Pagina 1 van 1
Spraakgebrek
Geplaatst: 30.08.2016 - 09:08
door jackvans
Rijd sinds een paar maanden tot volle tevredenheid in een Volvo V40 Nordic+. Het enige wat me tegenvalt is de navigatie.
De uitspraak van bijv. sommige Duitse plaatsnamen is bizar; Kaaaasel, Freïbuurg enz.
'Mevrouw' spreekt over 'straat', als je op een weg rijdt.
Als je een rotonde moet verlaten over: 'neem de volgende afrit', nee, dat is een afslag.
Kreten als: 'rechtsaf rijden', 'linksaf rijden' enz.,verrijking van de Nederlandse taal?
Hebben jullie vergelijkbare ervaringen, of vinden jullie dit gezeur.
In m'n twee vorige auto's had ik een VDO Dayton systeem: prima stem, goede uitspraak en correct taalgebruik.
Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 30.08.2016 - 10:02
door NicoV40
"Neem de eeeeeeey- Zeventien" Ik snap wat je bedoeld.
De Waze app spreekt straatnamen etc zelfs beter uit dan de Volvo.
Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 30.08.2016 - 11:46
door BlackcurrantV70
Ach er zijn ergere dingen die gebeuren in de wereld, bij mij staat de stemgebleiding steeds uit, tot ik bvb in de stad moet waar je snel moet kunnen reageren.
Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 30.08.2016 - 11:51
door lint
Geen enkel navigatiesysteem is volmaakt ook het systeem van Volvo niet.
Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 30.08.2016 - 11:54
door caterham
Dat is wel erg makkelijk gezegd. Ik heb al 4 maanden problemen met m'n wagen. Die staat inmiddels in Beesd maar weet je... Ik zal wel een onmogelijk irritante klant zijn nu, want er zijn wel ergere dingen in de wereld.
Ik begrijp best dat een straatnaam onjuist uitgesproken wordt, maar dat een simpel woordje als centrum nog verkeerd wordt uitgesproken is aardig kansloos.
Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 30.08.2016 - 12:19
door mga1600
Ondanks de schoonheidsfoutjes heeft het systeem ons wederom probleemloos naar de meest afgelegen plekken (in dit geval in Noorwegen) geloodst.
Tuurlijk, 'haar' uitspraak is niet altijd briljant, maar ik heb altijd - ook in andere context - gedacht : "je moet luisteren naar wat er bedoeld wordt en niet naar wat er gezegd is....."
Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 30.08.2016 - 12:38
door BlackcurrantV70
Ik heb mijn Tomtom 950 go voor een roadtrip in Canada gebruikt, je wil niet weten hoe de tomtom die straatnemen probeerde te verkrachten, dus geen enkel navigatie systeem is perfect.
Sensus brengt me waar ik moet zijn waar ik zelf de weg niet ken en ik moet geen stratenatlas meer op schoot, dus voor mij volstaat dat.
Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 30.08.2016 - 13:07
door Marcnij
Ik had laatst een V40 mee als leenauto en vond ook de stem begeleiding niet super.
Naar mijn mening doet het oude RTI systeem van de C70 het beter, alhoewel die geen straatnamen uitspreekt.
Plaatsnamen daarentegen doet deze voortreffelijk.
Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 30.08.2016 - 14:06
door BlackcurrantV70
Nadeel bij de RTI is dat je bij uitschakelen van de stem, ook geen flitspaal waarschuwingen meer krijgt, dat kan bij Sensus wel.
Stembediening werkt dan weer wel perfect bij Sensus, als ik onze beide auto' s vergelijk geef ik qua navigatie toch de voorkeur aan Sensus
Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 30.08.2016 - 14:33
door sebastiaan84
Grootste ergernis bij mij op de V40 die hier bereden word: "de" word uitgesproken als "déé"
Voorbeeld, "op de rotonde déé tweede afrit nemen op déé N vier en dertig.
Navi stem/uitspraak van de navi uit onze V50 is top, rustig en correct.
Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 30.08.2016 - 15:11
door Marcnij
Het verschil is volgens mij dat de stem van de RTI woord voor woord is ingesproken, terwijl Sensus een synthetische computerstem gebruikt.
Het zelfde verschil ervaar ik met TomTom: de klassieke "Bram" stem vs de moderne stemmen.
Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 30.08.2016 - 19:51
door jackvans
Lees dat het ook bij anderen een puntje van ergernis is. Beschouw Volvo (had nooit gedacht er een te rijden) als een redelijk superieur automobiel en had dus ook een perfect navigatiesysteem verwacht.
De navigatiesystemen in m'n Opel Signum 3.0 CDTI en Renault Scénic RX4 deden het wél goed (VDO Dayton), nooit een verkeerde uitspraak, geen raar Nederlands. Denk inderdaad een gevolg van het feit dat het Sensus-systeem gebruik maakt van een synthetische stem, terwijl het 'ouderwetse' VDO-Dayton gebruik maakte van ingesproken teksten.
Maar goed, dit is slechts een constatering en nog geen oplossing

Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 30.08.2016 - 20:34
door mga1600
jackvans schreef:
.
Maar goed, dit is slechts een constatering en nog geen oplossing
Een "oplossing" vergt de aanwezigheid van een bijbehorend probleem......en ik beschouw de wat vreemde uitspraak niet als zodanig, hooguit een typische eigenschap.......
Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 30.08.2016 - 21:02
door jackvans
Tja, het is misschien een kwestie van gewenning als trouwe Volvo-gebruiker. Constateer als nieuwe Volvo-rijder (die verder heel tevreden is en juist daarom) duidelijk een tekortkoming. Andere navigatiesystemen doen het gewoon beter. Ga proberen via andere kanalen iets te bereiken. Houd u op de hoogte.
Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 11.09.2016 - 18:36
door jackvans
Heb contact opgenomen met Here. Maar nog geen reactie.
Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 27.09.2016 - 20:11
door ...
Uitspraak is inderdaad soms niet best. VEEL vervelender vind ik dat je soms volledig op "verkeerde been" gezet wordt. BIjvoorbeeld systeem zegt: "sla rechtsaf...... over 400 meter" Logischer zou zijn: "over 400 meter..... sla rechtsaf". Dat geeft rust. Nu denken regelmatig mensen die meerijden dat ze direct rechtsaf moeten........ Ook op rotondes ontstaan er regelmatig onduidelijkheden !
Al met al is het navigatiesysteem in onze Volvo XC60 MY 2015 teleurstellend !
Mijn vrouw heeft veel liever haar "aftermarket" navigatiesysteem vanwege de veel duidelijkere instructies, betere uitspraak, betere overview kaart met pop-up etc.
Nu is dit navigatie "probleem" gelukkig wel opgelost in de nieuwe XC90........ Zal dus ook wel beschikbaar komen voor de andere modellen.........
Re: Spraakgebrek
Geplaatst: 28.09.2016 - 19:19
door Hans oet Twent
Mijn hemel waar maak je je druk over..... Wees relaxed. Zet die stem toch uit als het je niet bevalt. Bij mag ze alleen iets zeggen indien het voor mij onbekend terrein is of wanneer het lastig is. Over zeikerds gesproken ik ben er 100% één. Dealer weet dat ook want ik heb het hem vooraf duidelijk gemaakt. Hij wilde deze zeikerd als klant. Nou dat is mooi toch. gelukkig heb ik niet veel te zeiken want mijn Volvotje doet het fantastisch! O ja ik heb maar een instappertje... dat dan weer wel.