Pagina 1 van 1

Verschil Polar en gewone?

Geplaatst: 23.08.2006 - 19:14
door Dirk242
Wat heeft een Volvo 240 Polar meer of minder dan een gewone Volvo 240? Wat zijn de verschillen?

Misschien een domme vraag, maar ik wil het al een lange tijd weten.

Geplaatst: 23.08.2006 - 20:16
door Maurice Pierik
Geen domme vraag...
De Polar is in wezen de opvolger van het DL-model. De naam (en uitvoering Polar) is volgens mij een verzinsel van de Italiaanse importeur. Vandaar ook dat je Italiaanse Polars van moddeljaar 1991 kunt vinden. (In NL is het alleen MY92 en MY93).
Voor de rest is er weinig bijzonders aan de uitvoering. De Polars hennem een volledig zwarte trim (zwarte dakgoten, grille- en bumperomlijsting) zoals de laatste GL-modellen ook hadden. Hierdoor ziet het model er wat moderner uit. Qua bekleding is het altijd grijs 'jute'. De uitrusting is standaard behoorlijk kaal. Volvo NL was wel zo slim om de versie zowel als 2.0 als 2.3 te leveren. In de tijden ervoor zat je vaak 'vast' aan een bepaalde luxegraad per motorvariant.
De Polar is niet als Diesel geleverd.
In Nederland werd parallel aan de Polar de GLE geleverd. Deze had iets meer luxe, Corona velgen en een volledig verchroomde grille (en verder volledig zwarte trim, hetgeen deze variant eigenlijk heel bijzonder maakt).
Niet onbelangrijk detail... met de Polar heeft Volvo indertijd ook de prijs op scherp gezet. Circa 45.000 gulden was zo laag, dat deze uitvoering te vergelijken was met een luxe Mazda 626 Wagon, VW Passat of een R21 Nevada met wat zwaardere motor.

Geplaatst: 23.08.2006 - 20:27
door Ben
Je zult vast voor een groot deel gelijk hebben Maurice maar in mijn beleving was het toch iets anders.
in de 240 serie was er altijd een DL (eenvoudig) en de GL (uitgebreider). Daar zijn diverse varianten op geweest zoals de GLE.

Pas bij het einde van de 'levensduur' van de 240 serie kwamen de Polars, met alle opties die in de loop van de tijd mogelijk waren. Uit Italie komen de Super Polars met nog meer standaard opties.

ik heb in een 240 DL, een GL én een Polar gereden, destijds.

Als ik het mis heb hoor ik het wel :D

Geplaatst: 23.08.2006 - 20:36
door Maurice Pierik
Vanaf modeljaar 92 voerde Volvo in Nederland geen DL, GL, GLE, GLT en dergelijke meer. De modellen heetten Polar f GLE (maar die GLE is niet te vergelijken met de oorspronkelijk GLE)
Volvo is toen druk bezig geweest met het stroomlijnen van het aanbod, ofwel: reduceren van variëteiten. In die laatste jaren is het dashboard bijvoorbeeld altijd helemaal zwart en niet meer in 2-kleur. In bekledingsstoffen was er ook geen blauw of beige meer. En in NL werd alleen nog maar de estate geleverd.

De Polar was in Nederland zeer beslist een kale uitvoering (zonder elektriek, zonder centrale portiervergrendeling, zonder toerenteller en dergelijke) en de prijs was lager dan die van de oudere DL-modellen. Ik heb de prijslijst binnen handbereik, dus ik kan 't nog uitpluizen.

De Italiaanse Polars en Super Polars wijken nogal af van de Nederlandse. Ze zijn vooral luxer.
Er zijn ook nog extra luxe uitloopmodellen geleverd als de GL Classic enz., maar niet in NL en die kun je niet vergelijken met 'n Polar (NL).

Geplaatst: 23.08.2006 - 20:41
door Ben
Duidelijk Maurice. Ik ging op mijn geheugen af en dat slijt zo gedurende een jaar of 15 :-)

Geplaatst: 23.08.2006 - 20:44
door Maurice Pierik
Grappig... zo'n Polar slijt veel minder in die tijd ;)

Geplaatst: 23.08.2006 - 20:53
door Ben
Huh :tongue:

Geplaatst: 24.08.2006 - 12:34
door volvorider
Dit vind ik altijd een leuk topic. Vooral in de laatste jaren heeft volvo geprobeerd allerlei uitvoeringen op de markt te bregen. Momenteel ben ik bezig om alle US modellen van de 200 serie in kaart te brengen. Het grappige hier is dat vooral in de amerkaanse markt de uitvoeringen per jaar verschillen, ook al hebben ze dezelfde uitvoerings naam.

