Pagina 1 van 1

Tripje naar Elst met de 2.5T

Geplaatst: 12.11.2016 - 21:52
door jimrask
Afgelopen vrijdag was het in Belgiƫ een feestdag. Een uitgelezen moment om eens een tripje te maken naar Elst dat ik zo. Na veel goeds te hebben gelezen hier op het forum durfde ik het wel aan om de trip te maken.

Daar aangekomen met een flinke vertraging (in Nederland was het duidelijk geen feestdag en heb ik kennis gemaakt met de Nederlandse files) allereerst m'n excuses aangeboden aan Obbe, die al vreesde dat ik niet meer ging opdagen. Meteen werd het me duidelijk dat zowel Obbe als Kuba mensen zijn met zeer veel vakkennis die graag de tijd nemen om alles duidelijk uit te leggen, wat ze doen en waarvoor dan wel precies.

Ik was gekomen voor een powertune, maar toen bij de technische check bleek dat de wastegate echt slecht stond afgesteld, en daarbovenop de olie van de geartronic nogal erg verbrand rook, dan maar beslist om de wastegate goed te laten afstellen, en een powerflush te laten doen. Daarnaast ook nog een ARD TCV laten monteren die beter omkan met het toegenomen vermogen.
De powertune werd uiteindelijk een Oleg-file, en die toverde een heel brede glimlach op m'n gezicht toen ik mocht gaan testrijden :-D

Tijdens de rit terug naar huis moest ik de eerste 40 km kalm rijden, maar daarna was het heerlijk spelen. De wagen reageert zoveel levendiger op het gas zonder echt bruusk te zijn (tenzij je het pedaal door de vloer trapt, dan brult ie dat het een lieve lust is). Ook hoor je de turbo een beetje duidelijker fluiten nu, al is de "roffel" vooral veel hoorbaarder nu. De wagen rijdt heerlijk soepel in lage toeren (je kan hem echt rijden als een diesel met dat toegenomen koppel moest je dat willen). Ook de bak schakelt trouwens aangenamer vind ik. Als ik op cruise control 120-130 aanhoud op de snelweg draait ie trouwens minder toeren als voorheen, waardoor ik het idee heb dat het verbruik wat lager zal liggen, wat ook wel leuk is :-)

Toen ik daar was trouwens een zeer aangenaam praatje gemaakt met twee medeleden van het forum hier (al ben ik vergeten hun forum-namen te vragen): iemand met een knappe S80 2.5T, en iemand met een zeer mooi opgevoerde zwarte S60 T5.

Het heeft me meer gekost dan ik oorspronkelijk had gedacht door de onvoorziene powerflush, maar ben wel heel tevreden van het gedane werk, en zou het zeker aanraden aan iedere 2.5T-rijder!

Re: Tripje naar Elst met de 2.5T

Geplaatst: 12.11.2016 - 22:04
door SuperKnutsel
TOP !!

Ik moest na mijn tune met Oleg file de automaat inrijden wat toch zo'n 500km heeft geduurd.
Ben nu echt SUPER tevreden met mijn tuning door Obbe.

Re: Tripje naar Elst met de 2.5T

Geplaatst: 12.11.2016 - 23:44
door jimrask
SuperKnutsel schreef: TOP !!

Ik moest na mijn tune met Oleg file de automaat inrijden wat toch zo'n 500km heeft geduurd.
Ben nu echt SUPER tevreden met mijn tuning door Obbe.
Wat bedoel je juist met 500km inrijden? De tijd dat de automaat opnieuw je schakelpatroon overneemt? toch niet 500 km rustig rondrijden? (want dan ben ik niet goed bezig)

Re: Tripje naar Elst met de 2.5T

Geplaatst: 13.11.2016 - 00:31
door Carfreak
Wat houdt die Olegfile in? Ik heb de powertune gedaan een paar weken terug. 375nm. Rijdt prima en ik herken het verhaal van de meer aanwezige fluit vd turbo. Ik hoefde niet rustig in te rijden. Dat was niet nodig volgens Obbe.

Re: Tripje naar Elst met de 2.5T

Geplaatst: 13.11.2016 - 00:58
door jimrask
Carfreak schreef: Wat houdt die Olegfile in? Ik heb de powertune gedaan een paar weken terug. 375nm. Rijdt prima en ik herken het verhaal van de meer aanwezige fluit vd turbo. Ik hoefde niet rustig in te rijden. Dat was niet nodig volgens Obbe.
Obbe vertelde me dat er 2 "files" zijn: ofwel ARD, wat je ongeveer 35pk en 60 Nm koppel bij geeft dacht ik, ofwel de Oleg file die ik heb. Op mijn certificaat staat dat ze een vermogenstoename garanderen van 55pk en 80 Nm.

Deze vergt wel wat meer van de motor uiteraard, en doen ze denk ik alleen als deze in echt goede conditie is.

