Ik heb s60 nr 2 onlangs ingeruild vanwege een vreemde tik in de motor tijdens vollast. Nadat er meerdere personen naar hebben gekeken die mij niet veel meer konden vertellen dan dat het in de "kop" zit. En als laatst een second opinion bij Volvoservice.eu die gaf aan dat het hoogstewaarschijnlijk 2 "smaakjes" zouden kunnen zijn.
1. verstuivers vervangen inc de hele rambam
2. stoters/tuimelaars etc vervangen
De een nog meer geld dan de ander, dit icm met wat meer randzaken die er op de lange baan bij zouden komen (speling draagarmen, wiellager rv en een geartronic die begon te bokken)
Deed mij dus besluiten eens te kijken naar een andere wagen.
Na wat speuren kwam ik bij een autohandelaar uit (oplichter, alleen maar negatieve reacties via google) en gaf aan dat ik mijn GT wou inruilen voor een schakel.
Hij had een s60 2.4d uit "06 staan.
Geluld als brugman en mijn km stand(2ton) gebruikend als grootste argument kreeg ik hem zover om hem te ruilen met bijbetaling van mijn kant, paar honderd euro.
Alles leek ok tot ik er op een zat. ochtend zat om de papieren in orde te maken. Ik zal het kort houden maar het kwam erop neer dat toen hij mijn auto wou overschrijven er een dikke ONLOGISCH op het scherm verscheen

Wat bleek.. de mijne was gewoon een TON teruggedraaid

Hier was de beste man dus allerminst blij mee, maar hij zag ook aan mij dat ik er werkelijk niet van op de hoogte was en na nogmaals geluld te hebben als premier Rutte.
Na nog een paar 100 extra van mijn kant ging hij dan toch overstag

Dus sinds een dikke week staat er nu een facelift s60 voor mn deur, 2.4d uit "06, 6bak met actieve bi xenon (dus oogjes die meedraaien) en nog een paar dingen.
Bij lange na niet zo luxe uitgevoerd als s60 nr 1 en bij lange na niet als nr 2 maar dat mag niet baten.
Het euro 4 blok doet het uitstekend, is meer geraffineerd dan de euro 3.
De verkoper gaf op het laatst (toe) aan. dat de wagen als eerst dienst deed als overheidsauto en dus gechipped is. Hierna was die jaren van een tegelzetter en nu ben ik het trotse baasje.
Viavia het bestel lijstje van de wagen af fabriek onder ogen gehad.
Dingen als nivomat's, lowered dynamic chassis, tinted windows, retractable mirrors, RTI etc staan erop dus achteraf al helemaal content

En man man man wat rijd dat ding lekker en vlot. Ik heb er nog niet zo veel mee gereden ook ivm het weer dat nu schittert dus dan pak ik mijn cbr1000rr weer van stal.
Met een apje en een bleutooth elm het eea. kunnen uitlezen, zo ook live data.
Daarin zie ik dat ik tot nu toe gepiekt heb op 428nm dwz om en nabij de 200+ pk ?
Volgens mij deed Rica of Polestar zelf het tuning werk destijds vanuit fabriek ? Hier weet ik het fijne niet van maar dat ie een stock 163pk ver achter zich laat is wel gebleken in de praktijd (neefje met een 163pk kon er niet om lachen hihi) Zo ook een volvo v40 d4 die het "geprobeerd" heeft moest vroegtijdig "lossen"
Wat betreft schakel..tsja..mn voorkeur gaat uit naar lekker automaat rijden maar de GT is gewoon echt belabberd.
GT in nr 1 deed wat ie moest doen, GT in nr 2 leek eerst beter te schakelen maar na een paar dznd. km's bleek deze het nog slechter te doen.
Ja en nu een 6 versn. hand bak. pfff nooit geweten dat ze zo lekker schakeld en ook een vederlichte koppeling maken het rijden tot een genot.
Ik heb nog geen goede fotos gemaakt maar toch een paar bijgevoegd die ik zo 1,2,3 kan vinden op mn telefoon om jullie een beeld te geven.
TIP/advies altijd welkom.
Ik heb natuurlijk ook zelf een aantal vragen.
1. kan het zijn dat er een zwaarder vliegwiel inzit ? of koppeling?
Als je een beetje flinkt doortrekt en wilt schakelen dan zie ik de toerenteller nog even omhoog jagen nadat ik al ontkoppelt heb..alsof het vliegwiel verzwaard is ofzo.
2. 1-okt de tuning dag. in principe ben ik van de partij alleen vraag ik me af als ik hem naar 225pk laat tillen of dit wel de moeite waard is en ja wie zegt dat die niet nu al op die waardes zit.
3. uitgerekend een week na ruil/aankoop geeft mn xenon links er de brui aan, ok kan gebeuren. is dit makkelijk zelf te doen (vervangen) want ik las dat je er de bumper voor moet loshalen om de unit eruit te krijgen om dan de xenon eruit te kunnen klikken.


