heb ik een set originele xenon lampen >MY2005 (adaptief) gekocht en ingebouwd in onze V70n (MY2001). Deze vakantie had ik eindelijk tijd om te klussen zodat die hatelijke dimlicht defect melding icm oranje driehoekje verdwijnt. De xenon lampen zijn nl lager in wattage waardoor de BC denkt dat er een lamp kapot is.
Mooi upgrade! Lijkt mij ook nog wel een keer wat.

Hoe werkt de hoogteregeling nu dan? Is dat gewoon 1 vaste stand en hoe stel je dat in?

gr. Edwin.

Re: Oplossing foutmelding dimlicht defect

Geplaatst: 28.10.2016 - 12:42
door Loeber
Hoe werkt de hoogteregeling nu dan? Is dat gewoon 1 vaste stand en hoe stel je dat in?
De hoogteregeling werkt gewoon nog met het stelwieltje in het dasboard, alleen met de verkeerde draarichting. Bij de APK hebben ze de lampen goed afgesteld met het wieltje in de uiterste stand.
Valt toch wel mee die accu, achterklep open. Vloer open, opbergbak eruit tillen, plastic kap eraf en minpool eraf.
Omdat wij een 3e zitrij hebben kan je er wat moeilijker bij. Maar het was meer om aan te geven dat de aanpassing op de CEM eigenlijk weinig tijd kostte.