Pagina 1 van 2

Geartronic Flushen

Geplaatst: 06.10.2016 - 13:33
door m-kliko
Wat is eigenlijk het advies qua flushen van de geartronic?
Na hoeveel km's is het verstandig om te doen?
Mijn auto staat nu op ~77000km, zou je het na de 100.000 moeten doen? 150.000?
Of heeft de leeftijd er ook wat mee te maken naast de aantal km's?
Mijn auto komt uit 2007.

Ik zie ook genoeg mensen die het voor het eerst doen na 200.000/300.000km. Maar gezien de zwarte troep die er dan uitkomt... :-/

Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 06.10.2016 - 14:47
door Carfreak
Om de 80k is ongeveer de richtlijn. Wanneer je bij veel hogere km voor het eerst flusht kan een 2e flush nodig zijn omdat er teveel rotzooi loskomt en na de 1e flush nog los kan komen. Dan is het een dure grap (+/- 300eu x2)

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 06.10.2016 - 15:06
door m-kliko
Carfreak schreef: Om de 80k is ongeveer de richtlijn. Wanneer je bij veel hogere km voor het eerst flusht kan een 2e flush nodig zijn omdat er teveel rotzooi loskomt en na de 1e flush nog los kan komen. Dan is het een dure grap (+/- 300eu x2)
Thanks voor je reactie!
Dan moet ik er binnenkort toch maar eens aan geloven... :-/
Kan ik het beste bij Obbe langsgaan denk ik..?
Ik heb mijn eigen Volvodealer er nog nooit over gehoord... Dus of die het ook aanbieden weet ik niet.

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 06.10.2016 - 17:03
door Carfreak
Die bieden het vast aan. Maar dan wel voor 395 euro

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 06.10.2016 - 18:48
door Marcnij
Mijn dealer raadt het af.
Volgens hem loop je het risico dat er vuil loskomt en op plekken gaat zitten waar je het niet hebben wilt (kleppenhuis)

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 06.10.2016 - 20:23
door Carfreak
De dealer raadt het bij hoge km standen idd weleens af om eerder genoemde reden. Maar het gros raadt het inmiddels wel aan en biedt het zelf aan.

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 06.10.2016 - 20:36
door mees
Ik heb dit 'scherm' niet verzonnen.
Volvo wel en dealers etc hebben het, behoren het te weten en uit te voeren.
Enne,
denk nou niet dat taxi's het zwaarder hebben dan de doorsnee familie-wagen
met korte-koude stads- of lange-hete zomerkilometers,
al dan niet met caravan op de haak....
Dus, elke 80dkm !
en niet wachten met nog meer vuil creëren, dat kan blijven 'hangen' en 'plakken'; lees vernielen....

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 07.10.2016 - 11:37
door Forrest
Afgelopen zaterdag ook een flush uit laten voeren. Inmiddels staat de kilometerstand op ruim 2 ton. In het onderhoudsverleden kon ik nergens vinden dat het al eens eerder was gebeurd. Ik kan in het schakelen goed verschil merken. Het is dus zeker zinvol om doen. Die van mij is onder handen genomen bij Dennis en Obbe

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 07.10.2016 - 16:38
door m-kliko
Bedankt voor alle info!
Binnenkort maar een gaan melden bij Obbe.
Ik ben er gelukkig nog op tijd bij. :) (km-stand nu op 77.000km)

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 07.10.2016 - 17:01
door Carfreak
Met zo'n maagdelijke km stand zal er weinig loos zijn :-)

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 07.10.2016 - 17:24
door Ramon&Ramon
mees schreef: Ik heb dit 'scherm' niet verzonnen.
Volvo wel en dealers etc hebben het, behoren het te weten en uit te voeren.
Enne,
denk nou niet dat taxi's het zwaarder hebben dan de doorsnee familie-wagen
met korte-koude stads- of lange-hete zomerkilometers,
al dan niet met caravan op de haak....
Dus, elke 80dkm !
en niet wachten met nog meer vuil creëren, dat kan blijven 'hangen' en 'plakken'; lees vernielen....
Het zit dus niet in het standaard onderhouds progamma, alleen bij extreem gebruik.
En dat is precies waar dealers zich aan houden..

