ervaringen met een v70D5 uit 2002 over 300.000 kilometer
Geplaatst: 27.12.2016 - 16:24
Hij is verkocht, de tank is niet meer.
Maar omdat ik er 300.000 kilometer mee gereden heb wil ik jullie die ervaringen niet onthouden.
Aanschaf in 2007, een v70 D5 met toen 195.000 kilometer op de teller.
We hadden een v40, maar die was te licht voor de caravan.
Na aanschaf merkte ik gelijk dat het met het vermogen wel snor zat.
Ook een verbruik van 1:15 is voor dit gewicht 1500+ kg en 163 pk zeer acceptabel.
Over deze periode heb ik continu een gemiddelde (gemeten) gereden van 1:15, behalve natuurlijk als de caravan er achter hing, dan liep het terug naar 1:10 1:11.
De eerste rit met de caravan zal ik nooit vergeten, in zijn 5, bergop en alle vrachtauto`s gewoon voorbij, op de CC met 95 of zo. Machtig!
Zonder caravan kwam ik regelmatig in Duitsland. Met kruissnelheden van 180 en hoger gaf hij geen krimp.
Na 3 jaar rijden de bekleding verruilt voor leder. De lichte stoffen bekleding zag er intussen (met 2 kinderen op de achterbank) niet meer uit.
Boy Geenacker wist raad en voor niet veel geld een leuk zwart setje op de kop getikt. Dat scheelde een slok op de borrel.
Via Marktplaats een set winterbanden op de kop getikt, was min of meer verplicht in Duitsland.
Over het algemeen was de v70 betrouwbaar, maarrrrrr uiteraard zijn er in die 9,5 jaar zaken kapot gegaan of vervangen.
Een hele vreemde daarbij was het kleppendeksel. Ik verloor olie, de oliedop vervangen, maar het bleef zo, vooral na een stuk intensief gebruik. Toen bleek dat het kleppendeksel gescheurd was. Dus daar een nieuwe op laten zetten, was geen goedkope 700 euro.
Ook deze v70 ontkwam niet aan het koppelingsverhaal met.... jawel dual mass vliegwiel, inclusief beurt 2000 euro.
De DIM is ook een keer uitgevallen, die heb ik zelf weer aan de praat gekregen, dmv wat soldeerwerk (staat hier op de site nog ergens een how to van).
De HU 603 heb ik een keer vervangen omdat de stuurbediening (die ik er zelf ingezet heb) niet meer functioneerde, toen ook gelijk een IMIV (aanrader!) er tussen gezet.
Daarnaast 2 keer de distributieriem, een aantal sets banden en hier en daar wat kleine dingen.
Al met al was dit budgettair een hele verstandige auto.
Ik had er nog wel langer mee door willen rijden, maar hier en daar gingen de jaren wel tellen. De Dim zat er weer aan te komen (boordcomputer) , nieuwe banden, er zaten hier en daar nogal wat deuken en krassen in, de airco wilde niet meer wat ik wilde en hij begon hier en daar nogal wat te rammelen.
En aangezien Duitsland er niet meer bij zit (scheiding) en mijn nieuwe partner samen met mij een auto wilde kopen, hebben we besloten om hem na 9,5 jaar trouwe dienst in te ruilen.
Conclusie: als je ooit een betrouwbare auto zoekt, kijk dan naar een v70 met d5 motor uit de eerste generatie. Blok kan nog jaren mee en voor de echte hobbyist is er nog jaren rijplezier uit te halen.
Maar omdat ik er 300.000 kilometer mee gereden heb wil ik jullie die ervaringen niet onthouden.
Aanschaf in 2007, een v70 D5 met toen 195.000 kilometer op de teller.
We hadden een v40, maar die was te licht voor de caravan.
Na aanschaf merkte ik gelijk dat het met het vermogen wel snor zat.
Ook een verbruik van 1:15 is voor dit gewicht 1500+ kg en 163 pk zeer acceptabel.
Over deze periode heb ik continu een gemiddelde (gemeten) gereden van 1:15, behalve natuurlijk als de caravan er achter hing, dan liep het terug naar 1:10 1:11.
De eerste rit met de caravan zal ik nooit vergeten, in zijn 5, bergop en alle vrachtauto`s gewoon voorbij, op de CC met 95 of zo. Machtig!
Zonder caravan kwam ik regelmatig in Duitsland. Met kruissnelheden van 180 en hoger gaf hij geen krimp.
Na 3 jaar rijden de bekleding verruilt voor leder. De lichte stoffen bekleding zag er intussen (met 2 kinderen op de achterbank) niet meer uit.
Boy Geenacker wist raad en voor niet veel geld een leuk zwart setje op de kop getikt. Dat scheelde een slok op de borrel.
Via Marktplaats een set winterbanden op de kop getikt, was min of meer verplicht in Duitsland.
Over het algemeen was de v70 betrouwbaar, maarrrrrr uiteraard zijn er in die 9,5 jaar zaken kapot gegaan of vervangen.
Een hele vreemde daarbij was het kleppendeksel. Ik verloor olie, de oliedop vervangen, maar het bleef zo, vooral na een stuk intensief gebruik. Toen bleek dat het kleppendeksel gescheurd was. Dus daar een nieuwe op laten zetten, was geen goedkope 700 euro.
Ook deze v70 ontkwam niet aan het koppelingsverhaal met.... jawel dual mass vliegwiel, inclusief beurt 2000 euro.
De DIM is ook een keer uitgevallen, die heb ik zelf weer aan de praat gekregen, dmv wat soldeerwerk (staat hier op de site nog ergens een how to van).
De HU 603 heb ik een keer vervangen omdat de stuurbediening (die ik er zelf ingezet heb) niet meer functioneerde, toen ook gelijk een IMIV (aanrader!) er tussen gezet.
Daarnaast 2 keer de distributieriem, een aantal sets banden en hier en daar wat kleine dingen.
Al met al was dit budgettair een hele verstandige auto.
Ik had er nog wel langer mee door willen rijden, maar hier en daar gingen de jaren wel tellen. De Dim zat er weer aan te komen (boordcomputer) , nieuwe banden, er zaten hier en daar nogal wat deuken en krassen in, de airco wilde niet meer wat ik wilde en hij begon hier en daar nogal wat te rammelen.
En aangezien Duitsland er niet meer bij zit (scheiding) en mijn nieuwe partner samen met mij een auto wilde kopen, hebben we besloten om hem na 9,5 jaar trouwe dienst in te ruilen.
Conclusie: als je ooit een betrouwbare auto zoekt, kijk dan naar een v70 met d5 motor uit de eerste generatie. Blok kan nog jaren mee en voor de echte hobbyist is er nog jaren rijplezier uit te halen.