Het verschil is echt groot, nog veel meer rijplezier nu :-)

Dat inrijden heeft te maken met de versnellingsbak die geflushed is dacht ik.

Re: Tripje naar Elst met de 2.5T

Geplaatst: 13.11.2016 - 08:59
door Carfreak
Thanx!
Dan heb ik een combinatie van beiden gekregen want op papier staat +35pk en +75nm. Overigens denk ik dat wanneer ik op een rollenbank ga dat de pk's meer zijn dan de opgave. Obbe zei glimlachend dat hij het liever laag aanhoudt. Ik geloof hem want de S80 gaat vanaf 4000rpm als de brandweer. Bij rustig rijden trekt hij aanmerkelijk sneller en gaat veel vlotter door de versnellingen. Bij gas op de plank op de snelweg schakelt hij nog maar 1 verzet terug ipv 2. Het geloei van zeer hoge toerentallen behoort daarmee tot het verleden.
Het verbruik is gelijk gebleven. Wat ik knap vind gezien de enorme krachtstoename.

Re: Tripje naar Elst met de 2.5T

Geplaatst: 13.11.2016 - 14:47
door SuperKnutsel
jimrask schreef:
SuperKnutsel schreef: TOP !!

Ik moest na mijn tune met Oleg file de automaat inrijden wat toch zo'n 500km heeft geduurd.
Ben nu echt SUPER tevreden met mijn tuning door Obbe.
Wat bedoel je juist met 500km inrijden? De tijd dat de automaat opnieuw je schakelpatroon overneemt? toch niet 500 km rustig rondrijden? (want dan ben ik niet goed bezig)
Precies, na 500 km was de bak naar mijn idee pas goed ingeleerd.
Als ik vol gas gaf bij invoegen op de snelweg dan schakelde de bak niet goed, nu is dat een lineaire lijn richting het plafond.....................lol

Oleg file is echt SUPER, vermogen is lineair zonder dip of wat dan ook.

.

Re: Tripje naar Elst met de 2.5T

Geplaatst: 14.11.2016 - 08:40
door m-kliko
jimrask schreef: Als ik op cruise control 120-130 aanhoud op de snelweg draait ie trouwens minder toeren als voorheen, waardoor ik het idee heb dat het verbruik wat lager zal liggen, wat ook wel leuk is :-)
Misschien dat ik was mis hier... Maar dit kan toch niet?
Op de snelweg rond die snelheid zal de GT locken op de 5e versnelling (even vanuitgaande dat de 5e versnelling de hoogste is). Dan zal hij toch altijd dezelfde RPM moeten draaien daardoor? De verhoudingen van de bak zijn ongewijzigd... :-/ Wat wel kan is dat hij beter wegtrekt vanaf zo'n snelheid.

Re: Tripje naar Elst met de 2.5T

Geplaatst: 14.11.2016 - 08:42
door jimrask
m-kliko schreef:
jimrask schreef: Als ik op cruise control 120-130 aanhoud op de snelweg draait ie trouwens minder toeren als voorheen, waardoor ik het idee heb dat het verbruik wat lager zal liggen, wat ook wel leuk is :-)
Misschien dat ik was mis hier... Maar dit kan toch niet?
Op de snelweg rond die snelheid zal de GT locken op de 5e versnelling (even vanuitgaande dat de 5e versnelling de hoogste is). Dan zal hij toch altijd dezelfde RPM moeten draaien daardoor? De verhoudingen van de bak zijn ongewijzigd... :-/ Wat wel kan is dat hij beter wegtrekt vanaf zo'n snelheid.
Het zou kunnen dat ik het verkeerd heb ook hoor, maar ik vind em toch stiller lijken rond die snelheid als voorheen. Misschien is het gewoon idee, ik weet het niet. Feit is wel dat de motor minder inspanning moet doen om een bepaalde snelheid aan te houden denk ik?

Re: Tripje naar Elst met de 2.5T

Geplaatst: 14.11.2016 - 12:42
door Fredhead
Minder toeren kan inderdaad niet, tenzij de bak permanent aan het slippen was op de snelweg.
Toerental is iets mechanisch en dat verander je niet met een aanpassing in het motormanagement

Re: Tripje naar Elst met de 2.5T

Geplaatst: 14.11.2016 - 14:58
door 4wielen
jimrask schreef: Feit is wel [...] denk ik?
:D

Onze geest speelt vaak prachtige spelletjes met ons. Als we twee precies dezelfde koekjes eten, maar de ene is duurder, kunnen we echt denken dat we deze lekkerder vinden. Maakt het wat uit? Nee toch...

Re: Tripje naar Elst met de 2.5T

Geplaatst: 14.11.2016 - 17:22
door Carfreak
Toerental veranderd idd niet. Heb ik voor de zekerheid nog een foto van gemaakt voor en na Volvotune. Is puur spiegies :D