Pagina 1 van 1
Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
Geplaatst: 19.11.2016 - 19:50
door Maikel1991
Ik lees op dit forum zo hier en daar dat de turbo's van de 1.6 D2 motoren nog wel eens vroegtijdig de geest willen geven. Nu vroeg ik me af waar ik dan aan moet denken, hoeveel km's de norm is en wanneer de turbo's dan vroegtijdig kapot gaan?
Ik heb met mijn alfa bij 229.000 stil gestaan met een kapotte turbo en die had bij 200.000 vervangen moeten worden. (Zelf niet schenkt bij aankoop, stom stom stom...)
De D2 die ik (onder voorbehoud) gekocht heb heeft nu 113.000 gelopen en ik hoop 'm toch wel tot zeker 200.000 door te rijden...
Kan iemand aangeven wat de normale levensduur moet zijn van de turbo, wat ik eventueel kan doen om 'm goed te houden én wanneer ze eventueel vroegtijdig stuk gegaan zijn. Eventueel kan ik hier de garantieperiode op aanpassen!
Re: Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
Geplaatst: 19.11.2016 - 19:52
door Maikel1991
PS: ik ken de basis van turbo's goedhouden wel qua evt egr afsluiten en na 'inspanning' laten afkoelen.
Re: Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
Geplaatst: 24.11.2016 - 13:34
door Maikel1991
Niemand die ervaring heeft met het (vroegtijdig) kapotgaan van de Turbo bij een 1.6 D2?
Re: Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
Geplaatst: 24.11.2016 - 14:09
door blastaway
Ik denk dat het een beetje glazenbol kijken blijft. Ik kan ook niet zeggen wanneer je banden zijn versleten. Een Turbo van een d2 kost de wereld niet. Is in ieder geval een stuk minder dan andere motoren uit het Volvo Gamma. Ligt ook aan hoe de auto bereden is door je voorganger.
Laat een aankoopkeuring doen, dan checkt men alels nog eens goed.
Re: Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
Geplaatst: 25.11.2016 - 21:18
door Maikel1991
Ik lees hier en daar van mensen met een v50 dat ze een weghalen of regelmatig vervangen in het oliekanaal naar de turbo toe. Deze raakt schijnbaar snel verstopt waardoor de turbo niet genoeg gesmeerd wordt. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en het zeefje al eens verwijderd hebben? Ik begreep namelijk dat het oliefilter natuurlijk de olie al goed schoon maakt...
Re: Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
Geplaatst: 26.11.2016 - 02:20
door blastaway
De 1.6 heeft een zwakke turbo en die loopt wel vaker stuk dan de andere modellen.
Re: Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
Geplaatst: 26.11.2016 - 09:49
door Marcnij
Bij mijn weten is het niet zo zeer de turbo die zwak is, maar een smering probleem.
Dat laatste is weer een gevolg van een klein oliecarter (dus minder olie) en nauwe oliekanalen in het blok.
Op tijd olie verversen is daarom essentieel.
Overigens zijn er met de D2 volgens mij minder problemen dan met zijn voorganger de 1.6D (voor MY2010)
Let dus bij aankoop van een 1.6D/D2 extra op het uitgevoerde onderhoud. Beurten overslaan (komt nogal eens voor aan het einde van de looptijd leasecontract!) is killing.
Er is hier overigens een forumlid die iets van 350.000 met een 1.6D van de eerste lichting heeft gereden, met originele turbo er nog op.
Hij wisselde wel elke 10.000km de olie (20.000 is voorschrift)
Re: Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
Geplaatst: 26.11.2016 - 10:34
door Maikel1991
Oké duidelijk! Deze Volvo heeft we iets te lang doorgereden met de beurten, gemiddeld zo'n 21.000-22.000 per oliewissel. Nu is bij 108.000 een beurt gedaan en de teller staat nu op 112.000. Aan te raden is dus om gewoon bij 120.000 nu weer de beurt te doen en dan maximaal 20.000 rijden voor de volgende beurt?
Re: Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
Geplaatst: 26.11.2016 - 13:39
door Ramon&Ramon
Sommige verhalen gaan een eigen leven leiden op internet, zo ook dit verhaal.
Op tijd verversen ,goeie olie en filter, dat is het belangrijkst.
Dat snel stuklopen is dus niet echt aan de orde..
Re: Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
Geplaatst: 26.11.2016 - 19:34
door Maikel1991
Heeft het bijv. zin om dunnere olie te gebruiken? Ik neem aan dat 10w40 standaard is en dat er ook 10W60 in kan?
Re: Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
Geplaatst: 26.11.2016 - 20:08
door Johan s60
Kan mij niet voorstellen dat 10w40 goed is, ik zou dit even goed nakijken, verder zou ik hiervoor niet afwijken voor wat is opgegeven.
10w60 zou ik helemaal niet doen, dat is meer voor race wagens met voorverwarmde motorblokken.
Re: Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
Geplaatst: 26.11.2016 - 21:16
door OGA244
Voorgeschreven olie en idem intervallen
Re: Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
Geplaatst: 26.11.2016 - 21:25
door Maikel1991
Wat gaat er normaal gesproken in dan?:/
Re: Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
Geplaatst: 26.11.2016 - 21:55
door Marcnij
1.6D: 5W30 D2 idem.
Re: Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
Geplaatst: 26.11.2016 - 22:29
door Johan s60
Ook nog op extra toevoegingen letten 5w-30 zegt alleen iets over de viscociteit.
bijv.
Shell; Helix Ultra Professional AF 5W-30
Castrol; Magnatec 5W-30 A5
Eurol; Fluence FE 5W-30 (ACEA C2)
Zo heeft elke fabrikant een voorgeschreven olie, soms wordt er een 0w-30 geadviseerd maar dit moet dan echt wel een A5/B5 aanduiding hebben.