Pieken in brandstof verbruik tijdens het rijden 1.6D
Geplaatst: 24.11.2016 - 17:26
Geachte mede-Volvorijders
Ik zal mij kort voorstellen. Mijn naam is Jesse. Rijd sinds een half jaar een Volvo c30 1.6D. Hiervoor een Audi a3 gereden maar veel problemen mee gehad. Ik heb de auto dagelijks nodig voor mijn werk en zocht daarom naar iets betrouwbaarders. Vandaar mijn keuze voor Volvo. Kleinigheidje gehad met stuurslot, stuk maar kan gebeuren en helaas het roetfilter was niet vervangen al stond dat wel genoteerd in het boekje, afgestempeld door Volvodealer.
Nu heb ik dagelijks dat mijn brandstof verbruik 1 of 2 keer piekt. Bijvoorbeeld. Bij 80 in zijn 5 op de cruise 3,5/100km, top. Plots springt deze naar 7,0/100km en na een paar minuten springt hij weer terug naar 3,5/100km. Bij andere snelheden hetzelfde verhaal. Ik krijg steeds meer het idee dat het vaker gebeurd. Bij gas loslaten gaat hij ook niet terug naar 0,0 maar blijft op 0,1 hangen. Wat nog meer opvalt is dat bij het uitzetten van de motor (bij hoog gebruik) er nog een vin of iets onder de motorkap blaast, bij normaal verbruik niet.
Heeft iemand een idee wat dit zijn kan en hoe schadelijk dit voor de motor is?
Groet Jesse
Ik zal mij kort voorstellen. Mijn naam is Jesse. Rijd sinds een half jaar een Volvo c30 1.6D. Hiervoor een Audi a3 gereden maar veel problemen mee gehad. Ik heb de auto dagelijks nodig voor mijn werk en zocht daarom naar iets betrouwbaarders. Vandaar mijn keuze voor Volvo. Kleinigheidje gehad met stuurslot, stuk maar kan gebeuren en helaas het roetfilter was niet vervangen al stond dat wel genoteerd in het boekje, afgestempeld door Volvodealer.
Nu heb ik dagelijks dat mijn brandstof verbruik 1 of 2 keer piekt. Bijvoorbeeld. Bij 80 in zijn 5 op de cruise 3,5/100km, top. Plots springt deze naar 7,0/100km en na een paar minuten springt hij weer terug naar 3,5/100km. Bij andere snelheden hetzelfde verhaal. Ik krijg steeds meer het idee dat het vaker gebeurd. Bij gas loslaten gaat hij ook niet terug naar 0,0 maar blijft op 0,1 hangen. Wat nog meer opvalt is dat bij het uitzetten van de motor (bij hoog gebruik) er nog een vin of iets onder de motorkap blaast, bij normaal verbruik niet.
Heeft iemand een idee wat dit zijn kan en hoe schadelijk dit voor de motor is?
Groet Jesse