Dus het is niet alleen van belang welke uitvoering je met welke wilt vergelijken, maar ook welke jaren spelen er een rol.

Zo heb je ook de Torslanda uitvoering en ook de classic die weer in verschillende jaren op verschillende markten in verschillende uitvoeringen standaard leverbaar waren.


Kortom:

"Wat heeft een Volvo 240 Polar meer of minder dan een gewone Volvo 240? Wat zijn de verschillen?

Misschien een domme vraag, maar ik wil het al een lange tijd weten."


Zeker geen domme vraag, vraagt wat spitwerk maar des te interessant!!

Geplaatst: 24.08.2006 - 19:57
door Maurice Pierik
Tja, zo ben ik ooit eens begonnen met het digitaal bijeenharken van info over de Volvo 140/160/240/260 serie. Inmiddels heeft het 'databeest' zich al meerdere malen bewezen.
Inmiddels heb ik in totaal 308 Nederlandse uitvoeringen en in totaal 764 varianten in totaal bijeen (zonder onderscheid te maken in type versnellingsbak, LHD/RHD en kleurvariant), en er zijn nog bergen varianten meer.
Met de USA-mdellen kun je je lol inderdaad wel op.... wat een gepuzzel.

Geplaatst: 24.08.2006 - 22:08
door volvorider
Tjee Maurice, heb jij de 240 modellen al in kaart gebracht of heb je, net al ik, alle info her en der verspreid......

Misschien kunnen wat gegeven wisselen.

Geplaatst: 24.08.2006 - 23:24
door geestschrijver
Wat is het verschil tussen de Polar en de gewone? Ik zou zeggen: de Polar is de gewone...

Geplaatst: 24.08.2006 - 23:26
door volvorider
Volgens mij is dat ook niet helemaal waar......

Geplaatst: 25.08.2006 - 07:52
door geestschrijver
Zou de Polar niet de meest voorkomende 240 zijn, denk je?

Geplaatst: 25.08.2006 - 11:22
door +++t blijft behelpen+++
Torslanda?
AH die heb ik een gezien in Zweden, ik vroeg me af wat dat was...

Geplaatst: 25.08.2006 - 14:13
door Dirk242
Geestschrijver, wat is gewoon? Jaja...

Geplaatst: 25.08.2006 - 17:29
door Henri144
Zou de Polar niet de meest voorkomende 240 zijn, denk je?
De meest voorkomende nieuwere dan..... Btw, ik zie soms 'Polar' op de achterkant staan, en soms ook niet, terwijl dat dan weer wel een Polar is. Maar alles in ogenschouw genomen, is de Polar niet een heel erg bijzonder model van de 240.....?

Dan toch wel blij met mijn 245 Diplomat! Trouwens, ik ben er eindelijk achter wat dat Diplomat nu betekent: Het gaat hier om een service van Volvo toegespitst op de 'Expat-markt', auto's voor mensen die in 'een' buitenland vertoeven en daarom waren/zijn die auto's goedkoper, zonder BTW en dat soort zaken, te verkrijgen. Soms zijn het speciale uitvoeringen (onze 245 is zwart, en dat komt niet heel veel voor), maar ook de 'standaard' uitvoeringen zijn via deze Diplomat-service te krijgen. Maar dat terzijde, want Off Topic.... :roll: :roll:

Geplaatst: 25.08.2006 - 19:24
door volvorider
Nou Henri, toch hoort de Diplomat hier ook min of meer thuis. Tenslotte is het ook een speciale uitvoering.

Geplaatst: 27.08.2006 - 18:13
door Maurice Pierik
@ volvorider:
Mijn databeest is een groot excel-verzameldocument. Ik weet niet hoe jouw documentatie eruit ziet.
@ geestschrijver:
De Polar mag je in Nederland dan wel zoveel zien, de meest verkochte 240-uitvoering zal haast wel de 244GL zijn. De Polar is maar een paar jaar verkocht en in een beperkt aantal landen. En volgens mij is een Polar een anders genoemde DL, er zijn geen specifieke kenmerken aan een Polar.
De 'Torslanda' is in Engeland verkocht als 'Tørslanda' (ja, da's zeker geen Zweeds, maar voor en Brit ziet dat er wel Zweeds uit). De Britten schijnen gek op actiemodellen te zijn (geweest).

Geplaatst: 27.08.2006 - 20:26
door volvorider
Maurice,

Mijn overzicht van de US modellen is ook een excel bestand. Dus modificeerbaar!