Pagina 1 van 1

kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 10.10.2016 - 18:52
door MKZ
Kort en bondig: moet er bij de 1.6 motor vd C30 kleppen gesteld worden? Of is dit zelf stellend?

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 10.10.2016 - 19:32
door Richo
De moderne auto's hebben hydraulische kleppenstoters en hoeven dus niet gesteld te worden.

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 10.10.2016 - 19:36
door OGA244
Richo schreef: De moderne auto's hebben hydraulische kleppenstoters en hoeven dus niet gesteld te worden.
dat is helaas niet zo, maar ook bij niet hydraulische kleppen zijn ze doorgaans wel "for life" geconstrueerd

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 10.10.2016 - 19:55
door Richo
OGA244 schreef:dat is helaas niet zo, maar ook bij niet hydraulische kleppen zijn ze doorgaans wel "for life" geconstrueerd
Budget auto's en sjoemelautos daargelaten :P
Was inderdaad vergeten dat ze nog veel vaste gebruiken ivm emissie eisen (makkelijker te controleren).
Maar ik begrijp uit OT zijn vraag dat hij Lpg overweegd? Niet doen de kleppen van de meeste volvo na circa 2000 zijn niet meer gehard en vereist een dure LPG installatie om dit probleem te verminderen (de kleppen kunnen of altijd doorbranden ondanks extra smering)

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 10.10.2016 - 20:03
door MKZ
Nee dat doe ik niet. Mijn C30 (2008) gaat niet erg lekker naar 6000 / 7000 toeren. Vandaar de vraag :)

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 10.10.2016 - 20:08
door OGA244
Dat is normaal bij n max toerental van 6000t/min…
Kapot kan hij iig wel

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 10.10.2016 - 20:55
door MKZ
Hahaha... daar was ik niet op uit :p maar ff vol doortrekken voor een keer.... maar ok weer wat geleerd. :)

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 10.10.2016 - 21:32
door OGA244
Met n 1.6 van 100pk? Man toch…

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 10.10.2016 - 22:32
door Xanthine
Waarom zou je zo hoog in toeren gaan ;d

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 11.10.2016 - 12:08
door Ramon&Ramon
Richo schreef:
OGA244 schreef:dat is helaas niet zo, maar ook bij niet hydraulische kleppen zijn ze doorgaans wel "for life" geconstrueerd
Budget auto's en sjoemelautos daargelaten :P
Was inderdaad vergeten dat ze nog veel vaste gebruiken ivm emissie eisen (makkelijker te controleren).
Maar ik begrijp uit OT zijn vraag dat hij Lpg overweegd? Niet doen de kleppen van de meeste volvo na circa 2000 zijn niet meer gehard en vereist een dure LPG installatie om dit probleem te verminderen (de kleppen kunnen of altijd doorbranden ondanks extra smering)
5 cilinder motoren vanaf modeljaar 2000 in bijv de V70, S60 S80, V50,
die hebben dus vaste klepstoters,dus stelbare kleppen..

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 13.10.2016 - 20:47
door JTC30
en was het niet zo dat de 1.8 Flexifuel goed op LPG zou moeten kunnen? Die had toch ook hardere kleppen etc.

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 19.10.2016 - 17:22
door Richo
Dat een normale auto gek gaat doen als je em richting zijn max toeren jaagt is niet meer dan normaal. Als je tijdens normaal rijden nergens last van hebt niks eraan doen.
JTC30 schreef: en was het niet zo dat de 1.8 Flexifuel goed op LPG zou moeten kunnen? Die had toch ook hardere kleppen etc.
Dat klopt mee komend voordeel is ook de speciale computer die de injectie regelt voor de verschillende soorten brandstof (e85 of benzine)

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 21.11.2016 - 15:30
door MKZ
Richo schreef: Dat een normale auto gek gaat doen als je em richting zijn max toeren jaagt is niet meer dan normaal. Als je tijdens normaal rijden nergens last van hebt niks eraan doen.
Dank Richo...

Gok dat de bougiekabels niet 100% lekker hebben gezeten op de ontstekening. Na wat indrukken waarbij 1 nog "klikte" en wat heen en weer halen doet de motor het 99% vlekkenloos. Ik gok dat er wat "oxidatie" op de aansluitingen zat... maar, dat is een gok.

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 22.11.2016 - 15:18
door Ramon&Ramon
Richo schreef:
OGA244 schreef:dat is helaas niet zo, maar ook bij niet hydraulische kleppen zijn ze doorgaans wel "for life" geconstrueerd
Budget auto's en sjoemelautos daargelaten :P
Was inderdaad vergeten dat ze nog veel vaste gebruiken ivm emissie eisen (makkelijker te controleren).
Maar ik begrijp uit OT zijn vraag dat hij Lpg overweegd? Niet doen de kleppen van de meeste volvo na circa 2000 zijn niet meer gehard en vereist een dure LPG installatie om dit probleem te verminderen (de kleppen kunnen of altijd doorbranden ondanks extra smering)
Sorry ,maar van het klepgebeuren bij een Volvo ben je niet goed op de hoogte,
de meeste vier en vijf cilinders hebben vanaf modeljaar 2000 stelbare stoterbussen in verschillende maten.
Het stellen van de kleppen is een ingrijpende klus en ook erg duur.

