Pagina 1 van 1
DRIVe
Geplaatst: 27.09.2016 - 22:50
door charly
Geacht forum,
Misschien haal ik een oud zeer boven. Heeft iemand ondervinding met de zwakheden van de PSA-motor zoals die gemonteerd zit in mijn V70 DRIVe Summum (2012 - 140000 km - met nog voor 1 jaar waarborg). Er wordt gefluisterd dat de injectoren durven loskomen en dat de turbo geen lang leven beschoren is. De problematiek van de dual mass-koppeling even terzijde (die zou vóór mijn aankoop nog juist vervangen zijn). Of hangt alles nogal af van de rijstijl met een auto die eerder noopt tot kalmte en serene rust, maar daarom niet minder prettig aanvoelt? Bedankt voor de reacties.
Re: DRIVe
Geplaatst: 28.09.2016 - 07:40
door V70/2.4D/2003
Toevallig net eentje gesproken, zijn score tot nu toe:
☆vliegwiel naar de "jeweetwel"
☆al meerdere injectoren vervangen
☆heeft inmiddels ook een nieuwe turbo
Turbo was garantie
Vliegwiel stuk coulance
Injectoren eigen rekenING.
De auto is van 2012 en heeft bijna 2 ton gelopen.
Re: DRIVe
Geplaatst: 28.09.2016 - 08:13
door V52
Bij mijn D2 DRIVe (2012, 101.000 km) is ook voor de 100.000 een injector vervangen. Voor de rest geen problemen.
Bij mijn vorige auto (Peus 307 SW HDi 110 pk) is de koppeling en dubbelmassa vliegwiel rond de 180.000 km vervangen.
De Volvo rijdt wel lekker!
Re: DRIVe
Geplaatst: 28.09.2016 - 19:12
door Hans oet Twent
Mijn DRIVe wordt nooit koud en moet vaak gymnastieken. Is van 2015 met bijna 85K op den tacho. Ding heeft nergens last van..... Althans nog niet. O ja ik heb slechts een 2.0ltr 4 cylinder Turbo Diesel blokje.
Re: DRIVe
Geplaatst: 28.09.2016 - 22:06
door charly
Indien deze problemen zich schijnbaar frequent voordoen, wat zijn de dan eerste symptomen die worden waargenomen? Zijn er 'voorbehoedsmiddelen' die erger kunnen voorkomen? Een techneut zei mij dat het nuttig is om tijdens het periodiek onderhoud alle injectoren te controleren of ze nog degelijk vast zitten. Ik hoop van harte dat ik geen kat in een zak gekocht heb, zoals mijn D5 2002 een hoopje elektronische junk was (lees er maar mijn topics op na op het betreffende forum).
Re: DRIVe
Geplaatst: 28.09.2016 - 22:22
door mga1600
Hans oet Twent schreef:
Mijn DRIVe wordt nooit koud en moet vaak gymnastieken. Is van 2015 met bijna 85K op den tacho. Ding heeft nergens last van..... Althans nog niet. O ja ik heb slechts een 2.0ltr 4 cylinder Turbo Diesel blokje.
Jij hebt volgens mij geen DRIVe maar een Drive-E (VEA) dus geen PSA maar een Volvo motor.
Re: DRIVe
Geplaatst: 29.09.2016 - 06:39
door Marcnij
DRIVe is geen motor type maar een aanduiding voor een pakket aan maatregelen die de auto zuiniger maken.
Afhankelijk van het type Volvo en het bouwjaar kan er een 1.6D, D2, D3 of D4 motor gebruikt zijn.
De vraag van TS gaat volgens mij over een D2, (de van Ford/PSA afkomstige 1.6)
Over de oude 1.6D (tot 2010) hoor je nog wel wat slechte verhalen.
De D2 lijkt betrouwbaarder te zijn. (Is een verbeterde versie van de 1.6D)
Re: DRIVe
Geplaatst: 29.09.2016 - 07:59
door Paul
Vergeet niet dat de 1.6D de meest verkochte motor is voor C30's enzo dus ook grotere kans dat je meer issues leest op internet.
FYI, heb 4 1.6D's gehad waarvan de laatste twee een D2 nergens last van gehad.
Re: DRIVe
Geplaatst: 29.09.2016 - 12:54
door VolvoFox
Ik heb tot begin van dit jaar een V70 D2 MY 2012 gereden. Hij is er met 225.000 uitgegaan. Volgens de garage zat er wel iets aan te komen met injectoren en het dualmass vliegwiel. Tot die tijd nooit iets met de auto gehad, behoudens het vervangen van de waterpomp bij 100k.
Re: DRIVe
Geplaatst: 29.09.2016 - 20:55
door Edgecrusher
Maandag gaat mijn D2 naar binnen voor de versnellingsbak... na 38k