Pagina 1 van 1
vier active bi-xenon vraagjes
Geplaatst: 14.09.2016 - 21:03
door Chrizzle D5
Hoi mensen,
ik heb al flink rondgeneusd op het forum, maar ik gooi toch maar even een paar xenon-vragen in de groep. Alvast dank voor je hulp.
1.
Mijn rechter active bi-xenon pitje begint paars te worden. Uit het forum begrijp ik: paars = bijna dood. Ik kan zo de lamphouder met het lampje eruit trekken, het is een klein vierkant kastje. Zie de onderste foto's, een vergelijkbare houder die ik op internet vond (foto met de witte handschoen), en de andere foto van mijn eigen lamphouder. Wat ik vreemd vind, is hoe los dit kastje in zijn bevestiging zit. Je hebt dus dat vierkantje kastje en dat moet je dan in een bevestiging drukken. En die bevestiging bestaat uit een stuk of 15 metalen pootjes rondom die hem van alle 4 kanten inklemmen. Het voelt allemaal wat losjes. Het klikt er ook niet echt in. Ik vraag me af of het blijft zitten op een flinke drempel. Wat is jullie ervaring hiermee? Hebben jullie ook de ervaring dat het wat slapjes voelt en niet lekker "dicht-klikt"?
2.
Ik twijfel even of ik zelf via internet lampjes zal kopen en de boel zelf zal vervangen of via een garage. VOLVO waarschuwt nogal dat het echt bij de dealer moet gebeuren. In de handleiding staat bijv. niet beschreven hoe je het moet doen. En bovendien heb ik rechts nog genoeg ruimte om mijn hoofd er achter te stoppen, maar links moet het luchtfilter los volgens mij. En de termen "active bi" maken me ook wat nerveus vanwege afstellingen etc. Is mijn twijfel terecht?
3.
In het verlengde van 2: ik heb even rondgeneusd op internet naar lampjes. Een goedkope kost zo 50,-. Volgens de beschrijving lijkt deze (zie eerste foto) te passen, maar ik lees ook "met een open reflector unit". Ik zou mijn unit alleen niet zo beschrijven, omdat er zo'n ronde lens voor zit. Zou deze wel geschikt zijn. Het lampje oogt wel identiek als die er nu al inzit, maar dat hoeft niet alles te zeggen.
4.
Nu het wat vroeger donker wordt, merk ik dat ik mijn dimlicht nogal kort vind schijnen. Heel misschien komt het door het kapotte pitje, maar ik heb het gevoel dat hij 'te laag' staat. Omdat hij "automatische hoogte-instelling" heeft, heb ik geen schuifje op mijn dashboard. Heeft iemand hier ook ervaring mee, en of/hoe dit bijgesteld kan worden?
Re: vier active bi-xenon vraagjes
Geplaatst: 14.09.2016 - 21:47
door Marcnij
1: de lamp klikt vast/los door hem rechtsom/linksom te draaien.
2: zoals je reeds gemerkt hebt, stelt het niets voor.
3: lamp volgens eerste plaatje past niet. Dat is een type D2S, jij moet D1S hebben waarschijnlijk (kijk op je oude lamp)
4: lamp kan dmv van een stelschroef op het lamphuis worden afgesteld. Het beste kun je dat door de garage laten doen mbv een afstel apparaat.
Re: vier active bi-xenon vraagjes
Geplaatst: 14.09.2016 - 22:44
door Chrizzle D5
@ Marcnij: Thanks voor de snelle reactie. Je hebt gelijk, bij D1S wordt gelijk verwezen naar "kattenoog" koplampen. En dat klopt. Maar begrijp ik nou van jou, dat je het vierkante kastje draaiend in de bevestiging moet klikken? Of bedoel je het losse lampje vast/los draaien in het vierkante kastje?
Ik zie verder op internet wel enorme prijsverschillen tussen lampjes. Ik lees over mensen die 100 EU per lamp neertellen, en ik zie op internet ook lampjes voor 25 EU. Zouden die dan gelijk ontzettend bagger zijn? Misschien toch maar eens proberen...En ik zie dat de lampjes worden verkocht met een voetje/lamphouder (dat vierkantje kastje). Zou je niet de oude kunnen gebruiken die er al in zit?
Re: vier active bi-xenon vraagjes
Geplaatst: 14.09.2016 - 23:37
door MN-NL
Je gooit allerlei types door elkaar....haal er maar één los en kijk naar het typenr, of zoek het na in het boekje.
En koop merklampen. Noname voor weinig is gewoon inferieur in lichtbeeld en levensduur. Je kunt merklampen kopen voor scherpe prijzen, bijvoorbeeld Osram bij lichtex.de en omdat het vervangen toch een klusje is wil je dat niet te vaak moeten doen nietwaar.
Re: vier active bi-xenon vraagjes
Geplaatst: 15.09.2016 - 09:21
door Marcnij
Chrizzle D5 schreef:
@ Marcnij: Thanks voor de snelle reactie. Je hebt gelijk, bij D1S wordt gelijk verwezen naar "kattenoog" koplampen. En dat klopt. Maar begrijp ik nou van jou, dat je het vierkante kastje draaiend in de bevestiging moet klikken? Of bedoel je het losse lampje vast/los draaien in het vierkante kastje?