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 08.10.2016 - 06:56
door mees
Ik deel op dit forum slechts mijn ervaringen,
hoop anderen te kunnen helpen
en probeer te voorkomen dat zij ellende kunnen krijgen.

Jouw woord "extreem", staat niet in de tekst van Volvo.

Wat er wel nog te lezen valt op het scherm:
"de olie dient te worden vervangen indien de tekst in het display het weergeeft".
Ik kan je helaas mededelen, dat toen die tekst verscheen, het al te laat was...........

En ja, er staat ook te lezen:
"de olie hoeft gewoonlijk niet te worden ververst"
...Kennelijk smeert men liever bij elke beurt een portierslot, dan dat het iets doet voor een geavanceerd onderdeel.

Ik heb er bij diverse garages naar gevraagd, waarom men niet ververst:
antwoorden: leasecontracten, het kost geld, er waren voorheen niet zo veel automaten, km standen gingen niet zo hoog,
reviseren is beter dan flushen, de gewone man valt al over uurloon bij een beurt, laat staan een flush extra erbij.

En, helaas worden nieuwe auto's al weer als tweedehands verkocht, voordat er problemen komen.....
Ik ben zo'n 4ehandsrijder.
Door het gebrek aan afschrijving, rij ik vele malen goedkoper met extra (preventief) onderhoud.

Gelukkig heeft mijn dealer in A'foort sinds enkele jaren wel flushes voor automaat en stuurhuis op hun programma staan.
Reden? Er rijden zoveel automaten met hogere km-standen, men wil geen pech onderweg en flushen is slechts 1/10e van een revisiebak.
Netjes in overleg wordt het wel/niet uitgevoerd; dat geldt ook voor andere reparatie- en/of onderhoudszaken.

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 08.10.2016 - 10:26
door Jelmer de Jong
mees schreef: Ik heb dit 'scherm' niet verzonnen.
Volvo wel en dealers etc hebben het, behoren het te weten en uit te voeren.
Enne,
denk nou niet dat taxi's het zwaarder hebben dan de doorsnee familie-wagen
met korte-koude stads- of lange-hete zomerkilometers,
al dan niet met caravan op de haak....
Dus, elke 80dkm !
en niet wachten met nog meer vuil creëren, dat kan blijven 'hangen' en 'plakken'; lees vernielen....
Olie vervangen (dopje los en wachten to hij leeg loopt) is iets anders dan onder hoge druk olie door het systeem pompen terwijl de bak in D staat.

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 08.10.2016 - 11:20
door mees
Klopt ! (bijna: hoge druk?)
dus als je niet (op tijd) ververst hebt,
moet je zeker niet nog langer wachten met flushen !

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 08.10.2016 - 13:58
door edraket
Heb zelf laatst mijn bak bij 70.000 km en 3 jaar oud gefusht (is overigens buitengewoon eenvoudig zelf te doen). Olie kwam er echt zwart uit (niet verbrand). De bak schakelt merkbaar beter dan voorheen. Vooral terug schakelen verloopt een stuk soepeler, voorheen soms met een bonkje.

Overigens is het niet verversen echt heel dom. De frictieplaten bevatten organisch materiaal wat simpelweg slijt en de olie vervuilt. Dat wil je bij tijd en wijle uit je bak hebben om de bak schoon te houden.
Over uiterlijk 80000 km is de olie bij mij weer aan de beurt. Voor de kosten hoef je het niet te laten, voor 200 euro met originele olie ben je het mannetje. Je hebt wel een grote torx nodig om de vulbout los te kunnen krijgen.

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 08.10.2016 - 16:02
door Ramon&Ramon
mees schreef: Ik deel op dit forum slechts mijn ervaringen,
hoop anderen te kunnen helpen
en probeer te voorkomen dat zij ellende kunnen krijgen.

Jouw woord "extreem", staat niet in de tekst van Volvo.

Wat er wel nog te lezen valt op het scherm:
"de olie dient te worden vervangen indien de tekst in het display het weergeeft".
Ik kan je helaas mededelen, dat toen die tekst verscheen, het al te laat was...........

