Vraagje over uitlijning

Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

erichendri schreef: 08.12.2021 - 22:03 Bij uitlijnen probeer je vaak om bepaalde waardes gelijk te stellen.
De camber voor is dat bijvoorbeeld totaal niet en kan de oorzaak zijn van je klacht, weet niet of dat te stellen is
Net als de sporing voor en achter.
Verder vind ik de foto beetje wazig en lastig te lezen.

Eric .
Hoi Eric, Dank voor je reactie. Hier een wat duidelijkere versie. De monteur die had uitgelijnd heeft er nog even meegereden en ervaarde het toch iets anders en vond niet dat die naar een kant trok. Wel bij gasgeven neigt die wat naar echts te trekken.
Om dat op te lossen zou je draagarmrubbers of liever de draagarmen ook kunnen vervangen. Dan zou je beter kunnen afstellen.
Ik was vergeten te zeggen dat ik het voor het vervangen van de banden anders ervaarde. Misschien heb ik het ook mis.

Ik kan nog een keer langs gaan en vragen of ze naar camber. Sporing is toch ok? Bij gewenste staat een toegestane afwijking waar uitgangswaarde binnenvalt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Aan de ene kant zou ik zeggen terug gaan.
Aan de andere kant, geld terug vragen en ergens anders uitlijnen.
Bij uitlijnen zet je de wielstanden optimaal, dus niet binnen de marges.
Zijn er marges zoals hier -0.03 - +0.03.
Hier zet je hem op nul.
En al helemaal niet de ene kant postief en de andere kant negatief.
Heb zelf ook uitgelijnd maar nooit zo.
Kost wel meer tijd en vaak geld.

Eric
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Bij het uitlijnen van wat jaartjes terug in dit topic zie ik ook aardige verschillen. Ik begrijp wel dat een oudere auto mogelijk wat lastiger af te stellen is. Als ik de ingangsmeting van nu bekijk, stond het ook al niet lekker maar dat komt mogelijk ook gedeeltelijk door het vervangen van de veerpoot dragers en rubbers. Er is toen gekozen niet ui te lijnen omdat ik binnen 2 weken met nieuwe banden zou komen. Ik rij morgen even bij ze langs.

Hoe reken ik precies. Als er bijv staat +0º18 als gewenste waarde maar -/+1º00 is toegestaan. Bedoelen ze dan 0º19 en 0º17 Bij uitgangswaarde staat -0º48. Dat valt dan toch niet tussen de marges?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Garage heeft de waardes bekeken en zei dat het in orde was. Sommige dingen konden niet afgesteld worden en voor de rest zei die dat het gaat om tienden van procenten en alle waarden vallen binnen de aangegeven toegestane marge. Bood wel aan om op afspraak nog een keer met de auto te rijden om te bepalen of er nog wat moet gebeuren.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

De marges staan ook op het rapport.
Dat berekent de computer voor de monteur.
Wat je nog kunt proberen is het volgende, mits de banden geen draairichting hebben.
Wissel de rv wiel met lv en andersom.
Dat hielp bij mazda wel eens.
De banden waren bridgestone.
Bij veel auto's was het trekken weg.
Heb je banden met een draairichting wissel ze dan met de achterwielen.

Eric
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”