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 22.11.2016 - 17:23
door E.Werker
Richo schreef: Dat een normale auto gek gaat doen als je em richting zijn max toeren jaagt is niet meer dan normaal. Als je tijdens normaal rijden nergens last van hebt niks eraan doen.
JTC30 schreef: en was het niet zo dat de 1.8 Flexifuel goed op LPG zou moeten kunnen? Die had toch ook hardere kleppen etc.
Dat klopt mee komend voordeel is ook de speciale computer die de injectie regelt voor de verschillende soorten brandstof (e85 of benzine)
Een "normale" auto heeft een toerenbereik waarin deze opereert, ook de 1.6 van de topicstarter. Bij het gehele toerenbereik moet de auto "normaal" functioneren. Meer lawaai, trilling etc is dan normaal, maar haperen mag natuurlijk niet. Ik weet niet hoe je aan de wijsheid komt dat een auto "gek gaat doen" als je richting maximale toeren gaat?

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 23.11.2016 - 13:21
door Ramon&Ramon
E.Werker schreef:
Richo schreef: Dat een normale auto gek gaat doen als je em richting zijn max toeren jaagt is niet meer dan normaal. Als je tijdens normaal rijden nergens last van hebt niks eraan doen.
JTC30 schreef: en was het niet zo dat de 1.8 Flexifuel goed op LPG zou moeten kunnen? Die had toch ook hardere kleppen etc.
Dat klopt mee komend voordeel is ook de speciale computer die de injectie regelt voor de verschillende soorten brandstof (e85 of benzine)
Een "normale" auto heeft een toerenbereik waarin deze opereert, ook de 1.6 van de topicstarter. Bij het gehele toerenbereik moet de auto "normaal" functioneren. Meer lawaai, trilling etc is dan normaal, maar haperen mag natuurlijk niet. Ik weet niet hoe je aan de wijsheid komt dat een auto "gek gaat doen" als je richting maximale toeren gaat?
Wel is van een toerenbegrenzer gehoord?
Als die inkomt gaat de auto idd vreemd doen en inhouden..

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 23.11.2016 - 14:15
door E.Werker
Ramon&Ramon schreef:
E.Werker schreef:
Richo schreef: Dat een normale auto gek gaat doen als je em richting zijn max toeren jaagt is niet meer dan normaal. Als je tijdens normaal rijden nergens last van hebt niks eraan doen.
Dat klopt mee komend voordeel is ook de speciale computer die de injectie regelt voor de verschillende soorten brandstof (e85 of benzine)
Een "normale" auto heeft een toerenbereik waarin deze opereert, ook de 1.6 van de topicstarter. Bij het gehele toerenbereik moet de auto "normaal" functioneren. Meer lawaai, trilling etc is dan normaal, maar haperen mag natuurlijk niet. Ik weet niet hoe je aan de wijsheid komt dat een auto "gek gaat doen" als je richting maximale toeren gaat?
Wel is van een toerenbegrenzer gehoord?
Als die inkomt gaat de auto idd vreemd doen en inhouden..
"wel eens" en ja natuurlijk. Daarom staat er ook " in het toerenbereik waarin deze opereert" en niet "boven het toerenbereik" of "boven de begrenzer".
Tot 6000 toeren per minuut moet de auto correct functioneren. Dat er daarna fuel cut en ignition cut inkomt is logisch.

Ik ga er vanuit dat de topicstarter zelf ook beseft dat het rode gebied van de toerenteller er niet voor niets zit.

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 23.11.2016 - 14:34
door OGA244
E.Werker schreef:"wel eens" en ja natuurlijk. Daarom staat er ook " in het toerenbereik waarin deze opereert" en niet "boven het toerenbereik" of "boven de begrenzer".
Tot 6000 toeren per minuut moet de auto correct functioneren. Dat er daarna fuel cut en ignition cut inkomt is logisch.

Ik ga er vanuit dat de topicstarter zelf ook beseft dat het rode gebied van de toerenteller er niet voor niets zit.
MKZ schreef:Nee dat doe ik niet. Mijn C30 (2008) gaat niet erg lekker naar 6000 / 7000 toeren. Vandaar de vraag :)
ben bang dat TS (mogelijk) onbewust een hekel aan zijn 1.6 heeft

Re: kleppen stellen 1.6 benzine

Geplaatst: 23.02.2017 - 14:50
door MKZ
Onbewust geen hekel aan mijn 1.6...

Na uitlezen bij de garage begrepen dat de hapering komt door een misfire in de 2e cylinder.
bougies vervangen
bougiekabels vervangen
bobine vervangen

1.6 hikt nogsteeds met accelereren.

Bij 89xxx gekocht, toen was volgens de dealer geen hapering te bekennen. Tijd met Vpower, BP Ultimate etc gereden en ook goed doortrekken mbt evt vuil in de kleppen. Maar nu bij 110xxx blijft ie t nogsteeds doen. 1 nadeel, de dealer hoef ik niet bij terug te komen :p

Nu zouden het nog de verstuivers kunnen zijn. Volgens de garage kon dat niet, want mn C30 loopt stationair erg mooi.

Iemand een idee?