En ja, er staat ook te lezen:
"de olie hoeft gewoonlijk niet te worden ververst"
...Kennelijk smeert men liever bij elke beurt een portierslot, dan dat het iets doet voor een geavanceerd onderdeel.

Ik heb er bij diverse garages naar gevraagd, waarom men niet ververst:
antwoorden: leasecontracten, het kost geld, er waren voorheen niet zo veel automaten, km standen gingen niet zo hoog,
reviseren is beter dan flushen, de gewone man valt al over uurloon bij een beurt, laat staan een flush extra erbij.

En, helaas worden nieuwe auto's al weer als tweedehands verkocht, voordat er problemen komen.....
Ik ben zo'n 4ehandsrijder.
Door het gebrek aan afschrijving, rij ik vele malen goedkoper met extra (preventief) onderhoud.

Gelukkig heeft mijn dealer in A'foort sinds enkele jaren wel flushes voor automaat en stuurhuis op hun programma staan.
Reden? Er rijden zoveel automaten met hogere km-standen, men wil geen pech onderweg en flushen is slechts 1/10e van een revisiebak.
Netjes in overleg wordt het wel/niet uitgevoerd; dat geldt ook voor andere reparatie- en/of onderhoudszaken.

Taxi,s en Volvo,s met aanhangers,,dat bedoel ik als extreem gebruik.
Het heeft nog nooit in een onderhouds progamma gestaan bij Volvo en ook bij andere merken kom je het bijna niet tegen.
Het is een gat in de markt geworden dat flushen, een soort hype, er zijn mensen die nu bakken flushen en die nooit iets met
autotechniek gedaan hebben.
Ik zeg niet dat het niet goed is, maar er kunnen ook negatieve gevolgen ontstaan, de bak gaat bonken, slecht schakelen enz,
dat komt ook voor.

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 08.10.2016 - 18:49
door mees
Dat klopt.
Als je te laat ververst of geflushed hebt
en je gaat dan vuil losweken bij (te kort) flushen (of 1 keer slechts)
dan kan het misschien alsnog fout gaan.....
Niet riskeren en dus op tijd verversen of flushen.

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 10.10.2016 - 11:05
door m-kliko
Ik heb de auto nu zelf zo'n 35.000km. Ik rijd over het algemeen vrij rustig, maar soms gebruik ik hem wel waar ie voor gemaakt is. :)
Binnenkort maar eens met Obbe contact opnemen en kijken wat hij te zeggen heeft. Vervolgens kan ik ook wel beoordelen hoe de olie eruit ziet of het al echt nodig was.
Zie op het forum weleens pikzwarte olie (zou ik zelf verontrustend vinden) terwijl het rood moet zijn?

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 10.10.2016 - 12:19
door edraket
Geloof me, ook jouw olie komt er zwart uit. Is oa vervuiling van de frictieplaten.

Re: Geartronic Flushen

Geplaatst: 10.10.2016 - 12:57
door Hans oet Twent
m-kliko schreef: Ik heb de auto nu zelf zo'n 35.000km. Ik rijd over het algemeen vrij rustig, maar soms gebruik ik hem wel waar ie voor gemaakt is. :)
Binnenkort maar eens met Obbe contact opnemen en kijken wat hij te zeggen heeft. Vervolgens kan ik ook wel beoordelen hoe de olie eruit ziet of het al echt nodig was.
Zie op het forum weleens pikzwarte olie (zou ik zelf verontrustend vinden) terwijl het rood moet zijn?
Vake Bin Ie Te Bange.....
Er is al genoeg over geschreven. Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat na een automaten flush je de auto niet weer terug kent. Ramon, en hij heeft best kennis, schrijft ook dat bij extreem gebruik het echt geen overbodige luxe is. Enne de olie die er uit komt zal echt donkerbruin zijn. Tis net sterke koffie wat er uit gaat komen. De nieuwe olie is mooi wijnrood wat er bij mijn V70 Geartronic in ging. Ik heb begrepen dat bij een 'oude' automaat het een iets andere kleur heeft.
Niet afwachten, maar gewoon regelen. Jij gaat er echt blij van worden.