Pagina 1 van 1

ECO en start/stop

Geplaatst: 31.12.2016 - 18:58
door silverado
Wat is het nut van de ECO stand?
Wordt het daar zuiniger van? De AC gaat uit en de bak schakeld zeer snel op waarbij de motor nauwelijks boven de 1500 rpm komt en daarbij een brommend geluid maakt... niet echt fijn.
Dan de start/stop functie, ook dit is vrij irritant. Motor stopt er soms al mee voordat je stop staat.

Wat ik ook raar vind, de ECO stand moet je altijd INschakelen en de start/stop altijd UITschakelen.
Gebruiken jullie beide functies (als t erop zit natuurlijk...)?

En euh, de beste wensen voor 2017.

Re: ECO en start/stop

Geplaatst: 31.12.2016 - 20:43
door -KJ-
Eco+ heb ik altijd aan, start-stop naar behoefte (zet ik aan als ik lang stil moet staan voor rood).

Re: ECO en start/stop

Geplaatst: 02.01.2017 - 11:53
door silverado
@ -KJ-, en scheelt het in verbruik?

Re: ECO en start/stop

Geplaatst: 03.01.2017 - 02:12
door wim de jong
zowel in mijn huidige (V60 - D2) als in m'n vorige (V50 - D2) zit het s/s system.
in de v50 heb ik eens een test gedaan:
- een maand rondgereden met zoveel mogelijk s/s (voor elk verkeerslicht, spoorbomen etc)
- een maand rondgereden met uitgeschakeld s/s
- 98% stadsritjes.

allebei de situaties 7 tankbeurten in 1 maand, ongeveer zelfde routes. ik zag het verschil terug in het tweede cijfer achter de komma, berekend op echte km, echte liters, niet met de BC..........
en daarvoor heb je extra slijtage aan je startmotor, startmotor-relais, accu etc door extra startpogingen.

en voor de mieren-neukers: milieu. (als je echt om het milieu gaat denken, ga dan maar fietsen, en niet met een elektrische, svp)

oordeel zelf.

Re: ECO en start/stop

Geplaatst: 04.01.2017 - 19:18
door Thijs
Ik had laatst een D2 te leen van de garage, bj 2016, en die motor sloeg zelfs af tussen het schakelen (automaat) van D naar R. Dat vond ik wel een beetje over the top hoor..

Re: ECO en start/stop

Geplaatst: 04.01.2017 - 19:41
door caterham
Datzelfde had ik met een leen V70. Gok dat ze dat allemaal doen. De wagen kan niet raden of je gaat wachten of parkeren. Simpel op te lossen door het systeem vlakbij aankomst even uit te zetten al blijft het voor mij hinderlijk.
Handbak vond ik om die reden geweldig.

Re: ECO en start/stop

Geplaatst: 05.01.2017 - 09:20
door lancer
Idd start/stop op de handbak is heel goed. Zeker op een vast ww traject (mijne gaat door Den Haag; alle lange stoplichten zijn dus bekend) is het verschil in verbruik een aantal tienden. Het effect hangt helemaal af van het traject dat je aflegt. Zit daar 100km snelweg in, dan zal het verschil marginaal zijn. Veel stad en/of file, dan scheelt het best veel.

Re: ECO en start/stop

Geplaatst: 05.01.2017 - 09:53
door Fulaks
ECO+ gebruik ik nooit, heb het enkel eens uitgeprobeerd maar vind het onaangenaam rijden. Het uitvallen van de motor als je nog niet helemaal stilstaat is beschreven in de handleiding, en ook het uitbollen in vrijloop (bij de automaat) of zogenaamd 'zeilen' is een onderdeel van de ECO+.

S/S zet ik soms af (altijd zolang de motor nog koud staat, en in bepaalde drukke verkeerssituaties). Bij het parkeren en schakelen tussen D en R is het inderdaad ook irritant. Het uitschakelen is dan zo kort dat er zeker geen milieuwinst is, in tegendeel een negatief effect door meer slijtage van de componenten lijkt me.