Pagina 1 van 3
Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 08:30
door MartijnAbel
Ik heb eerder deze week even een momentsleutel gekocht en was van plan om komende week de wintersloffen onder de auto te knallen.
Welk aanhaalmoment kan ik het beste gebruiken?
In de 2004 handleiding staat 90nm, in de 2009 handleiding 130nm en in de 2011 handleiding 110nm.
Ik vind het nogal frappant dat ze dermate grote verschillen hanteren en weet daardoor dus niet wat aan te houden...
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 09:36
door giuliettagta
Voor alu velgen gebruik ik altijd 110 nM. Overgenomen van de ervaringen in de racerij. Hier is de belasting en verschil tussen koud en warm meestal groter dan op de weg...
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 09:41
door diesel01
Ik zou gaan voor de 130nm.
Mijn vroegere V40 had ook iets van 110 of 120nm, de grotere Volvo's daarna (S60, V70, XC60) hebben allemaal 140nm.
Na een seizoen op een set banden te hebben gereden zijn mijn bouten met een klein beetje kracht makkelijk los te krijg.
Tippie mijnerzijds, draai een stukje tape om moersleutel je voorkomt op die manier dat het gat van je velg draaisporen krijgt.
Welke momentsleutel heb je?
Er zit nogal wat verschil in de afstelling van trekkracht en berg hem altijd ontspannen op.
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 09:54
door buikijn
Ik gebruik ook 110nm. ik haalde de wielmoeren van onze V50 afgelopen week los en kon ze zonder enig krachtinspanning aan de linkerkant losdraaien. (auto recent overgenomen) Brrrrrr. Rechts zat wel vaster.
Als je een stuk gereden hebt, nogmaals natrekken. Moet bekennen dat ik het nog nooit heb meegemaakt dat ze dan (veel) afwijken van het oorspronkelijke aanhaalmoment.
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 10:27
door sebastiaan84
Ik zet ze altijd vast met 120 Nm. Wel afgelopen zaterdag bij de dealert wat nieuwe moeren gehaald omdat de V50 moeren gevoelig zijn voor vervorming door niet goed passende doppen, het niet rechtstandig vastzetten (kruissleutel of ratel ipv luchtsleutel) of teveel moment.
Dit komt doordat er om de daadwerkelijke moer een verchroomde huls zit die kan vervormen, bij mij was bij 1 moet die pasvorm ruk en kreeg ik hem niet zelf los met een ratel, dop van de luchtsleutel vbij de dealr met rubber hamer op de moer geslagen en uiteindelijk voorzichtig de boel losgekregen, direct een vervangende moer geregeld en een paar extra zodat ik geen verrassingen meer heb in de toekomst.
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 10:57
door buikijn
Ja, wat dat betreft is een kruissleutel helemaal zo gek nog niet; daarmee kan je met een mooie evenredige kracht de moeren losdraaien. Bij het vastzetten met de momentsleutel pak ik ook altijd een langere steel tussen de dop en de sleutel, zodat je deze goed kan ondersteunen.
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 11:23
door dbosker
diesel01 schreef:Tippie mijnerzijds, draai een stukje tape om moersleutel je voorkomt op die manier dat het gat van je velg draaisporen krijgt.
of je koopt zo'n setje - kost iets van 3-4 tientjes.
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 11:33
door sebastiaan84
dbosker schreef:
diesel01 schreef:Tippie mijnerzijds, draai een stukje tape om moersleutel je voorkomt op die manier dat het gat van je velg draaisporen krijgt.
of je koopt zo'n setje - kost iets van 3-4 tientjes.
Als iemand een leuk adresje weet.... Ik houd me aanbevolen. Ik gebruik nu een lange dop op de ratel en een korte dop met verlengstukje op de momentsleutel.
Heb daarom deze besteld, voor die paar centen... EDIT mijn compressor is 24 liter en geen 50, jammer.
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Persl ... p100198856
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 12:27
door MartijnAbel
Heb een bruder mannesmann momentsleutel besteld, komt volgende week binnen. Ik blijf het raar vinden dat er van die grote verschillen zitten in de aanhaalmomenten van hetzelfdr type auto...
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 12:54
door Apox
Ik neem 130 voor alle modellen. Anders is dat niet bij te houden. Het belangrijkste is dat je ze al vastzet...
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 13:37
door diesel01
Apox schreef:
Ik neem 130 voor alle modellen. Anders is dat niet bij te houden. Het belangrijkste is dat je ze al vastzet...
