Toerenteller in 144

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik heb een probleempje, waar iemand van jullie mij misschien mee kan helpen.

Ik heb een mooie oude VDO toerenteller geïnstalleerd in mijn 144 van 1972, maar nu twijfel ik een beetje aan de nauwkeurigheid ervan.

Bij 100 kilometer per uur geeft hij zo'n 3000 toeren aan en bij 120 ongeveer 3700. Kan dat kloppen, of zit hij ernaast?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Henri144
3rd Gear member
Berichten: 447
Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
Locatie: Grunn!

Ik denk dat je toerenteller behoorlijk precies is...... (dit antwoord n.a.v. het motorgeluid bij die snelheden :wink:) Volgens mij staat in Haynes een tabelletje waarin de toeren staan, ik zal het eens opzoeken, en ja, het lijkt allemaal aardig te kloppen. (Althans, ik heb een beetje omgerekend want een echte tabel staat er niet in helaas)
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....:D :headbang:

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967

The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'

The Big Lebowski Quote Generator
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Nee, helaas geen tabel, in Olyslager ook niet!

Je zou het moeten kunnen omrekenen vanuit de transmissie/achteras, maar ik ben daar niet goed in. Bovendien weet je nooit zeker wat er in de 34-jarige geschiedenis aan de auto veranderd/vervangen is!
Mijn auto was volgens het kenteken een "E", ik denk dat dat staat voor injectie? Nu heb ik een stromberg carburateur, maar heb ik nog de reductie van de injectie en was die hetzelfde? Geen idee!

Trouwens: is het maximum toerental van de B20 niet 5500 toeren? Dat staat ook nergens!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Henri144
3rd Gear member
Berichten: 447
Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
Locatie: Grunn!

"E" is idd injectie. Maar Haynes en Olyslager falen weer jammerlijk op dit onderdeel....... Trouwens, wil dat een beetje, een omgebouwde injectiemotor? Een vriend van mij heeft een vergelijkbare ombouw gehad (bijzonder lelijk gedaan overigens) en die heeft daar veel gedonder mee gehad destijds......
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....:D :headbang:

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967

The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'

The Big Lebowski Quote Generator
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Het is goed gedaan met een Stromberg en spruitstuk, dus ik merk er niets van. Hij loopt prima. Ik zag het zelfs pas na de aankoop, want het staat op het kenteken, maar het was verder nergens te zien.

Ik vraag me alleen af of er een andere nokenas in zit dan bij de normale B20A. Moet ik eens uitzoeken aan de hand van onderdelenboeken.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Henri144
3rd Gear member
Berichten: 447
Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
Locatie: Grunn!

whitehorsekart schreef:Het is goed gedaan met een Stromberg en spruitstuk, dus ik merk er niets van. Hij loopt prima.
Die waar ik het hierboven over had, is een motor waarvan de oude injectie-inlaten(?) met een stuk staal en een beste bout dichtgemaakt zijn. Zeker niet fraai qua uiterlijk en volgens mij lekt dat ding als de ziekte... :crazy:
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....:D :headbang:

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967

The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'

The Big Lebowski Quote Generator
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik heb eens even gezocht, maar zéér waarschijnlijk heb ik niet het originele blok in de auto zitten en is er sprake van een ruilblok.

Mijn 144 is in 1997 geïmporteerd, ik denk uit Zweden, want er zit een zweeds stickertje op de zijruit.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Henri144
3rd Gear member
Berichten: 447
Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
Locatie: Grunn!

m.a.w. er zit dus een originele carburateur-motor in?
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....:D :headbang:

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967

The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'

The Big Lebowski Quote Generator
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Zeer waarschijnlijk: YES.

Ik moet eens uitzoeken of er een mogelijkheid is om via het serienummer te achterhalen wat voor motor het was toen hij uit de fabriek kwam.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
RRRR_Ramon
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 12.04.2005 - 17:00
Locatie: Muiderberg

ff On-topic weer:

De toerentallen die je noemt zullen, afhankelijk van de bak en achteras die je eronder hebt, wel kloppen.

Zelf heb ik een overdrive (ook niet origineel af fabriek) dus ik ken de toerentallen van een 4 bak niet. Hier draait ie bij 120 km wel een stuk rustiger, zeker geen 3700 :shock: .

whitehorsekart schreef:Trouwens: is het maximum toerental van de B20 niet 5500 toeren? Dat staat ook nergens!
Op deze link vindt je misschien wat. Er staat niets over een maximumtoerental, maar wel dat het maximale vermogen wordt gehaald bij 5500 tpm. De motor zou best meer toeren kunnen draaien, maar dat heeft voor de acceleratie of het vermogen geen zin.
Volvo V70 T4 Ocean Race MY12
Volvo FMX 6x6 WDG 460pk MY20
Volvo V40 2.0T Nordic Prestige MY04
Volvo V70 2.5D Aut4 Luxury Line MY00
Volvo 855 2.5 10V GLE LPG MY93
Volvo 142 GL overdrive
Volvo L60F Hjullastare MY08
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Een B20A is zeker geen toerenmonster (maximum vermogen bij 4700rpm)
De B20B en B20E halen het maximale vermogen tussen de 5300 en 6000rpm (afhankelijk van het jaar).

Bij Volvo geldt overigens dat topsnelheid ook kruissnelheid is, dus hoge toerentallen zou de motor langdurig moeten aankunnen.

De overdrive is een losse versnelling áchter de bak. Dus de verhoudingen tussen de eerste vier versnellingen is mét en zónder OD hetzeldfde. De eindreductie kan echter wel anders zijn. De overdrive brengt het toerental overigens terug naar ca. 80% van de uitgaande bak-as.

Welke motor- en versnellingsbakvariant je auto origineel heeft is af te leiden uit het chassisnummer. Ik kan 't wel terugvinden als je het wilt weten.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Hoi Maurice!

Dank voor je antwoord. Als je voor me zou wilen spitten: héél graag!

Het chassisnummer van mijn 144 is 1441341W282928.


Trouwens, Ramon en Henri ook dank voor je meedenken!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
RRRR_Ramon
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 12.04.2005 - 17:00
Locatie: Muiderberg

Maurice Pierik schreef:
Welke motor- en versnellingsbakvariant je auto origineel heeft is af te leiden uit het chassisnummer. Ik kan 't wel terugvinden als je het wilt weten.
Ik heb daar eens een linkje naartoe gehad of een lijstje van gehad, maar ik ben het helaas kwijt geraakt na een HD crash. :cry:
Volvo V70 T4 Ocean Race MY12
Volvo FMX 6x6 WDG 460pk MY20
Volvo V40 2.0T Nordic Prestige MY04
Volvo V70 2.5D Aut4 Luxury Line MY00
Volvo 855 2.5 10V GLE LPG MY93
Volvo 142 GL overdrive
Volvo L60F Hjullastare MY08
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”