Pagina 1 van 1

ISOFIX

Geplaatst: 01.11.2016 - 19:09
door V40D
Hallo mede Volvofielen,

Mijn meisje en ik verwachten ons eerste kindje, een nieuwe Volvogek. :love:

Nu zijn we aan het rondkijken voor kinderzitjes natuurlijk en ik stuitte op het volgende probleem.

Mijn Volvo v40 van 2004 bezit geen Isofix :'( Wie had dat gedacht van Volvo.

Maar goed, nu is mijn vraag, zijn er sets om Isofix te realiseren in mijn auto?

Alvast bedankt 8-)

Re: ISOFIX

Geplaatst: 01.11.2016 - 19:13
door OGA244
gewoon te bestellen bij de dealer (wie had dat gedacht....) kost € 49,-- per kant

Re: ISOFIX

Geplaatst: 01.11.2016 - 19:17
door V40D
bedankt,

49 per beugel of per zitplaats

Re: ISOFIX

Geplaatst: 01.11.2016 - 19:26
door OGA244
V40D schreef: bedankt,

49 per beugel of per zitplaats
per zitplaats

Re: ISOFIX

Geplaatst: 01.11.2016 - 20:01
door Paul
Zo wie had dat gedacht voor een 12 jaar oude auto! Gaaf!

Re: ISOFIX

Geplaatst: 01.11.2016 - 21:17
door ufovolvo
Wie had dat gedacht van Volvo.
... zei je toch zelf? :happy:

Re: ISOFIX

Geplaatst: 20.11.2016 - 16:55
door Maurits@Parts4Swedes
OGA244 schreef: gewoon te bestellen bij de dealer (wie had dat gedacht....) kost € 49,-- per kant
Of voor € 44,50 bij uw sponsor Parts 4 Swedes.

Re: ISOFIX

Geplaatst: 20.11.2016 - 18:48
door bart simpson
Is dat incl 7,-- verzendkosten?

Re: ISOFIX

Geplaatst: 20.11.2016 - 19:59
door Paul
Moet je dat dan zelf lassen op de modemplaat?

Re: ISOFIX

Geplaatst: 21.11.2016 - 21:54
door Maurits@Parts4Swedes
Nee, is inclusief montagematerialen (bouten, moeren, ed)

Re: ISOFIX

Geplaatst: 22.11.2016 - 09:19
door Hanegem
En als je leren bekleding hebt, neem er dan meteen een Isofix geleider bij.

Re: ISOFIX

Geplaatst: 22.11.2016 - 12:35
door Jers3n
Die Isofix-geleiders vond/vind ik waardeloos, beide zijn inmiddels ook kapot. De ruimte voor de (gele) bevestigingspunten van het stoeltje (die in de uitsparingen van de geleider vallen) is voor onze stoeltje te kort. Daarbij zijn die bevestigingspunten van de stoeltjes bij ons niet scherp (de kapotte geleiders wel). Nu kosten die geleiders de hoofdprijs niet, maar wij gebruiken ze dus niet meer.
Wat wij wel doen is een (hand)doek onder de stoeltjes om krassen op het leer te voorkomen (de stoeltjes worden, eenmaal vastgeklikt, aangeschoven tegen de rugleuning). Drukpunten (contour stoeltje) zijn direct na verwijderen wel zichtbaar, maar verdwijnen vrij snel weer.

Ik heb indertijd ook zelf de isofixpunten in de V40 geïnstalleerd, wat me bijstaat is dat de montage volgorde meer van belang is dan dat ik op kon maken uit de instructie. Maar verder is het prima zelf te doen.

Re: ISOFIX

Geplaatst: 24.11.2016 - 09:53
door romanski
Waarom zou je persé isofix willen? Al dat "gedoe" terwijl je met dat systeem echt geen voordeel hebt, behalve dat je de stoel kunt draaien...

Re: ISOFIX

Geplaatst: 24.11.2016 - 10:09
door Oceanracer
romanski schreef: Waarom zou je persé isofix willen? Al dat "gedoe" terwijl je met dat systeem echt geen voordeel hebt, behalve dat je de stoel kunt draaien...
Zo'n vraag kan alleen worden gesteld door iemand die géén ervaring heeft met IsoFix...

