Pagina 1 van 1
Start-knop
Geplaatst: 24.10.2016 - 21:20
door charly
Geacht forum,
Is het normaal dat bij de eerste start van de dag, van mijn V70 drive 2012 ik omzeggens steeds 2 maal de startknop moet indrukken? Na het inbrengen van de sleutel en een eerste keer op de knop drukken gebeurt er niets, bij een tweede poging start de auto. Bij volgende startprocedures lukt alles meteen! Ik zie uit naar reacties. Ik rijd er nog maar 2000 km mee en ken ik nog niet alle verborgen 'features'. Bedankt.
Re: Start-knop
Geplaatst: 24.10.2016 - 21:26
door V70/2.4D/2003
Is niet normaal! De mijne had overigens de laatste tijd wel af en toe dat probleem maar een nieuwe batterij deed wonderen en is het over.
Re: Start-knop
Geplaatst: 24.10.2016 - 21:34
door Forrest
Nee, is niet normaal. In bijna een jaar tijd heb ik het enkele keer gehad. Normaal gesproken start de auto direct of met kouder weer met een paar seconden vertraging.
Re: Start-knop
Geplaatst: 24.10.2016 - 22:51
door lint
Nee, dat is niet normaal, even de accu laten nakijken en je weet iets meer.
Re: Start-knop
Geplaatst: 24.10.2016 - 23:13
door JosW
Had ik ook. Heb experimenteel eerst het koppelingspedaal ingedrukt en daarna pas de sleutel erin, vervolgens op de startknop drukken. Werkte. Vraag me niet waarom.
Hoort inderdaad niet zo. Dat het aan de accu kan liggen geloof ik niet zo. Die van mij was nieuw.
Re: Start-knop
Geplaatst: 25.10.2016 - 22:20
door ufovolvo
Charly, als het een diesel betreft dan kan het zijn dat hij wel wat doet, maar jij verwacht dat direct de startmotor gaat draaien. De diesel moet alleen eerst even voorgloeien, zeker als het kouder wordt en als dan de gloeibougies wat minder zijn, kan het wat langer duren.
Dan moet je alleen wel op het dashboard de lampjes aan zien gaan. Blijft alles ook daar donker sluit ik me aan bij de anderen: dan is 't niet normaal.
Re: Start-knop
Geplaatst: 26.10.2016 - 02:30
door charly
Neen, alles blijft donker. Doch deze morgen JosW gevolgd en de koppeling ingedrukt alvorens de sleutel werd ingebracht en hij startte zoals het hoort. Toeval bestaat niet, zegt men. Waarom heeft men er dan een woord voor ...
Re: Start-knop
Geplaatst: 26.10.2016 - 14:09
door JosW
Dit is inderdaad geen toeval. Het is gewoon mazzel. Hebreeuws voor geluk

Re: Start-knop
Geplaatst: 26.10.2016 - 16:01
door edraket
Diesel hoeft tegenwoordig niet meer voor te gloeien, dus dat zal het zeker niet zijn.
Re: Start-knop
Geplaatst: 26.10.2016 - 17:50
door Forrest
En toch merk ik dat met een koude motor het starten iets lander duurt dan bij warme motor. En dan bedoel ik het moment tussen indrukken knop en het rondgaan van de startmotor
Re: Start-knop
Geplaatst: 26.10.2016 - 17:54
door JosW
Forrest schreef:
En toch merk ik dat met een koude motor het starten iets lander duurt dan bij warme motor. En dan bedoel ik het moment tussen indrukken knop en het rondgaan van de startmotor
Heb me door de Volvogarage laten vertellen dat toch een vorm van voorgloeien is.
Re: Start-knop
Geplaatst: 26.10.2016 - 19:31
door Marcnij
Forrest schreef:
En toch merk ik dat met een koude motor het starten iets lander duurt dan bij warme motor. En dan bedoel ik het moment tussen indrukken knop en het rondgaan van de startmotor
Idem hier. In mijn geval sleutel bij koud weer even op stand II pauzeren alvorens door te draaien, anders gebeurt er niets.
Het gloei lampje brandt ook een tel bij lagere temperaturen.
