Pagina 1 van 2
Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 04.11.2016 - 17:50
door ufovolvo
Eindelijk 's de kans de standkachel uit te proberen. Netjes via de timer ingesteld, dat ik 'm om 08:45 warm voor de deur wil hebben. Hij slaat ruim voor die tijd aan.
Alleen reed ik eerder weg... ik had verwacht dat de standkachel (gezien de naam) niet zou werken bij een rijdende auto, maar ik heb de indruk dat hij gewoon doorgaat. Ik zet 'm dan maar via de knopjes handmatig uit.
Ook zou ik wel willen weten of hij om 08:45 dan afslaat, of overgaat in een soort warmhoud-modus.
Er zijn vast wel forummers met ervaring, die me even van uitleg kunnen voorzien!
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 04.11.2016 - 17:52
door lint
De standkachel stopt op de ingestelde tijd, dus als je eerder gaat rijden staat de standkachel nog aan.
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 04.11.2016 - 20:55
door ufovolvo
Ja... dat vermoedde ik al, maar had ik niet verwacht. Ik verwachtte, dat zodra de motor draait de standkachel zichzelf zou uitschakelen. Toch vreemd om bij een draaiende motor dubbel te verwarmen, of niet?
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 04.11.2016 - 21:10
door OGA244
Nee hoor, de standkachel werkt autonoom.
Degene die hem aanzet kan hem ook uitzetten…
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 04.11.2016 - 21:29
door Jers3n
Ja en nee, tuurlijk wordt de motor warm door het draaien, maar niet zo snel, en zeker niet om het interieur snel op te warmen. Het is zelfs zo dat (bij ons in ieder geval) de standkachel onder de +4 graden altijd aan gaat om ervoor te zorgen dat het interieur sneller verwarmd kan worden.
De standkachel zal overigens waarschijnlijk niet exact op de ingestelde tijd stoppen, maar iets lager door draaien om een iets vertraagd vertek toch aangenaam te maken. Dat doet hij bij ons ook, ca 10 min., eigenlijk te goed zelfs, 25 graden plus is ook in de winter nog warm......
En zo autonoom werkt hij ook niet, na de max brandtijd (bij ons 1 uur) of de ingestelde vertrektijd, plus naloop, gaat hij uit.
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 04.11.2016 - 21:38
door OGA244
Hij functioneerd los van de motor en is uit op de ingestelde tijd
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 04.11.2016 - 22:21
door ufovolvo
@Jers3n: hebben we het over hetzelfde? Op m'n vorige V70 had ik een elektrische pre-heater, die inderdaad hielp om het interieur te verwarmen. Nu heb ik het over een benzinegestookte standkachel. Maar het idee, dat hij bij +4 of lager gaat helpen de auto te verwarmen staat me op zich wel aan, maar ik heb dit nog niet kunnen vinden. Is dat dan ergens instelbaar?
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 05.11.2016 - 09:31
door Jers3n
Ah, benzine, ff gemist..., dat kan daarin wel eens het verschi maken met een (onze) diesel.... Wat zegt je instructieboekje hierover? (Pag. 153?)
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 05.11.2016 - 10:16
door edraket
Grappig, dat viel met van de week ook al op. Ik vond het ook opmerkelijk dat de kachel doorgaat als de auto gestart wordt. Is zinloos, en had er best uit geprogrammeerd kunnen worden.
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 13.11.2016 - 18:51
door 1-wiel
edraket schreef:
Grappig, dat viel met van de week ook al op. Ik vond het ook opmerkelijk dat de kachel doorgaat als de auto gestart wordt. Is zinloos, en had er best uit geprogrammeerd kunnen worden.
Zinloos is het niet, helpt hij de motor sneller op temperatuur te komen, soort van bijverwarmer....
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 14.11.2016 - 09:17
door Hans oet Twent
De ervaring die ik heb is met een V70 D4 instappertje.
Standkachel op 07;00 uur. Aan de hand van de temperatuur buiten zorgt hij ervoor dat hij volgens mij eerder of later start. Gegeven is wel dat 07;00 uur het ding uitgaat. Stap je later in dan is de auto wel ontdooid en wellicht nog iets van aangenaam. Maar in de kou koelt dat snel af. De stoel verwarming zorgt er dan weer voor dat je noten opgewarmd worden. Voor de zgn jonge 'dekhengsten' onder ons die nog wat moeten presteren is dat geen goede optie. Uw noten moeten 'koud' blijven om nog resultaat te genereren.....
Wel vraag ik me af of de standkachel alleen het interieur of ook het blok verwarmd. Daar kan ik geen zinnig antwoord op geven.