Ik zie verder op internet wel enorme prijsverschillen tussen lampjes. Ik lees over mensen die 100 EU per lamp neertellen, en ik zie op internet ook lampjes voor 25 EU. Zouden die dan gelijk ontzettend bagger zijn? Misschien toch maar eens proberen...En ik zie dat de lampjes worden verkocht met een voetje/lamphouder (dat vierkantje kastje). Zou je niet de oude kunnen gebruiken die er al in zit?
Dat kastje is de ballast en zit vast aan de lamp en draai je dus in zijn geheel los en vast (zoniet, dan is de boel stuk)
Zoals hierboven ook gemeld, koop wel merk lampen zoals Osram of Philips.
Ik heb zelf Philips Xtreme Vision lampen bij lichtex.de besteld. Die geven net wat meer licht dan de standaard lampem.
Re: vier active bi-xenon vraagjes
Geplaatst: 15.09.2016 - 09:56
door diesel01
Er is idd een heleboel over geschreven en het vervangen is geen hogere wiskunde.
De fitting waar de voet van de lamp in komt zijn idd opstaande lipjes van metaal de voet van de lamp word daar ingedrukt en dan moet er een zwarte ring omgedraaid worden om de lampvoet te borgen.
Wat betreft de lamp heb je deze nodig en vervang ook beide lampen,
https://www.lichtex.de/xenon-leuchtmitt ... /a-854158/
Juist ook dit type lamp geeft een beter lichtbeeld dan de std Osram lampen van de volvodealer, ook scheelt het €40 per lamp en zeker een half uur arbeid.
Nog een advies, maak de lenzen schoon dat scheelt enorm, wanneer je nieuwe lampen monteert en de lenzen reinigt dan heb je weer een lichtbeeld alsof de auto nieuw uit de doos komt en zal je zien dat je al een tijd met peertjes in het donker hebt gereden.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... n;reinigen
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... n;reinigen
Het zou maar zo kunnen dat wanneer je verse lampen hebt dat je probleem met de reikwijdte ook verleden tijd is, vervang de lampen en maak de lenzen schoon en je dealer/specialist/bandenboer kan zou de lampen afstellen.
Re: vier active bi-xenon vraagjes
Geplaatst: 15.09.2016 - 10:12
door Chrizzle D5
Dank voor alle meedenken, zo krijg je snel een beetje basiskennis over deze materie...
Even de uitkomsten:
Inmiddels even wat gespeeld met de oude lamp. Het is idd heel simpel: eruit trekken, stekkertje eraf en omgekeerd zeg maar. Het enige lastige is de linkerkoplamp, omdat het luchtfilter daar even aan de kant moet.
En verder ga ik bij die duitse aanbieder 2x een Philipslampje bestellen, type dat werd genoemd in de link van diesel01. Ik las namelijk ook ergens dat de spanningswisselingen bij heel goedkope merken wel eens problematisch kan zijn. En tja: ik heb altijd halogeen gereden, ik woon zelf in de Randstad met veel wegverlichting, dus ik denk niet dat ik heel veel wijzer wordt van "extra plus best of the best" materiaal. Dus een simpele maar nette philips daar word ik vast wel blij van. Het was ook pas bij een toevallige avondrit op een provinciale weg in Drenthe dat ik merkte dat mijn lichtbeeld niet optimaal was.
Tot slot heb ik een afspraak bij mijn garage gemaakt ivm die linker koplamp erin prutsen (goed meekijken wat ie doet, want ik zie nu bij mij geen zwart borgringetje zitten) en daarna de nieuwe lichtbundel iets hoger laten afstellen.
En daarna misschien een keertje schoonmaken als ik zin heb...
Ik ben erg benieuwd naar het effect

Re: vier active bi-xenon vraagjes
Geplaatst: 15.09.2016 - 10:32
door diesel01
Ik woon in midden Drenthe en daar waar koplampen in de randstad voor de vorm branden heb ik ze hier echt nodig met grootlicht.
Jij hebt overigens nog een auto waar de hele bumper gedemonteerd moet worden om de koplamp er uit te krijgen.
Het uithalen van de koplamp is een vereiste om de lens schoon te maken, ook kun je op die manier de borging van de lamp goed zien.
Re: vier active bi-xenon vraagjes
Geplaatst: 15.09.2016 - 10:42
door Fredhead
Met de nieuwe pitten erin zal je zien dat je heel wat meer licht hebt
Re: vier active bi-xenon vraagjes
Geplaatst: 19.09.2016 - 11:31
door roadrage
Alles is eigenlijk al gezegd
Je hebt nodig D1S, kleine zwarte hendeltje omhoog draaien is los en dan de D1S er zo uit halen, nieuwe erin en hendeltje weer omlaagndraaien.
