Pagina 1 van 1

Turbo laten afkoelen

Geplaatst: 21.12.2016 - 10:51
door ycaglayan
Kwam laatst het volgende artikel tegel: Turbo laten afkoelen

Vraag me af hoe dat zit bij de T8 met het opwarmen en afkoelen van bepaalde onderdelen van de motor. Vaak rij ik op elektriciteit de stad uit en schakelt de motor pas in op het moment dat ik aan het accelereren ben voor het invoegen, dus koud zware belasting. Gevoelsmatig denk ik dat het niet ten goede van de levensduur komt. Ook slaat de motor vaak vanzelf af, dus vraag ik me af of de turbo nog wordt afgekoeld na het afslaan.

Weet iemand hoe dat zit?

Re: Turbo laten afkoelen

Geplaatst: 21.12.2016 - 12:24
door thavipah
Ik heb daar ook weleens over nagedacht. Onlangs reed ik achter mijn vrouw die invoegde op de snelweg (met een koude motor). Toen ze gas gaf om de vaart erin te krijgen kwamen er flinke zwarte roetwolken uit de uitlaatpijpen. Dus ik deel je gevoel en vraag me ook af of het allemaal wel heel blijft met het aan en uit slaan van de brandstofmotor.

Wat ik wel weet is dat moderne turbomotoren minder last hebben van turboproblemen als je de motor afzet. Ik heb ooit een Renault 5 GT Turbo gehad en daar moest je de motor het laatste stuk altijd rustig gebruiken om de temperatuur wat te laten zakken. Dat is bij moderne motoren niet meer nodig.

Re: Turbo laten afkoelen

Geplaatst: 21.12.2016 - 12:42
door Msuidgeest
Inderdaad rustig warmrijden en na afloop turbo laten afkoelen.

De vraag beantwoorden: ik stel mij voor dat er altijd olie en/of koelwater naar de turbo gaat als de motor uitslaat. En de enige manier hoe dat kan is met een elektrisch pompje.

Re: Turbo laten afkoelen

Geplaatst: 21.12.2016 - 13:12
door lint
Ik neem aan dat Volvo wel iets heeft uitgedacht voor het afkoelen van de turbo.

Re: Turbo laten afkoelen

Geplaatst: 21.12.2016 - 13:21
door Duufje
Als je de auto uitzet na een stevige rit hoor je de nodige herrie uit de auto komen van verschillende ventilatoren. Ik ga er van uit dat daarmee ook de verschillende motoronderdelen gereguleerd afgekoeld worden.

Re: Turbo laten afkoelen

Geplaatst: 21.12.2016 - 14:05
door edraket
Er stond toevallig een stukje op AMT over dit onderwerp:
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2016/ ... d-10152275

Verder dit verhaal van castrol:
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2013/ ... ng-1011589

Kortom, de techniek is sterk verbeterd, maar hoe dan ook is de thermische belasting op de motor erg groot geworden. Het gebeurt niet zelfde dat een pih pas aanslaat als hij de snelweg op gaat en moet invoegen. Dan wordt er serieus vermogen gevraagd van een steenkoude motor. Mij kun je niet wijsmaken dat dit goed is voor de levensduur. Aan de andere kant kom ik maar bar weinig storingen tegen die wijzen op start stop systemen. Bijvoorbeeld startmotoren gaan niet minder lang mee, maar de zijn aangepast. Een accu wil wel wat vaker sneuvelen, en die zijn juist extra kostbaar (AGM).

Re: Turbo laten afkoelen

Geplaatst: 21.12.2016 - 18:07
door V60_PHEV
Van de T8 weet ik het niet, maar de V60 Plug-In Hybrid heeft een mechanische oliepomp.
Dus zodra de motor afslaat stopt ook meteen de smering van de turbo.
Ik hoop dat ze hier bij het ontwerp van de XC90 beter rekening mee hebben kunnen houden en nu voor een elektrische variant hebben gekozen.

Re: Turbo laten afkoelen

Geplaatst: 22.12.2016 - 20:11
door vaudi
Als je direct de automotor stopt bijv. bij de MAC, terwijl je pal daarvoor met nog een flink toerental reed, dan heeft de turbo een nog erg hoge snelheid, kan wel meer dan 100.000 soms wel meer dan 200.000 omw/min behalen.Uiteraard heeft dit even tijd nodig om in toerental terug te vallen tot nul.

Staat de automotor stil, dan is er ook geen verse olie toevoer naar de turbo. Vandaar ook dat je altijd het laatste stukje rustig aan moet doen om de turbo de tijd te geven terug te vallen.

Daarnaast:
Snel op temperatuur komen en ook snel weer afkoelen is slecht, dit omdat er verschillende materialen in een automotor zit. Elk met een eigen uitzettingscoëfficiënt.

Re: Turbo laten afkoelen

Geplaatst: 19.01.2017 - 16:31
door Javar52
Adviezen die je her en der tegenkomt zijn om als je heel kort na een stevige rit stopt (dus bv een sanitaire stop op de snelweg in Duitsland) de motor nog een minuut of twee á drie stationair laten doordraaien om de smering naar de turbo in stand te houden.
De gedachte daarachter is relatief eenvoudig: zoals bovenstaand al wordt aangegeven wordt een turbo 1) nogal heet (kan oplopen tot tegen de 800 graden) en 2) draait snoeihard. De laatste turbo's gaan al tot boven de 200.000 toeren.
Als je in de bovenomschreven situatie de motor direct uitzet loop je, afhankelijk van de wijze van smeren (elektrisch of mechanisch) de kans dat de olietoevoer naar de Turbo ook direct stilvalt. Ten eerste wordt die dan niet meer gesmeerd, maar nog erger: door de hitte gaat de olie die er nog wel in de lagering zit potentieel verkolen en reduceert daarmee de doorstroming voor de toekomst.
Het is dus net als bij Fitness: voor dat je gaat gassen; eerst opwarmen en na een zware training; cool-down.

Ik kan je trouwens wel uit eigen ervaring vertellen dat als je flinkt hebt door-gegast omdat je nodig "moet", en je alleen in de auto bent, echt niet 3 minuten voor het toilet gaat staan wachten omdat je turbo af moet koelen ..........

Re: Turbo laten afkoelen

Geplaatst: 20.01.2017 - 05:51
door mad
Javar52 schreef:
Ik kan je trouwens wel uit eigen ervaring vertellen dat als je flinkt hebt door-gegast omdat je nodig "moet", en je alleen in de auto bent, echt niet 3 minuten voor het toilet gaat staan wachten omdat je turbo af moet koelen ..........
Reservesleutel in je zak steken :-) kun je de motor laten draaien én alles op slot.