Pagina 1 van 1
Extra verwarming auto AAN
Geplaatst: 06.10.2016 - 18:36
door Harold71
Hallo Mede Volvo-ers,
Ik zat afgelopen week een beetje aan het boordcomputer wieltje te draaien en opeens zie ik op het dashboard: Extra verwarming auto AAN. Verder kan ik niets instellen qua tijd, temperatuur, duur... nada.
Na goed zoeken in de manual vond ik dat dit iets met extra motorverwarming, maar heel veel wijzer werd ik er niet van. Ik heb een paar vragen waar ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen.
Ik heb een XC60 uit modeljaar 2009, 2.4D FWD Momentum uitvoering.
Is dit nu een extra motorverwarming op diesel of toch elektrisch? En wat doet het dan? Een keer extra voorgloeien? Olie verwarmen?
En is dit eenvoudig uit te breiden naar standkachel? Of is dat een hele uitgebreide aanpassing?
Hoop dat iemand het kan vertellen
Groet,
Harold
Re: Extra verwarming auto AAN
Geplaatst: 06.10.2016 - 18:42
door Johan s60
Waarschijnlijk een extra verwarming op brandstof welke je koelwater opwarmt, beneden een bepaalde temp.
Vaak kan dit uitgebreid worden naar standkachel ook wel parkeerverwarming genoemd.
Re: Extra verwarming auto AAN
Geplaatst: 06.10.2016 - 19:34
door BendW
Ik rijd met de zelfde wagen als jou van 2010.ik zal eens kijken of dat ik er iets van kan terug vinden...
Re: Extra verwarming auto AAN
Geplaatst: 06.10.2016 - 21:05
door Harold71
Graag Ben,
Ik ben benieuwd. Misschien nog even ter verduidelijking: alleen als de motor uit is, maar het contact nog aan, krijg ik deze melding te zien.
Ik hoor graag of je iets ontdekt. Anders toch maar eens bij de dealer navragen welke opties er allemaal op mijn wagen zitten
Groet,
Harold
Re: Extra verwarming auto AAN
Geplaatst: 06.10.2016 - 21:06
door Harold71
Johan s60 schreef:
Waarschijnlijk een extra verwarming op brandstof welke je koelwater opwarmt, beneden een bepaalde temp.
Vaak kan dit uitgebreid worden naar standkachel ook wel parkeerverwarming genoemd.
Dan moet ik dat toch maar eens navragen Johan

Re: Extra verwarming auto AAN
Geplaatst: 06.10.2016 - 21:28
door Thijs
En? Al wat gevonden?
Re: Extra verwarming auto AAN
Geplaatst: 07.10.2016 - 06:18
door BendW
Harold,ik heb eens gekeken maar kan die functie in het menu niet terug vinden.Best een bij de dealer na vragen denk.grtz
Re: Extra verwarming auto AAN
Geplaatst: 07.10.2016 - 08:57
door Hans oet Twent
Hmmm ik heb dat ding ook. Het kan aan of uit. Ooit aan gezet en altijd zo laten staan. Standverwarming bedien ik via de VOC app. Zul je ongetwijfeld ook handmatig aan kunnen zetten denk ik. Wellicht is het daarvoor?
Re: Extra verwarming auto AAN
Geplaatst: 07.10.2016 - 09:56
door Rob M
Voor zover ik het weet is het iets dat er voor zorgt dat de motor en het interieur sneller op temperatuur komen bij kouder weer. Doordat Dieselmotoren zo efficiënt zijn worden ze maar langzaam warm, dit helpt een handje. Of het eenvoudig uit te breiden is naar een standverwarming weet ik niet.
Wanneer je brandstofniveau erg laag is kun je dan ook de melding krijgen dat dit systeem tijdelijk is uitgeschakeld vanwege een tekort aan brandstof.
Re: Extra verwarming auto AAN
Geplaatst: 07.10.2016 - 10:27
door rsnhakan
Het is de standkachel die een extra handje helpt.
