Pagina 1 van 2
Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 17.09.2016 - 08:47
door ErikBr
Na de T8 5 dagen te hebben geparkeerd in een parkeergarage in Barcelona kon ik met de afstandbediening de auto niet meer openen. Met noodsleuteltje aan bestuurderszijde de deur kunnen openen maar andere deuren en achterklep bleven op slot. Zelfs de binnenverlichting en het display gingen niet meer aan. Via Volvo alarmservice (hulde voor de snelle hulp) kwam de Spaanse wegenwacht binnen het halfuur en hielp ons op weg door inzet van een extra accu met een jumpstarter (?) ernaast. Overigens werd deze onder de motorkap aan een + en - verbonden want de startaccu was niet toegankelijk dankzij de hermetisch afgesloten achterklep die met lege accu niet handmatig te openen is (net zo min als het dashboardkastje waarin de handleiding bij pechhulp......).
Het alarm ging direct af maar de motor startte onmiddellijk. De elektromotoren gingen direct draaien en de benzinemotor sloeg na ca. een minuut aan (de Spaanse wegenwachter keek wel heel verbaasd). Wel ben ik enigszins
bevreesd dat dit weer gebeurt. Vraag uiteraard ook bij de dealer neergelegd die Volvo Nederland weer om advies heeft gevraagd. Helaas een van de (meerdere) kinderziektes die ik nu al met de T8 heb meegemaakt. Wel jammer want het is een fantastische auto (onze tiende Volvo in 30 jaar). Heeft iemand een idee (stille verbruikers of is de oorzaak een veel te kleine startaccu, tegenwoordig kennelijk de mode). Zelf kan ik alleen bedenken dat het alarmsysteem en de wifi van Volvo on Call de stille gebruikers zouden kunnen zijn. Tips zijn van harte welkom.
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 17.09.2016 - 09:11
door Paul
Ik heb het gehad in Milaan met een xc70 my07 was toen een dvb t tuner die aan was gebleven. (achteraf gemonteerd)
Ook half uur later weer rijdend. Maar mijn d6 had dit ook in het begin, dat de normale accu leegliep zelfs al hing hij dagen aan de paal. Is gefixed met software....
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 17.09.2016 - 10:30
door NielsPHEV
ErikBr schreef:
Na de T8 5 dagen te hebben geparkeerd in een parkeergarage in Barcelona kon ik met de afstandbediening de auto niet meer openen. Met noodsleuteltje aan bestuurderszijde de deur kunnen openen maar andere deuren en achterklep bleven op slot. Zelfs de binnenverlichting en het display gingen niet meer aan. Via Volvo alarmservice (hulde voor de snelle hulp) kwam de Spaanse wegenwacht binnen het halfuur en hielp ons op weg door inzet van een extra accu met een jumpstarter (?) ernaast. Overigens werd deze onder de motorkap aan een + en - verbonden want de startaccu was niet toegankelijk dankzij de hermetisch afgesloten achterklep die met lege accu niet handmatig te openen is (net zo min als het dashboardkastje waarin de handleiding bij pechhulp......).
Het alarm ging direct af maar de motor startte onmiddellijk. De elektromotoren gingen direct draaien en de benzinemotor sloeg na ca. een minuut aan (de Spaanse wegenwachter keek wel heel verbaasd). Wel ben ik enigszins
bevreesd dat dit weer gebeurt. Vraag uiteraard ook bij de dealer neergelegd die Volvo Nederland weer om advies heeft gevraagd. Helaas een van de (meerdere) kinderziektes die ik nu al met de T8 heb meegemaakt. Wel jammer want het is een fantastische auto (onze tiende Volvo in 30 jaar). Heeft iemand een idee (stille verbruikers of is de oorzaak een veel te kleine startaccu, tegenwoordig kennelijk de mode). Zelf kan ik alleen bedenken dat het alarmsysteem en de wifi van Volvo on Call de stille gebruikers zouden kunnen zijn. Tips zijn van harte welkom.
Ik heb dit ook een keer gehad, kan een enkel computertje zijn wat niet in rust kwam. Wel bizar wat de 400V accu is gewoon vol en die kan de 12V accu bijladen. Daarbij zou men de spanningsverzorging ook moeten kunnen onderbreken wanneer de accu spanning te laag wordt..... is toen wel weer een pak nieuwe software ingegaan maar aangezien men niets verteld over de verbeteringen in de software blijft dat voor zowel de dealer als de berijder een schot in het duister.