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 14.11.2016 - 10:04
door Johan s60
Beide, eerst interieur, en rest warmte gaat naar de motor
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 14.11.2016 - 12:08
door MN-NL
Standkachel verwarmt het koelcircuit om daarmee interieur en motor te verwarmen. De optie is in eerste instantie bedacht om in koude klimaten de diesel beetje beschaafd aan de pruttel te krijgen, het warme interieur is een prettige bijkomstigheid zeg maar

Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 14.11.2016 - 17:33
door Summum
1-wiel schreef:
edraket schreef:
Grappig, dat viel met van de week ook al op. Ik vond het ook opmerkelijk dat de kachel doorgaat als de auto gestart wordt. Is zinloos, en had er best uit geprogrammeerd kunnen worden.
Zinloos is het niet, helpt hij de motor sneller op temperatuur te komen, soort van bijverwarmer....
Bij de hybrides zoals mijn D6 is het zelfs erg handig. Eerder wilde mijn auto bij lage temperaturen steeds de dieselmotor inschakelen om het interieur op te warmen. Wilde ik voorkomen dat de motor aansloeg, dan moest ik op 'pure' rijden en leed ik kou. Tot mijn dealer er op wees dat er in het menu een instelling "automatisch verwarmen" aan te vinken is. Doe je dat, dan gebruikt hij tijdens de rit de standkachel voor de verwarming en hoeft hij de dieselmotor niet aan te zwengelen. Blijf je aangenaam warm en rij je toch milieuvriendelijk.
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 14.11.2016 - 19:24
door ufovolvo
Ik begin er steeds meer van te snappen, geloof ik.
Standkachel start met eerst even de vloeistof in beweging te brengen, daarna gaat hij (de koelvloeistof) verwarmen en komt die boven een bepaalde temperatuur, dan schakelt de climate-control de interieurventilator bij en wordt ook het interieur verwarmd. Kachel lijkt af te slaan als het koelvloeistofcircuit rond de 80 graden is, logisch, want anders zou de thermostaat tussen blok en radiateur open gaan en zou je alleen nog maar voor de kraaien stoken. Je ziet ook de temperatuurmeter even teruglopen, als je na een SK-periode wegrijdt, dat verklaar ik met het open gaan van de thermostaat, waardoor de nog koude inhoud van de radiateur in het blok loopt.
Alleen heb ik tijdens het rijden het afslaan niet waargenomen

. Je hoort niets, maar het symbooltje op het dash blijft volgens mij zichtbaar (in elk geval tot nu toe) en de stand in de app blijft "werkt". Dus moet ik 'm nog wel "op 't handje" uitzetten.
En dat is - denk ik - mijn laatste vraagje: als je 'm met de hand hebt aangezet MOET je 'm dan ook handmatig uitzetten?
(Voor de goede orde: het handboekje wat bij de auto kreeg komt lang niet tot pagina 159... houdt ergens bij 60 al op!)
Geplaatst: 15.11.2016 - 14:27
door Niwaheli
Ik denk dat je de digitale versie van het handboek moet raadplegen, die komt vast verder dan pagina 60.
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 15.11.2016 - 21:03
door Risrael
Als je hem zonder timer aanzet zal hij 50 minuten werken. Ik zelf heb wel een aantal keren gemerkt dat ik hem via de app aanzet, binnen een pasr minuten vertrek en de verwarming zich vrij snel uitschakelt (auto nog lang niet op temperatuur). Is dat stroombesparing misschien?
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 15.11.2016 - 22:27
door PGV90
Mijn parkeerverwarming is 'benzine' gestookt;
ik zet 'm met de app aan op bijv. 7:30, maar rij vaak al eerder weg. Dan kan je 'm handmatig in de auto uit zetten. De moter is veel sneller op temperatuur (volgens mij ook schonere verbranding, doordat het blok al voorverwarmd is).
Volgens mij gaat de parkeer verwarming gewoon 30 min voor de ingestelde tijd aan, wat bij huidige temperaturen nogal lang is, bij strenge vorst zal wel die volledige 30 min fijn zijn.
Ik vind het in ieder geval een super toegevoegde waarde voor de auto!
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 15.11.2016 - 22:31
door ufovolvo
Volgens 't boekje zal de auto zelf uitrekenen hoe lang vóór de ingestelde tijd van de timer de SK moet starten om 'm óp de ingestelde tijd op temperatuur te hebben. Ik heb de indruk dat dit ook werkt, want vanmorgen (bij bijna 10 graden buiten) sloeg hij duidelijk later aan dan gisteren, toen de zwarte auto helemaal wit was uitgeslagen van de kou.
Re: Parkeerverwarming (standkachel) vraagje.
Geplaatst: 15.11.2016 - 23:15
door PGV90
Ok, thanks, weer wat bijgeleerd!
Was trouwens wel mooi gezicht, straat met wit uitgeslagen auto's en eentje mooi ontdooid!