Voor de XC60 en V70 140nm
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 13:44
door Ramon&Ramon
110 NM is genoeg voor een V50 lichtmetaal,,
De slotbout mag wat minder vast..
130 NM is te veel..
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 14:45
door E.Werker
buikijn schreef:
Als je een stuk gereden hebt, nogmaals natrekken. Moet bekennen dat ik het nog nooit heb meegemaakt dat ze dan (veel) afwijken van het oorspronkelijke aanhaalmoment.
Dit lijkt me een fabeltje en meer voor "gemoedsrust" etc. Hoeveel mensen bij de garage gaan na een dag/week terug om die dingen na te laten trekken? En wat voor termijn? 1 dag of 1 week?
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 14:47
door sebastiaan84
Schiet mij maar lek, ik heb altijd geleerd 110-130 Nm. Moet wel zeggen dat van mijn hagelneue winterwielen na montage met 126 Nm wel duidelijke sporen op de borst waar conische moer tegenaan ligt waren.
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 15:26
door V52
Ik gebruik een Famex momentsleutel, met lange doppen (die met de kunststof huls).
Aanhaalmoment 130Nm volgens het boekske (V50, MY 2012). Met Sinterklaas heb ik een elektrische slagmoersleutel gevraagd.
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 15:34
door E.Werker
Ik hou 120 NM aan, met zowel stalen als lichtmetalen velgen. Nooit problemen mee gehad, ook niet na meerdere zomer/winter wissels.
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 17:27
door diesel01
E.Werker schreef:
buikijn schreef:
Als je een stuk gereden hebt, nogmaals natrekken. Moet bekennen dat ik het nog nooit heb meegemaakt dat ze dan (veel) afwijken van het oorspronkelijke aanhaalmoment.
Dit lijkt me een fabeltje en meer voor "gemoedsrust" etc. Hoeveel mensen bij de garage gaan na een dag/week terug om die dingen na te laten trekken? En wat voor termijn? 1 dag of 1 week?
+1 op moment vast is vast.
In de landbouw, truck en bus branche is natrekken wel gewenst.
Ik kon vroeger de moeren op de trekas van een truck met een halve slag vast krijgen na 200km.
Krachten die daar op staan zijn vaak ook wat meer.
Wanneer ik mijn eigen set wissel zet ik ze 1x vast op het moment, zijn de banden er af geweest bij dealer of bandenboer waar ik niet ben bij geweest controleer ik het altijd wel
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 17:33
door Rha007
Ik heb ook 120nm aangehouden ipv de voorgeschreven 140nm.
140nm vind ik toch echt teveel, maar eigenlijk staat 140nm niet voor niets in het boekje
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 17:43
door buikijn
Tijdje geleden toen ik nog van de lease bij de euromaster banden liet wisselen, hing er altijd een kaartje aan de spiegel waarop stond dat je na 300km oid weer even terug moest om de wielmoeren na te laten trekken. (wellicht een manier om van evt. schadevervolging af te komen)
Op moment is op moment, maar er zijn een aannames waar je domweg vanuit gaat; geen/minimale oxidatie achter het wiel, wellicht een wielnaaf/velg met teveel speling. Misschien is een trilling in 1 wiel. Who knows. Ik ben op de ~1.2mljn kilometer die ik heb gereden 1 wielbout kwijtgeraakt, (niet door mijzelf gewisselde wielen overigens). Toen ik ermee naar de betreffende garage ging die de wielen had gewisseld keken ze minstens zo verbaasd. Ik meldde dat ik een wielbout mistte, waarop hun zeiden 'nee, je mist een afdekkap' niet gereageerd, laten zien, vraag gesteld, wielbout of afdekkap? schaamrood, jawheuhmuneuhmwielboutmeneer.. Voor mij in ieder geval reden genoeg om ze altijd even na te lopen. Gemoedsrust, realiteit, ervaring, voortschrijdend inzicht, geef het een naam; ik doe het, en zal het altijd blijven doen. Och, als je met 4 bouten vd 5 rond wilt rijden heb ik daar geen probleem mee. Misschien heb je al wel 3mljn km gereden zonder een wielbout te verliezen.
Re: Aanhaalmoment wielmoeren V50
Geplaatst: 24.11.2016 - 20:58
door lancer
Ik zette ze altijd vast met 100nm, iets vaster dan de 90nm in het boekje. Wel nog even aanhalen na een paar ritten.
Nooit problemen mee gehad, na de winter gingen de wielen er ook weer makkelijk af (wel naaf en flens goed schoonmaken voor plaatsen van de wielen. Volvo heeft een spray ter voorkoming van het vast oxideren van de wielen.