Re: Extra verwarming auto AAN
Geplaatst: 07.10.2016 - 11:15
door edraket
Dit heeft niets met de standkachel te maken, maar betreft een extra (elektrische) heater welke achter het koelwater verwarmingselement is geplaatst. De is er inderdaad voor om extra warmte in het interieur te krijgen. Dit is een verwarmingselement met een PTC, oftewel positieve temperatuurs coefficient. Dit houdt in dat de weerstand hoger wordt naarmate de temperatuur stijgt, en uiteindelijk niet zoveel meer meedoet. De normale verwarmingsradiator die erachter zit verwarmt op een gegeven moment deze PTC waardoor hij minder stroom gaat trekken en dus minder meedoet. Een slimme uitvinding om het interieur bij een moderne diesel wat eerder op temperatuur te krijgen.
Deze ptc trekt wel een behoorlijke stroom uit de dynamo, het is een 1250 watt element op zijn max, dus dat is ong 100A! Denk dat de dynamo hierdoor wel echt een korter leven heeft, en bovendien het verbruik wat zal toenemen. Mensen met een standkachel kunnen dit dus beter uit zetten.
Re: Extra verwarming auto AAN
Geplaatst: 07.10.2016 - 19:32
door Harold71
Dank je wel Ed, helemaal duidelijk!
Groet,
Harold
edraket schreef:
Dit heeft niets met de standkachel te maken, maar betreft een extra (elektrische) heater welke achter het koelwater verwarmingselement is geplaatst. De is er inderdaad voor om extra warmte in het interieur te krijgen. Dit is een verwarmingselement met een PTC, oftewel positieve temperatuurs coefficient. Dit houdt in dat de weerstand hoger wordt naarmate de temperatuur stijgt, en uiteindelijk niet zoveel meer meedoet. De normale verwarmingsradiator die erachter zit verwarmt op een gegeven moment deze PTC waardoor hij minder stroom gaat trekken en dus minder meedoet. Een slimme uitvinding om het interieur bij een moderne diesel wat eerder op temperatuur te krijgen.
Deze ptc trekt wel een behoorlijke stroom uit de dynamo, het is een 1250 watt element op zijn max, dus dat is ong 100A! Denk dat de dynamo hierdoor wel echt een korter leven heeft, en bovendien het verbruik wat zal toenemen. Mensen met een standkachel kunnen dit dus beter uit zetten.
Re: Extra verwarming auto AAN
Geplaatst: 07.10.2016 - 20:34
door P-Stone
Copy/paste uit mijn Instructieboekje :
Op auto’s met een dieselmotor is een extra verwarming op brandstof gemonteerd.
De extra verwarming wordt automatisch ingeschakeld wanneer er extra warmte nodig is terwijl de motor loopt.
De verwarming wordt automatisch uitgeschakeld,wanneer het warm genoeg is of wanneer de motor wordt afgezet.
Automatische stand of uitschakelen :
Bij korte ritten kan de extra verwarming desgewenstworden uitgeschakeld.
Interieurverwarming*
Als de extra verwarming wordt uitgebreid met een timerfunctie, kan deze dienstdoen als interieurverwarming
op brandstof, zie pagina 155.
Extra verwarming op elektriciteit :
Bij auto’s met bepaalde benzinemotoren is een extra verwarming op elektriciteit ingebouwd in de klimaatregeling.
In een gematigde klimaatzone (een erkende Volvo-dealer kan u informeren over de desbetreffende geografische gebieden) worden dieselmodellen uitgerust met een extra verwarming op elektriciteit in plaats van één op brandstof.
De verwarming is niet handmatig te regelen, maar wordt nadat de motor is aangeslagen automatisch geactiveerd bij buitentemperaturen lager dan 14 °C en wordt gedeactiveerd wanneer de ingestelde interieurtemperatuur is bereikt.
Mijn XC60 heeft de extra verwarming op brandstof (en de standverwarmingfunctie).
Als je twijfelt : als je de auto bij lage buitentemperatuur en koude motor start, en je loopt rond de auto, kan je duidelijk de "uitlaatgassen" van de kachel ruiken, deze geur komt helemaal niet overeen met de normale uitlaatgassen. Als je goed kijkt zie je rook uit de rechter wielkast komen (daar zit de uitlaatpijp van de kachel).
Bij een electrische extra verwarming heb je uiteraard deze kenmerken niet.