Dealer Volvo Amsterdam Noord vroeg 180 vervangen 1 lamp
mijn advies: gewoon zelf doen, zo gepiept en genoeg how-to's te vinden online (zelfs youtube filmpjes)
Ik heb deze gekocht:
https://hidxenonverlichting.nl/xenon-d1s-lamp
reviews zijn zeer goed te noemen.
Heb ze er zelf niet in hoeven zetten want bij mij was er een ballast dood (50euro AutoRima)
beste is bumper eraf, lampunit eruit en dan kan je er goed bij. wat volgens mij ookal is gezegd.. doe meteen beide lampjes.
PM me als je intresse hebt in de 2x D1S die nu bij mij op de plank liggen stof te happen (bonnetje heb ik erbij)
Re: vier active bi-xenon vraagjes
Geplaatst: 19.09.2016 - 14:04
door diesel01
Wat jij nu aanraad is een merkloze lamp.
Dit soort lampen hebben vaak ander brandpunt wat de kwaliteit niet ten goede komt, verbaas mij vaak waarom er voor 3 tientjes lampen worden gekocht terwijl je voor 3 tientje extra oem Philips of Osram koopt.
Han heeft dezelfde lampen gekocht en die was in het zelfde jaar nogmaals aan de beurt omdat ze kapot gingen, verkoper gaf niet thuis garantie tot aan de deur.
Re: vier active bi-xenon vraagjes
Geplaatst: 19.09.2016 - 15:27
door JeroenSpock
Ik heb ook van die Chinese lampjes, perfect lichtbeeld maar dat komt meer door de projector.
Gekocht in februari 2015, na anderhalf jaar geen enkel probleem.
Enige nadeel aan die goedkope dingen (vind ik) is dat ze naast de Osram xenon lampen van M@rcel's S80 veel langer blauw blijven tijdens het starten. Eenmaal op kleur is er weinig verschil meer.
Jammer dat Philips geen H1 xenon lampen maakt, anders gingen die er in.
Re: vier active bi-xenon vraagjes
Geplaatst: 19.09.2016 - 15:50
door diesel01
JeroenSpock schreef:
Ik heb ook van die Chinese lampjes, perfect lichtbeeld maar dat komt meer door de projector.
Gekocht in februari 2015, na anderhalf jaar geen enkel probleem.
Enige nadeel aan die goedkope dingen (vind ik) is dat ze naast de Osram xenon lampen van M@rcel's S80 veel langer blauw blijven tijdens het starten. Eenmaal op kleur is er weinig verschil meer.
Jammer dat Philips geen H1 xenon lampen maakt, anders gingen die er in.
wanneer je er om welke reden ook voor kiest om dergelijke lampen te monteren moet je dat vooral doen.
Laat het wel duidelijk zijn dat je voor dat geld geen oem lampen koopt.
Persoonlijk zou ik een af fabriek xenon systeem geen merkloze xenonlamp willen omdat je 3 tientjes bespaart.
Re: vier active bi-xenon vraagjes
Geplaatst: 28.10.2016 - 13:09
door Chrizzle D5
Hoi mensen,
nog even een laatste terugkoppeling. Lampjes geplaatst eind sept, maar ik vond de lichtopbrengst toch wel magertjes. Nu zat ook op mijn bi-xenon lenzen viezigheid, een soort melkachtige waas.
Samen met een maat hebben we deze week toch maar de stoute schoenen aangetrokken. Beide groot licht-lampjes eruit, met een gebogen elektriciteitskabel + klein doekje erop de lenzen schoongemaakt. Voelt allemaal inderdaad nogal gyneacologisch. Een soort kijkoperatie ofzo. We waren te lui om de lamp-armaturen zelf eruit te halen, dus gewoon over de motor heenhangend. Enige wat hierdoor niet goed lukte was de achterzijde van de linkerlens schoonmaken (luchtfilter zit er voor, dus we kregen het dimlichtje er niet uit).
Maar al met al heeft dit wel wat geholpen. Voorheen haalde ik 's avonds auto's in, en dan zag ik letterlijk mijn eigen schaduw (van de lampen van de andere auto) over mijn eigen lichtbundel heen komen. En nu is mijn bundel netjes vergelijkbaar met de rest.
Maar alles overziend: ik zou het geen punt vinden als ik terugmoest naar halogeen. Het valt me ietsje tegen. En nog iets van mijn hart af: ik snap niet dat de ingenieurs bij volvo toestaan, dat je zo slecht bij je koplampjes kunt komen. Ontzettend kleine openingen. Filter dat in de weg zit aan de linkerkant... Tja. Sommige dingen waren vroeger beter.
Maar goed: voor de rest blijft het natuurlijk een superreiswagen
Re: vier active bi-xenon vraagjes
Geplaatst: 28.10.2016 - 17:13
door lancer
De Volvo ingenieurs zijn het helemaal met je eens overigens. Alle auto's na de intro van de S40 gen2 hebben eenvoudig demontabele koplampen. Veel zelfs zonder schroevendraaier. Nadeel: Ze worden nu ook regelmatig gestolen...