Pagina 1 van 1
Toerenteller in 144
Geplaatst: 22.08.2006 - 15:23
door whitehorsekart
Ik heb een probleempje, waar iemand van jullie mij misschien mee kan helpen.
Ik heb een mooie oude VDO toerenteller geïnstalleerd in mijn 144 van 1972, maar nu twijfel ik een beetje aan de nauwkeurigheid ervan.
Bij 100 kilometer per uur geeft hij zo'n 3000 toeren aan en bij 120 ongeveer 3700. Kan dat kloppen, of zit hij ernaast?
Geplaatst: 22.08.2006 - 15:58
door Henri144
Ik denk dat je toerenteller behoorlijk precies is...... (dit antwoord n.a.v. het motorgeluid bij die snelheden

) Volgens mij staat in Haynes een tabelletje waarin de toeren staan, ik zal het eens opzoeken, en ja, het lijkt allemaal aardig te kloppen. (Althans, ik heb een beetje omgerekend want een echte tabel staat er niet in helaas)
Geplaatst: 22.08.2006 - 17:00
door whitehorsekart
Nee, helaas geen tabel, in Olyslager ook niet!
Je zou het moeten kunnen omrekenen vanuit de transmissie/achteras, maar ik ben daar niet goed in. Bovendien weet je nooit zeker wat er in de 34-jarige geschiedenis aan de auto veranderd/vervangen is!
Mijn auto was volgens het kenteken een "E", ik denk dat dat staat voor injectie? Nu heb ik een stromberg carburateur, maar heb ik nog de reductie van de injectie en was die hetzelfde? Geen idee!
Trouwens: is het maximum toerental van de B20 niet 5500 toeren? Dat staat ook nergens!
Geplaatst: 25.08.2006 - 09:49
door Henri144
"E" is idd injectie. Maar Haynes en Olyslager falen weer jammerlijk op dit onderdeel....... Trouwens, wil dat een beetje, een omgebouwde injectiemotor? Een vriend van mij heeft een vergelijkbare ombouw gehad (bijzonder lelijk gedaan overigens) en die heeft daar veel gedonder mee gehad destijds......
Geplaatst: 25.08.2006 - 09:59
door whitehorsekart
Het is goed gedaan met een Stromberg en spruitstuk, dus ik merk er niets van. Hij loopt prima. Ik zag het zelfs pas na de aankoop, want het staat op het kenteken, maar het was verder nergens te zien.
Ik vraag me alleen af of er een andere nokenas in zit dan bij de normale B20A. Moet ik eens uitzoeken aan de hand van onderdelenboeken.
Geplaatst: 29.08.2006 - 16:07
door Henri144
whitehorsekart schreef:Het is goed gedaan met een Stromberg en spruitstuk, dus ik merk er niets van. Hij loopt prima.
Die waar ik het hierboven over had, is een motor waarvan de oude injectie-inlaten(?) met een stuk staal en een beste bout dichtgemaakt zijn. Zeker niet fraai qua uiterlijk en volgens mij lekt dat ding als de ziekte... :crazy:
Geplaatst: 31.08.2006 - 17:27
door whitehorsekart
Ik heb eens even gezocht, maar zéér waarschijnlijk heb ik niet het originele blok in de auto zitten en is er sprake van een ruilblok.
Mijn 144 is in 1997 geïmporteerd, ik denk uit Zweden, want er zit een zweeds stickertje op de zijruit.
Geplaatst: 31.08.2006 - 17:47
door Henri144
m.a.w. er zit dus een originele carburateur-motor in?
Geplaatst: 31.08.2006 - 17:57
door whitehorsekart
Zeer waarschijnlijk: YES.
Ik moet eens uitzoeken of er een mogelijkheid is om via het serienummer te achterhalen wat voor motor het was toen hij uit de fabriek kwam.
Geplaatst: 01.09.2006 - 12:33
door RRRR_Ramon
ff On-topic weer:
De toerentallen die je noemt zullen, afhankelijk van de bak en achteras die je eronder hebt, wel kloppen.
Zelf heb ik een overdrive (ook niet origineel af fabriek) dus ik ken de toerentallen van een 4 bak niet. Hier draait ie bij 120 km wel een stuk rustiger, zeker geen 3700 :shock: .
whitehorsekart schreef:Trouwens: is het maximum toerental van de B20 niet 5500 toeren? Dat staat ook nergens!
Op deze
link vindt je misschien wat. Er staat niets over een maximumtoerental, maar wel dat het maximale vermogen wordt gehaald bij 5500 tpm. De motor zou best meer toeren kunnen draaien, maar dat heeft voor de acceleratie of het vermogen geen zin.
Geplaatst: 01.09.2006 - 18:32
door Maurice Pierik
Een B20A is zeker geen toerenmonster (maximum vermogen bij 4700rpm)
De B20B en B20E halen het maximale vermogen tussen de 5300 en 6000rpm (afhankelijk van het jaar).
Bij Volvo geldt overigens dat topsnelheid ook kruissnelheid is, dus hoge toerentallen zou de motor langdurig moeten aankunnen.
De overdrive is een losse versnelling áchter de bak. Dus de verhoudingen tussen de eerste vier versnellingen is mét en zónder OD hetzeldfde. De eindreductie kan echter wel anders zijn. De overdrive brengt het toerental overigens terug naar ca. 80% van de uitgaande bak-as.
Welke motor- en versnellingsbakvariant je auto origineel heeft is af te leiden uit het chassisnummer. Ik kan 't wel terugvinden als je het wilt weten.
Geplaatst: 01.09.2006 - 20:22
door whitehorsekart
Hoi Maurice!
Dank voor je antwoord. Als je voor me zou wilen spitten: héél graag!
Het chassisnummer van mijn 144 is 1441341W282928.
Trouwens, Ramon en Henri ook dank voor je meedenken!
Geplaatst: 01.09.2006 - 20:24
door RRRR_Ramon
Maurice Pierik schreef:
Welke motor- en versnellingsbakvariant je auto origineel heeft is af te leiden uit het chassisnummer. Ik kan 't wel terugvinden als je het wilt weten.
Ik heb daar eens een linkje naartoe gehad of een lijstje van gehad, maar ik ben het helaas kwijt geraakt na een HD crash.