Re: Start-knop
Geplaatst: 26.10.2016 - 20:09
door ufovolvo
Al gaat het met moderne motoren steeds sneller: met een koude diesel zul je toch echt de gloeibougies op temperatuur moeten hebben om 'm te kunnen starten. Maar alles bleef donker, dus lijkt het dat de sleutel in eerste instantie niet wordt herkend. Dat kan bijvoorbeeld ook vocht zijn in de "herken-ring" in het dashboard (heb ik gehad met de S80).
Wel vreemd dat hij het na het intrappen van de koppeling dan ineens wel doet.
Re: Start-knop
Geplaatst: 26.10.2016 - 21:15
door JosW
Marcnij schreef:
Forrest schreef:
En toch merk ik dat met een koude motor het starten iets lander duurt dan bij warme motor. En dan bedoel ik het moment tussen indrukken knop en het rondgaan van de startmotor
Idem hier. In mijn geval sleutel bij koud weer even op stand II pauzeren alvorens door te draaien, anders gebeurt er niets.
Het gloei lampje brandt ook een tel bij lagere temperaturen.
TS heeft een startknop, dus geen stand II.
Re: Start-knop
Geplaatst: 26.10.2016 - 21:34
door Marcnij
JosW schreef:
Marcnij schreef:
Forrest schreef:
En toch merk ik dat met een koude motor het starten iets lander duurt dan bij warme motor. En dan bedoel ik het moment tussen indrukken knop en het rondgaan van de startmotor
Idem hier. In mijn geval sleutel bij koud weer even op stand II pauzeren alvorens door te draaien, anders gebeurt er niets.
Het gloei lampje brandt ook een tel bij lagere temperaturen.
TS heeft een startknop, dus geen stand II.
Snap ik, gaat om de opmerking dat moderne diesels niet hoeven voor te gloeien, hetgeen niet juist is.
Re: Start-knop
Geplaatst: 27.10.2016 - 09:19
door charly
Ik begin één en ander te snappen van de automatische startprocedure. In mijn D5 van 2002 was het voorgloeien duidelijk manueel. Dus nu: 1. Koppeling induwen 2. Sleutel plaatsen 3. Engine start induwen 4. Wachten! Dit onderdeel was nieuw voor mij. Hij maakt tijd voor het voorgloeien en dan start hij vanzelf. Even wennen aan de moderne tijden is de boodschap. Toch nog een vraagje: wat is de te verwachten levensduur van de gloeibougies in een 'DRIVe'?
Re: Start-knop
Geplaatst: 27.10.2016 - 18:09
door BlackcurrantV70
"Wachten" ?
Mijn XC70 D3 AWD start na amper 0,5 sec als ik 's ochtends de sleutel plaats en de startknop indruk, hij zal wel voorgloeien maar je hebt de tijd niet om dat te ervaren.
Re: Start-knop
Geplaatst: 27.10.2016 - 20:01
door charly
Ik zou tegen mezelf moeten zeggen: " RTFM". Pagina 114 laat immers uitschijnen dat de motor vertraagd inschakelt als de voorgloeifunctie actief is. Ervaringen die kunnen gedeeld worden?
Re: Start-knop
Geplaatst: 28.10.2016 - 11:33
door edraket
Gloeien is alleen nog nodig om aan bepaalde uitstoot waardes te komen, of de motor netjes rond te laten lopen, niet om de motor te laten lopen of starten. Maar het is wel zo dat de ecu wacht met brandstof inspuiten tot de gloeipluggen warm zijn. Deze kunnen in verschillende fases meedoen, de spanning waarop ze werken is variabel en wordt aangestuurd door de ECU afhankelijk van de omstandigheden.
De gloeipluggen zijn vrij eenvoudig te controleren of ze nog goed werken, dus wellicht even testen.
Re: Start-knop
Geplaatst: 28.10.2016 - 20:58
door D5R-Design
Ook met de VEA motor merk je dat hij gloeit.
Ik gebruik de auto alleen zakelijk en na het weekend en het is s'morgens fris zit er een tijd vertraging in tussen de druk op de start knop en het rond gaan van de startmotor. Het is niet veel maar het valt wel op.
Bij veel diesels start het voogloeien al bij het activeren van de CV. Hierdoor merk je er niks van dat er voor gegloeid wordt en slaat de motor gelijk aan..
Maar terug komen op de vraag van de TS is het niet normaal dat je 2x de startknop moet bedienen.