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 17.09.2016 - 13:25
door Conradi
Dit mag gewoon niet gebeuren, je moet je auto gewoon een week of 2-3 kunnen parkeren als je op vakantie gaat.
De lekstroom is nu te hoog en daar zal Volvo iets aan moeten doen.
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 17.09.2016 - 13:34
door VolvoT8
Schijnt ermee te maken te hebben dat de auto telkens uit standby komt als iemand zijn ab gebruikt. De auto reageert hierop en duurt dan weer even tot de ruststand. Op een parkeergelegenheid zal hij dus regelmatig hierop reageren. Is ook de reden dat mensen op bijvoorbeeld schiphol dit probleem hebben als ze terugkomen.
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 17.09.2016 - 14:47
door Paul
Gelukkig heeft mijn afstandsbediening tegenwoordig het bereik van max een halve meter dus die staat veilig op Schiphol

Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 17.09.2016 - 15:01
door NielsPHEV
die 12v accu van mjn auto was na 24 uur plat, ik verwacht dat er een of ander systeempje niet in rust is gekomen
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 18.09.2016 - 08:19
door V60_PHEV
NielsPHEV schreef:Wel bizar wat de 400V accu is gewoon vol en die kan de 12V accu bijladen.
De 12V accu wordt alleen bijgeladen tijdens het rijden, dat was bij de V60 Plug-In Hybrid ook al zo en is in mijn beleving gewoon een onhandig ontwerp.
Ik krijg bij de preconditioning vaak de melding dat het afgebroken is door lage accuspanning.
Volgens de dealer komt dat doordat ik veel korte stukjes rijd.
Dat is toch een wonderlijke situatie, omdat de auto tijdens de preconditioning aan een laadpaal hangt en alle stroom kan trekken die die nodig heeft
Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 18.09.2016 - 08:59
door ErikBr
Hartelijk dank aan ieder voor de snelle reacties op mijn vraag. Ik heb al diverse software updates gehad, maar kennelijk dus nog niet voor dit probleem. Zo te horen is er maar weinig wat ik er zelf (nu nog een tijdje op reis) aan kan doen om herhaling te voorkomen. Ik hoor van andere T8 rijders dat ik zeker niet de enige ben met behoorlijk vervelende kinderziektes. De auto's zijn volgens mijn dealer eind 2015 afgeleverd zonder dat er voldoende getest is. Met name softwarematig dan. De reden was duidelijk.
Groet, Erik
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 18.09.2016 - 10:38
door NielsPHEV
V60_PHEV schreef:
NielsPHEV schreef:Wel bizar wat de 400V accu is gewoon vol en die kan de 12V accu bijladen.
De 12V accu wordt alleen bijgeladen tijdens het rijden, dat was bij de V60 Plug-In Hybrid ook al zo en is in mijn beleving gewoon een onhandig ontwerp.
Ik krijg bij de preconditioning vaak de melding dat het afgebroken is door lage accuspanning.
Volgens de dealer komt dat doordat ik veel korte stukjes rijd.
Dat is toch een wonderlijke situatie, omdat de auto tijdens de preconditioning aan een laadpaal hangt en alle stroom kan trekken die die nodig heeft
De 400 V accu voedt de 12V accu ook ik heb begrepen dat dit alleen gebeurd tijdens het rijden het waarom is me niet duidelijk een (beperkte) laad mogelijkheid van de 12V accu tijdens stilstand had in ieder geval een hoop gedoe kunnen voorkomen. Een relais die de 12V accu afschakelt wanneer tijdens stilstand de spanning onder een bepaalde waarde komt zou maken dat je in iedergeval naar de dealer kunt rijden ipv de wegenwacht of een afsleepdienst
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 18.09.2016 - 12:54
door ErikBr
Inderdaad nogal bizar. Ik heb altijd begrepen dat ookal zijn de grote accu's van hybride auto's leeg (-- op de display), dat er dan nog een behoorlijk percentage reservecapaciteit over zou moeten zijn. Bij onze Mitsubishi PHEV is dat zelfs 40%. Dat deze capaciteit niet kan worden aangewend om een klein beetje stroom te leveren voor het ontgrendelen en starten van de auto is mij een raadsel. Wat denk ik ook niet helpt is de trend om steeds kleinere (start)accu's in de auto's in te bouwen om gewicht te besparen. Minder Ah capaciteit = sneller leeg. Als je zonder dat de motor draait een tijdje in de auto zit met de radio aan, krijg je ook al snel een seintje dat de spanning te laag wordt. Dit is eigenlijk toch te gek voor woorden?
