Pagina 1 van 1

Twin Engine Eco Training

Geplaatst: 23.12.2016 - 22:09
door Overtoom
Vandaag mijn "Twin Engine Eco Training" gehad. Een paar uur les in zuinig rijden. Het aardige is dat ik tegelijk heb geleerd wat die B-stand nou precies doet. We weten natuurlijk allemaal dat het inschakelen van de "B" ervoor zorgt dat we afremmen, sterker dan in de D. Geen nieuws. Maar wat ik NIET wist (en ik heb gemerkt dat ik lang niet de enige ben) is dat de B-stand niets te maken heeft met terugwinning van electriciteit. Gas los in de D doet dat wél, maar beperkt; de rem gebruiken (behalve bij diep intrappen) wint veel meer energie terug.

Wat de B-stand wél doet is simpelweg de verbrandingsmotor bijschakelen en de compressie gebruiken om snelheid te verliezen. Hij koppelt dus niet naar de dynamo. Bij herhaald terughalen van de knop gebruik je de lagere versnellingen om sterker af te remmen. Alles op de compressie.

Het advies was dus: als je zuinig wilt rijden: blijf met je tengeltjes van de knop af (laat de auto in D rijden) en gebruik gewoon de rem. Dán win je maximaal terug.

Zo leer je nog s iets.

Re: Twin Engine Eco Training

Geplaatst: 23.12.2016 - 22:20
door Walter
Is het dan een soort berg-stand? Afremmen bij bergje af? Viel me gister op, die B. Vroeg me al af wat het betekende

Re: Twin Engine Eco Training

Geplaatst: 23.12.2016 - 22:41
door Paul
Werd ook gebeld, afspraak in Maart, kon niet eerder op een zaterdag. Wel lief ze vroegen hoe de auto beviel....

Re: Twin Engine Eco Training

Geplaatst: 23.12.2016 - 23:10
door Jeroen
Yep, de B-stand is voor in de bergen.
Je hebt het over een paar uur les?, ik was in 3 kwartier klaar.
Nu was ik natuurlijk al flink bekend met het hybride rijden dus veel heb ik er niet van geleerd.

Wat wel leuk was, mijn buurman had een paar weken voor mij de training en tegen hem werd gezegd dat zodra hij op de snelweg kwam hij de accu op hold moest zetten.
Ik besprak dit met mijn instructeur en hij vond het maar onzin :-)

Re: Twin Engine Eco Training

Geplaatst: 24.12.2016 - 11:41
door Overtoom
Ja, de B-stand is echt voor als je wilt voorkomen dat je langdurig moet remmen: in de bergen dus.

Die Hold op de snelweg is toch wel slim: stadsverkeer is het onzuinigst. Dus probeer ik electrisch rijden vooral in te zetten in lokaal verkeer (electriciteit is goedkoper dan benzine).

Re: Twin Engine Eco Training

Geplaatst: 17.01.2017 - 14:58
door Tqam
Krijg je voor de training zelf een uitnodiging of moet je je aanmelden ?

Re: Twin Engine Eco Training

Geplaatst: 17.01.2017 - 15:39
door Overtoom
Die training wordt je aangeboden door Volvo bij de aankoop. De dealer hoort je er een voucher voor te geven. Als je m tweedehands hebt, zou je Volvo Nederland ns moeten bellen, want ik geloof dat ze alle eigenaars die training willen geven.

Re: Twin Engine Eco Training

Geplaatst: 17.01.2017 - 16:38
door BendW
Dus de b stand is eigenlijk een motor rem zoals op vrachtwagens zit...

Re: Twin Engine Eco Training

Geplaatst: 18.01.2017 - 06:02
door Paul
Je wordt gebeld....

Re: Twin Engine Eco Training

Geplaatst: 18.01.2017 - 16:40
door Jeroen
Overtoom schreef: Ja, de B-stand is echt voor als je wilt voorkomen dat je langdurig moet remmen: in de bergen dus.

Die Hold op de snelweg is toch wel slim: stadsverkeer is het onzuinigst. Dus probeer ik electrisch rijden vooral in te zetten in lokaal verkeer (electriciteit is goedkoper dan benzine).
Ik doe het nu ook vaker, alleen jammer dat je dan eerst naar de 1e pagina moet swipen, die bediening zie ik liever onder op het 2e scherm.

Re: Twin Engine Eco Training

Geplaatst: 19.01.2017 - 16:10
door Javar52
De Hold stand op de snelweg gebruik ik ook altijd en bij mij scheelt dat een flinke slok op een borrel in het verbruik. In files, op 60 wegen en in de stad probeer ik zoveel mogelijk elektrisch te rijden en het zo uit te mikken dat bij de laadpaal de batterij volledig leeg is. Soms is dat dus de laatste km's in Pure mode rijden (dan krijg je er nog 2 á 3 extra). Kun je toch het verbruik reduceren tot pakweg 6,5 á 7 ltr op de 100 als je langere snelwegritten maakt (80 - 100 Km, one-way). Nu reed ik al een jaar of 6 hybride maar dit is werd me ook geadviseerd door de instructeur tijdens de Volvo drive course.
Die adviseerde ook om het leer goed te onderhouden (spijkerbroeken geven nogal af) en geen (laad)pas op het voorste deel van het middenconslole te leggen want dan schiet die eronder bij het remmen. Met die laatste suggestie was hij trouwens al te laat want de eerste pas was daar al onder verdwenen.....

Re: Twin Engine Eco Training

Geplaatst: 19.01.2017 - 17:03
door Tqam
Vandaag telefoontje gehad 1 maart training, benieuwd

Re: Twin Engine Eco Training

Geplaatst: 19.01.2017 - 17:06
door oostvleteren
Gm, kun je wat meer specifiek zijn ivm de uitleg van het leeronderhoud? Heb zelf 2 weken mijn xc90 met nappa amber leder en zou graag eens horen wat de volvo professional advisseerde, ik word echt zenuwachtig bij het idee alleen al dat de auto er na 1 jaar al uitgeleefd zou uitzien, toch heb ik met volle overtuiging voor het amber kleur gekozen