Pagina 1 van 1
Even voorstellen
Geplaatst: 13.09.2016 - 20:44
door VolvoThom
Aangezien ik al even mee lees op het forum en sinds april een V50 heb een korte introductie.
Na jaren verschillende lease auto's rijden we sinds april in een zwarte V50 D2 Limited Edition uit 2011. De keuze is met name op de V50 gevallen vanwege de mooie lijnen, goede geluidsinstallatie en lekkere stoelen. Enige ruimte in de kofferbak is met twee kleintjes ook wel prettig al houdt het niet over, we redden ons er wel mee.
De latere modellen, met name de Limited Edition en Business (Pro) edition uit de jaren 2011 en 2012, zijn mooi compleet uitgevoerd voor een scherpe nieuw en nu dus occasionprijs. De D2 icm de zesbak bevalt prima, we maken regelmatig langere ritten al valt het jaarlijks aantal km's dat we met de Volvo gaan rijden waarschijnlijk wel mee. Door de aantrekkelijke bijtelling destijds van 14% is er nu een ruim aanbod diesels voor scherpe prijzen. Dit maakt dat het omslagpunt erg laag ligt aangezien er voor een vergelijkbaar uitgeruste benzine uitvoering fors meer gevraagd wordt. Wel valt mij op dat zoals uiteraard bekend het opgegeven verbruik bij lange na niet te behalen is. Met +- 5.5 l/100km ben ik tevreden ook al is de fabvrieksopgave 3.8 l/100km.
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 13.09.2016 - 21:11
door Longone
Ik haal als enige op dit forum de 3.8 met mijn V40 D2, niet 1 keer maar de afgelopen 100.000 km en gemeten aan de pomp.
Als je banden op eco-spanning staan, je airco uit is en je rijdt regelmatig langere stukken 80-100 km/u op de rechterbaan, dan kun ook jij het halen.
"Ik houd me toch aan de snelheid en ik gebruik toch cruisecontrol" is de meest gemaakte denkfout.
Bij 130 km/u heb je veel meer luchtweerstand dan bij 90 km/u en is je brandstofverbruik per kilometer zo'n 30% hoger.
Als je dan je airco standaard aan hebt staan en je pompt niet maandelijks je banden bij, is het vrij normaal en logisch dat je rond de 5.5 uitkomt.
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 13.09.2016 - 21:18
door VolvoThom
Bedankt voor de tips. Aangezien ik regelmatig door de stad en op de linkerbaan rij heb ik niet de illusie dat het mij gaat lukken om die 3,8 te halen. Op spritmonitor kun je het verbruik van de V50 zien
https://www.spritmonitor.de/en/detail/760841.html
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 13.09.2016 - 21:33
door Longone
Nee, dan ga je die waarde nooit halen
Ik maak me er eerlijk gezegd wel eens een beetje boos over dat autofabrikanten zouden "liegen" ...
Zelfs de ANWB doet daar aan mee: de fabrikant belooft (?!?!) 1:30 (3.3) maar het testpanel haalt maar 1:20 (5.0).
Onder commerciele druk geven fabrikanten een waarde op onder ideale omstandigheden en hanteren ze een zo laag mogelijk "vanaf" prijs, vaak zonder metallic lak, lichtmetalen velgen, reservewiel etc. waarbij er dan ook nog 1000 Euro afleverkosten bijkomen.
Zo zit de wereld in elkaar tegenwoordig, helaas ...
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 13.09.2016 - 21:42
door sequence
Welkom, en maak je geen zorgen over dat verbruik. Mijn BC staat op 8,8 momenteel en in de winter zal het wel weer oplopen.

Re: Even voorstellen
Geplaatst: 14.09.2016 - 07:46
door V52
Welkom!
Over het verbruik: ik zit op zo'n 5,4 liter /100 km bij ongeveer 30.000 km per jaar. Af en toe eens een langere rit maken scheelt (mijn woon-werk is 60 km). Voor de vakantie tank ik 2 keer een premium brandstof en dan de CC op 160 (Deutsche Autobahn, 4 personen en volle bepakking). Daarna loopt ie weer aanmerkelijk zuiniger.
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 14.09.2016 - 13:19
door alfonsos
Ligt inderdaad echt aan rijstijl etc. (zelf check ik de banden ook regelmatig), maar met een v50 2.0d (iets grotere motor?) haal ik (bij mijn laatste drie tankbeurten) de 1 op 20.
110 op de cruisecontrol en niet als een coureur optrekken bij het verkeerslicht, gaat perfect.
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 15.09.2016 - 17:31
door Longone
alfonsos schreef:
Ligt inderdaad echt aan rijstijl etc. (zelf check ik de banden ook regelmatig), maar met een v50 2.0d (iets grotere motor?) haal ik (bij mijn laatste drie tankbeurten) de 1 op 20.
110 op de cruisecontrol en niet als een coureur optrekken bij het verkeerslicht, gaat perfect.
Dat doe je heel netjes met een 2.0d.
In Spanje is de maximumsnelheid al teruggschroefd naar 110 km/u wat milieutechnisch natuurlijk veel beter is dan 130 km/u.
In Nederland verdient de staat leuk aan dat extra brandstofverbruik, net zoals ze leuk verdienen aan tabak, alcohol en straks ook nog vet en suiker.
Het gaat blijkbaar alleen maar om geld

Re: Even voorstellen
Geplaatst: 14.11.2016 - 09:33
door VolvoThom
Heb afgelopen week de winterbanden op een extra setje velgen (Spartacus) laten leggen. De zomerbanden zitten op Spider Diamond-Cut velgen, eveneens 17 inch.