Re: ISOFIX

Geplaatst: 24.11.2016 - 10:20
door romanski
Klopt, zelf geen ervaring vrienden van mij wel.

ISOFIX zorgt voor:

•een vaste verbinding van het autostoeltje met het chassis van de auto. Als je plotseling moet remmen of als iemand tegen je aan botst, krijgt je kind minder schokken te verduren.
•het ISOFIX-systeem blijkt in botsproeven de veiligheid sterk te vergoten

Heb mijn kinderen al jaren zonder Isofix vast zitten in een stoeltje, veilig genoeg als je de stoeltjes goed vastzet en de riemen goed aantrekt. U fietst zeker ook altijd met een helm op als u boodschappen gaat doen?

Re: ISOFIX

Geplaatst: 24.11.2016 - 10:31
door Oceanracer
Ik ben vroeger altijd met een tweepuntsgordel vervoerd, in een Citroën GSA Break, zonder airco, airbags, gordelspanners, ABS, winterbanden, kreukelzone, ging ook altijd goed... Met andere woorden, tijden veranderen en inzichten/technieken dus ook.

IsoFix is niet veel veiliger dan het (juiste!) gebruik van een driepuntsgordel, maar het gebruik van de Maxi-Cosi op een Family-Fix is vééle malen handiger dan het gehannes met de driepuntsgordel op de achterbank, die vaak ook (zelfs bij Volvo!) nogal eens te kort blijkt te zijn.
Als de kids wat ouder zijn, klimmen ze zelf in en uit de auto, waardoor de kinderstoeltjes/zitverhogers heen en weer schuiven. Ook die blijven bij IsoFix keurig op zijn plaats.

E.e.a. heeft dus helemaal niets te maken met het kunnen draaien van een kinderstoel, zoals hier boven wordt gesuggereerd. Dat is slechts een van de mogelijkheden...

Ik maak zelf reeds 6 jaar gebruik van IsoFix en denk dus wel te weten waar ik over spreek.

Re: ISOFIX

Geplaatst: 24.11.2016 - 10:43
door romanski
Ok, duidelijk. Waar het dus op neer komt is dat Isofix wellicht iets praktischer is en niet veiliger (bij goed gebruik traditionele bevestiging) Voor mij geen reden om extra geld uit te geven en voor de topic starter misschien ook niet, vandaar mijn opmerking. Wat betreft dat "alleen draaien" misschien wat kort door de bocht van mij maar u snapt wel wat ik bedoel denk ik.

Re: ISOFIX

Geplaatst: 24.11.2016 - 10:52
door Oceanracer
Voor mij was het die paar tientjes wél waard...

Re: ISOFIX

Geplaatst: 24.11.2016 - 13:44
door Jers3n
Wij gebruiken al 8 jaar enkel Isofix stoeltjes, en die extra veiligheid (die er m.i. wel degelijk is) was, naast het gebruiksgemak van de easyfix basis voor het babystoeltje (CabrioFix), voor ons juist wel een reden om bij de toenmalige V40 de isofixbevestiging te installeren.
Gebruik van enkel de gordel is uiteraard niet onveilig (mits juist gebruikt, zoals al herhaaldelijk aangegeven), en in de rij richting zal het verschil niet groot zijn. Echter is de kans op verkeerde bevestiging bij het gebruik van Isofix kleiner (bijna onmogelijk). En bied, zeker bij de grotere stoeltjes, Isofix m.i. meer veiligheid bij zijdelingse aanrijdingen. Bv. de Rodifix zitjes waar onze beide spruiten nu op zitten blijft dan beter op zijn plaats waardoor de zijbescherming van het stoeltje ook goed zijn werk kan doen mocht dat nodig zijn. (Klopt af op hout)

Maar goed het is een afweging die eenieder zelf moet maken, daar wil en kan ik niet over oordelen. Wel is het zo dat Isofix inmiddels algemeen gezien wordt als standaard (zit nu normaalgesproken in alle nieuwe auto's), voorschreidend inzicht denk ik, en ja ook het langer achterste voren vervoeren van kleine kinderen zal m.i. op termijn als standaard worden aangenomen.