Betere zitpositie instelbaar?

Plaats reactie
Swalker
1st Gear member
Contacteer:

Nu is zitpositie zo subjectief als het maar zijn kan, maar na deze nuance mijn kriebel:
Ik kan een lekkere zitpositie op de veelgeroemde Volvo-fauteuils maar niet vinden. :'( Hoe doen jullie dat?

Ik zou een beetje meer 'in' de stoel willen zitten in plaats van er 'op' en de ondersteuning van mijn benen beter kunnen doseren bij de gewenste posite t.o.v. stuur en pedalen (de R-design stoel in de XC60 geeft dit meer maar het hoeft niet aan de hogere stoelwangen te liggen. Bovendien zit je net nog wat meer "op de keukenstoel" in een XC60 in vergelijking met mijn V70). Ik hoop dat ik me duidelijk genoeg uitdruk.

Nu ben ik 1.95m. en redelijk normaal geproportioneerd :-) maar het blijft klooien; meer kantelen geeft druk op onderbenen (zitting te kort?) en wat dieper/lager wegkantelen gaat niet met de volledig electrisch verstelbare stoelen. Ik ben geneigd te zeggen dat de instelbaarheid van de zitpositie beter beviel bij mijn A6 (en ook in een 5 serie) Hebben jullie tips of een adres waar ik wat aanpassingen kan laten doen?
V70 D4 GT8 Polar+ magic blue
Audi A6 2.0 TDI Pro Line+
Volvo S60 D5 Edition
Hanegem
3rd Gear member

Ik heb dezelfde lengte als jij. Bij mij is de XC70 afgevallen juist vanwege de zitpositie. Ik heb er destijds een halve dag in gereden tijdens het filmfestival Rotterdam en kwam er niet echt lekker uit. Stoel kan voor mij niet ver genoeg naar achter en wanneer je hem hoger zet, kom je snel (zeker bij een schuifdak) met het hoofd tegen de hemel. Alles proberen met kantelen en hoger of lager gaf geen soelaas. Daarom heb ik een XC90 genomen. Zit veel prettiger en kan ik veel beter instellen.
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Ik ben 1,84 en "slechts" 80 kilo. Ik herken de problematiek van TS wel een beetje. Ook ik moet elke keer weer zoeken naar de juiste stand. Dat heeft er mee te maken dat zowel mij vrouw als ik met de Volvo rijden en mijn uitvoering geen electrische stoelen met geheugen heeft. Dus elke keer wat draaien en klooien tot de stoel weer in de voor mij juiste en comfortabele stand staat. Maar heb ik die te pakken zit ik heerlijk.

Voor een deel is het ook terug te voeren naar de stoelen op zich. De V70N had wat dat aangaat betere stoelen met een (volgens mij) bredere en langere onderzitting. En de handbediening was wat eenvoudiger/simpeler. En ben je wat langer.....heb je behoefte aan een wat langere onderzitting......en die zit er niet in.....blijft behelpen zo'n Volvo :D :D
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik heb mijn echtgenote gewoon verboden om aan de afstelling van de stoel te komen. En in de garage mag hij hooguit iets naar voren of achteren gezet worden. verder afblijven :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
diesel01
Geartronic member

Hier elec stoelverstelling met geheugen op de sleutel.
Qua ergonomie van de stoel ga ik helemaal mee in het verhaal van Ger, mijn V70 sport editie had heerlijke stoelen de XC niet maar met de juiste instelling is het prima vol te houden.
Ik geef Ford gewoon de schuld.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
lint
Geartronic member

Ik heb in mijn V70 elektrische stoelbediening, in het begin is het even zoeken naar de juiste zitpositie maar dan zit je prima.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
mga1600
6th Gear member

Zitpositie is erg persoonlijk.
In mijn V70 van destijds had ik twee posities voor mijzelf in het stoelgeheugen gezet en op
een lange rit wisselde ik regelmatig tussen die twee. Dat deed ik ook in mijn vorige XC60. Die beide auto's waren voorzien van Sportstoelen die weliswaar goed zijdelingse steun geven maar voor mij nooit helemaal perfect waren: de zitting was te kort om lekker steun te geven en de lendensteun zat niet op de goede hoogte voor mijn rug.
Nu heb ik in mijn nieuwe XC60 Comfortstoelen en nu ontbreekt de behoefte om af en toe te wisselen volkomen, deze stoelen zitten (voor ons beiden trouwens) meer dan uitstekend. Voor ons dus geen Sportstoelen meer.....
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Volvolof
3rd Gear member

Ik zat ook veel beter in de V70N
In het begin had ik bij de meeste ritjes al na een kwartier rijden last van mijn rug. Normaal heb ik zelden last van mijn rug.
Zitting kan niet ver genoeg omlaag en is kort.
Na lang proberen opgelost door de zitting en de rugleuning meer achterover te kantelen. Stuur ver naar achteren en omlaag om toch niet met te ver gestrekte armen te rijden. Nu gaat het prima. In andere auto's was ik altijd gewend om behoorlijk rechtop te zitten. Dat past blijkbaar niet goed bij deze stoel.
John-John
1st Gear member

Herkenbaar. In mijn vorige V70 van 2011 met handbediende stoelen heb ik de stoelgeleiders losgehaald en deze aan de achterkant, d.m.v. eigengemaakt verlengstukje, hoger gemaakt. De stoelzitting komt daardoor aan de achterzijde hoger waardoor de zitting vlakker komt te liggen en het effect van een te korte zitting verminderd wordt. Tevens is de hoek zitting/leuning niet zo scherp meer....dat was alleen te verminderen door de leuning veels te veel achterover te draaien, waardoor ik meer aan het stuur hing. Door de stoel dus aan de achterkant te verhogen kon ik weer "normaal" zitten en hoefde ik niet aan het stuur te hangen. Inmiddels heb ik elektrisch bediende stoelen met geheugen......tja...problem solved...
evert65
6th Gear member

foto`s!!
deze tip wil ik zien zodat ik ook wat kan gaan fröbelen
keep calm!, your randomizer is running
John-John
1st Gear member

Ik heb nu een aantal keren geprobeerd om een foto te plaatsen, maar het wil me niet lukken. Sorry.
Sander02
4th Gear member

Klik op "Click here to add or edit attachment" selecteer je bijlage en druk op uploaden. Zo automatisch onderaan je bericht moeten verschijnen. Als het niet lukt, is de bijlage dan misschien te groot?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
John-John
1st Gear member

Met geen mogelijkheid..........en nee niet te groot.....ben redelijk bekend met andere fora, maar dit stelt me voor een raadsel...
_XC70_

John-John schreef: Met geen mogelijkheid..........en nee niet te groot.....ben redelijk bekend met andere fora, maar dit stelt me voor een raadsel...
Opgelost;

http://nl.tinypic.com/?t=postupload

Trouwens ik krijg mijn positie van mn stoel maar niet terug als ik deze stiekum verstel na het uitstappen, de boel opslot doe en daarna weer open. Moet werken. Misschien lees ik de manual niet goed. De 1-2-3- knopjes werken wel prima.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”