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 19.09.2016 - 19:27
door XC90-Rdesign
Heb hetzelfde gehad. Dealer gaf aan dat dit een bug is waardoor de computers soms niet in de juiste volgorde afsluiten. Gevolg is lege accu. Reeds een software update voor gehad en daarna nooit meer voorgekomen.
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 20.09.2016 - 08:46
door HansEindhovenV70
Ik heb begrepen dat je een XC90 ongeveer 8 dagen zou moeten kunnen parkeren zonder dat je problemen hebt met je accu om weer weg te komen?!
Wellicht handig om een extra (start)accu mee te nemen als de auto langer dan die tijd ongebruikt staat!
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 20.09.2016 - 09:19
door NielsPHEV
HansEindhovenV70 schreef:
Ik heb begrepen dat je een XC90 ongeveer 8 dagen zou moeten kunnen parkeren zonder dat je problemen hebt met je accu om weer weg te komen?!
Wellicht handig om een extra (start)accu mee te nemen als de auto langer dan die tijd ongebruikt staat!
Van wie heb je dat begrepen want dat zal toch heel zeker onzin zijn. Dan kunnen ze wel een permanent steunpunt op de grote luchthavens gaan inrichten. Probleem zal echt het niet correct afsluiten of in ruste komen van bepaalde systemen wat ook consistent is met mijn auto die dit probleem had na ca 24uur stilstand
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 20.09.2016 - 09:25
door RoaldH
V60_PHEV schreef:
NielsPHEV schreef:Wel bizar wat de 400V accu is gewoon vol en die kan de 12V accu bijladen.
De 12V accu wordt alleen bijgeladen tijdens het rijden, dat was bij de V60 Plug-In Hybrid ook al zo en is in mijn beleving gewoon een onhandig ontwerp.
Ik krijg bij de preconditioning vaak de melding dat het afgebroken is door lage accuspanning.
Volgens de dealer komt dat doordat ik veel korte stukjes rijd.
Dat is toch een wonderlijke situatie, omdat de auto tijdens de preconditioning aan een laadpaal hangt en alle stroom kan trekken die die nodig heeft
Ik heb begrepen dat tijdens het laden van de 400V accu de 12v accu ook wordt bijgeladen. Maar zodra het laden stopt, stopt ook het bijladen van de 12v accu.
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 20.09.2016 - 09:37
door diesel01
HansEindhovenV70 schreef:
Ik heb begrepen dat je een XC90 ongeveer 8 dagen zou moeten kunnen parkeren zonder dat je problemen hebt met je accu om weer weg te komen?!
Wellicht handig om een extra (start)accu mee te nemen als de auto langer dan die tijd ongebruikt staat!
Koop je een auto van 100k moet je een startbooster in de kofferbak hebben waar je niet bij kunt omdat de auto niet van het slot te krijgen is..
Ik denk dat er het eea geupdate moet worden..
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 20.09.2016 - 19:27
door Wnot
15 dagen stil gestaan in garage tijdens de vakantie, daarna geen probleem met starten gehad.
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 20.09.2016 - 20:05
door mwattel
van de zomer 4 weken stil gestaan - buiten geparkeerd met de accu voor 1/4 opgeladen
geen enkel probleem, accu was na 4 weken nog net zo vol - starten en rijden ...
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 22.09.2016 - 08:54
door ErikBr
Dank wederom voor alle reacties. Merkwaardig dat er na een week nog geen antwoord is van Volvo Nederland. Hopelijk gefixed na een (zoveelste voor mij) software update. Wordt vervolgd.
Groet, Erik
Re: Stille verbruikers in T8?
Geplaatst: 22.09.2016 - 12:40
door RoaldH
ErikBr schreef:
Dank wederom voor alle reacties. Merkwaardig dat er na een week nog geen antwoord is van Volvo Nederland. Hopelijk gefixed na een (zoveelste voor mij) software update. Wordt vervolgd.
Groet, Erik
Het is wel belangrijk dat VOC echt in "sluimerstand" komt. Ik meen dat vanaf een dag of 3 stilstand er steeds minder "gebabbeld" wordt met de servers van volvo totdat na een dag of 11 de auto niet meer vanaf je VOC app te wekken is. Als de backup batterij van VOC niet meer helemaal oké is, blijft VOC wakker en trekt de 12v accu met een paar dagen helemaal leeg.
http://support.volvocars.com/uk/Pages/a ... 51218db0c1