Tripje naar Elst met de 2.5T
Geplaatst: 12.11.2016 - 21:52
Afgelopen vrijdag was het in Belgiƫ een feestdag. Een uitgelezen moment om eens een tripje te maken naar Elst dat ik zo. Na veel goeds te hebben gelezen hier op het forum durfde ik het wel aan om de trip te maken.
Daar aangekomen met een flinke vertraging (in Nederland was het duidelijk geen feestdag en heb ik kennis gemaakt met de Nederlandse files) allereerst m'n excuses aangeboden aan Obbe, die al vreesde dat ik niet meer ging opdagen. Meteen werd het me duidelijk dat zowel Obbe als Kuba mensen zijn met zeer veel vakkennis die graag de tijd nemen om alles duidelijk uit te leggen, wat ze doen en waarvoor dan wel precies.
Ik was gekomen voor een powertune, maar toen bij de technische check bleek dat de wastegate echt slecht stond afgesteld, en daarbovenop de olie van de geartronic nogal erg verbrand rook, dan maar beslist om de wastegate goed te laten afstellen, en een powerflush te laten doen. Daarnaast ook nog een ARD TCV laten monteren die beter omkan met het toegenomen vermogen.
De powertune werd uiteindelijk een Oleg-file, en die toverde een heel brede glimlach op m'n gezicht toen ik mocht gaan testrijden
Tijdens de rit terug naar huis moest ik de eerste 40 km kalm rijden, maar daarna was het heerlijk spelen. De wagen reageert zoveel levendiger op het gas zonder echt bruusk te zijn (tenzij je het pedaal door de vloer trapt, dan brult ie dat het een lieve lust is). Ook hoor je de turbo een beetje duidelijker fluiten nu, al is de "roffel" vooral veel hoorbaarder nu. De wagen rijdt heerlijk soepel in lage toeren (je kan hem echt rijden als een diesel met dat toegenomen koppel moest je dat willen). Ook de bak schakelt trouwens aangenamer vind ik. Als ik op cruise control 120-130 aanhoud op de snelweg draait ie trouwens minder toeren als voorheen, waardoor ik het idee heb dat het verbruik wat lager zal liggen, wat ook wel leuk is
Toen ik daar was trouwens een zeer aangenaam praatje gemaakt met twee medeleden van het forum hier (al ben ik vergeten hun forum-namen te vragen): iemand met een knappe S80 2.5T, en iemand met een zeer mooi opgevoerde zwarte S60 T5.
Het heeft me meer gekost dan ik oorspronkelijk had gedacht door de onvoorziene powerflush, maar ben wel heel tevreden van het gedane werk, en zou het zeker aanraden aan iedere 2.5T-rijder!
Daar aangekomen met een flinke vertraging (in Nederland was het duidelijk geen feestdag en heb ik kennis gemaakt met de Nederlandse files) allereerst m'n excuses aangeboden aan Obbe, die al vreesde dat ik niet meer ging opdagen. Meteen werd het me duidelijk dat zowel Obbe als Kuba mensen zijn met zeer veel vakkennis die graag de tijd nemen om alles duidelijk uit te leggen, wat ze doen en waarvoor dan wel precies.
Ik was gekomen voor een powertune, maar toen bij de technische check bleek dat de wastegate echt slecht stond afgesteld, en daarbovenop de olie van de geartronic nogal erg verbrand rook, dan maar beslist om de wastegate goed te laten afstellen, en een powerflush te laten doen. Daarnaast ook nog een ARD TCV laten monteren die beter omkan met het toegenomen vermogen.
De powertune werd uiteindelijk een Oleg-file, en die toverde een heel brede glimlach op m'n gezicht toen ik mocht gaan testrijden

Tijdens de rit terug naar huis moest ik de eerste 40 km kalm rijden, maar daarna was het heerlijk spelen. De wagen reageert zoveel levendiger op het gas zonder echt bruusk te zijn (tenzij je het pedaal door de vloer trapt, dan brult ie dat het een lieve lust is). Ook hoor je de turbo een beetje duidelijker fluiten nu, al is de "roffel" vooral veel hoorbaarder nu. De wagen rijdt heerlijk soepel in lage toeren (je kan hem echt rijden als een diesel met dat toegenomen koppel moest je dat willen). Ook de bak schakelt trouwens aangenamer vind ik. Als ik op cruise control 120-130 aanhoud op de snelweg draait ie trouwens minder toeren als voorheen, waardoor ik het idee heb dat het verbruik wat lager zal liggen, wat ook wel leuk is

Toen ik daar was trouwens een zeer aangenaam praatje gemaakt met twee medeleden van het forum hier (al ben ik vergeten hun forum-namen te vragen): iemand met een knappe S80 2.5T, en iemand met een zeer mooi opgevoerde zwarte S60 T5.
Het heeft me meer gekost dan ik oorspronkelijk had gedacht door de onvoorziene powerflush, maar ben wel heel tevreden van het gedane werk, en zou het zeker aanraden aan iedere 2.5T-rijder!