V60 beginner
Geplaatst: 03.01.2017 - 14:55
beste V60 rijders,
Even voorstellen, ik ben Steven, afkomstig uit België en sinds enkele weken eigenaar van een Volvo V60 D2 1.6 uit 2012 (modeljaar 2013).
Heb de wagen gekocht met 90.000 km op de teller. Kleur: cosmic white, met privacy glass, zo goed als full option. 17 inch alu velgen.
Heb vroeger leren rijden in een Volvo (ouders hadden Volvo) en nu dus naar de oude liefde teruggekeerd.
Ik kom van een Opel Insignia 2-liter en na enkele weken Volvo ben ik grotendeels zeer positief: de V60 is luxueuzer, stiller, comfortabeler, relaxter op de baan, en vooral: de baanligging is enorm veel beter. En ja, de zetels zitten zo goed;-)
Ik ben dus tevreden met mijn aankoop. Maar heb 3 vraagjes waarmee ik denk ik enkel hier terecht kan:
1. de V60 verbruikt wel veel meer dan door Volvo wordt vooropgesteld. Ipv een 'gemengd verbruik' onder de 5 liter zit ik op een gemengd verbruik van 7,5 liter per 100 km! Dit verbaast me toch enorm. Ik rijd echt niet gek. Ok, wel weinig autostrade kilometers maar dan nog. Gisteren 100 autostrade-kms en dan zit hij nog op 6,3L/100km te draaien tegen 120 per uur op cruise control. Dit vind ik bizar. Op dat vlak was de Insignia pakken zuiniger. Of kan dit liggen aan een verkeerde verbruiksmonitor? Overschat die de boel? En moet ik gaan rekenen met kilometers en tankbeurten?
2. Er is toch wel heel wat minder power nu, met de 1.6 met 115 pk. Ik wist dat ik me hier aan kon verwachten maar deed het voor de zuinigheid. Nu die zuinigheid (precies?) een grap blijkt te zijn, vind ik dit behoorlijk spijtig. En dan hoor ik van een vriend van me die zijn S60 (2010) heeft laten tunen dat hij nu minder verbruik heeft en meer power. Maar toch wel wat wantrouwig naar tuning toe. Daarom heb ik me al zwaar ingelezen op dit forum met betrekking tot deze materie. En ik vind zowel heel wat mensen die er goede ervaringen mee hebben als heel wat mensen die zeggen 'handen af van zo'n 1.6-motor'. Maar waar ik misschien op hoop: een paar positieve of negatieve verhalen van V60 D2 rijders die hebben laten tunen, en die nu toch wel minstens 25.000 km verder zijn en een beetje kunnen concluderen hoe de motor nog loopt? Dit vond ik nog nergens niet hier. Ps: als ik het zou doen gebeurt het bij Rica, is duurder dan waar die S60 werd getuned maar lees er hier veel goeds over.
3. Ik zou misschien willen overschakelen naar andere donkere velgen (denk aan de mooie R-design velgen). Maar weet niet of ik voor 17 of 18 inch zou gaan. Is er ergens een website ofzo waar ik het verschil kan zien in de look and feel? Of waar je zelf een V60 kan configureren met zowel 17 als 18 inches? Zou me helpen in m'n keuze.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden. En sorry voor de grote post;-)
Even voorstellen, ik ben Steven, afkomstig uit België en sinds enkele weken eigenaar van een Volvo V60 D2 1.6 uit 2012 (modeljaar 2013).
Heb de wagen gekocht met 90.000 km op de teller. Kleur: cosmic white, met privacy glass, zo goed als full option. 17 inch alu velgen.
Heb vroeger leren rijden in een Volvo (ouders hadden Volvo) en nu dus naar de oude liefde teruggekeerd.
Ik kom van een Opel Insignia 2-liter en na enkele weken Volvo ben ik grotendeels zeer positief: de V60 is luxueuzer, stiller, comfortabeler, relaxter op de baan, en vooral: de baanligging is enorm veel beter. En ja, de zetels zitten zo goed;-)
Ik ben dus tevreden met mijn aankoop. Maar heb 3 vraagjes waarmee ik denk ik enkel hier terecht kan:
1. de V60 verbruikt wel veel meer dan door Volvo wordt vooropgesteld. Ipv een 'gemengd verbruik' onder de 5 liter zit ik op een gemengd verbruik van 7,5 liter per 100 km! Dit verbaast me toch enorm. Ik rijd echt niet gek. Ok, wel weinig autostrade kilometers maar dan nog. Gisteren 100 autostrade-kms en dan zit hij nog op 6,3L/100km te draaien tegen 120 per uur op cruise control. Dit vind ik bizar. Op dat vlak was de Insignia pakken zuiniger. Of kan dit liggen aan een verkeerde verbruiksmonitor? Overschat die de boel? En moet ik gaan rekenen met kilometers en tankbeurten?
2. Er is toch wel heel wat minder power nu, met de 1.6 met 115 pk. Ik wist dat ik me hier aan kon verwachten maar deed het voor de zuinigheid. Nu die zuinigheid (precies?) een grap blijkt te zijn, vind ik dit behoorlijk spijtig. En dan hoor ik van een vriend van me die zijn S60 (2010) heeft laten tunen dat hij nu minder verbruik heeft en meer power. Maar toch wel wat wantrouwig naar tuning toe. Daarom heb ik me al zwaar ingelezen op dit forum met betrekking tot deze materie. En ik vind zowel heel wat mensen die er goede ervaringen mee hebben als heel wat mensen die zeggen 'handen af van zo'n 1.6-motor'. Maar waar ik misschien op hoop: een paar positieve of negatieve verhalen van V60 D2 rijders die hebben laten tunen, en die nu toch wel minstens 25.000 km verder zijn en een beetje kunnen concluderen hoe de motor nog loopt? Dit vond ik nog nergens niet hier. Ps: als ik het zou doen gebeurt het bij Rica, is duurder dan waar die S60 werd getuned maar lees er hier veel goeds over.
3. Ik zou misschien willen overschakelen naar andere donkere velgen (denk aan de mooie R-design velgen). Maar weet niet of ik voor 17 of 18 inch zou gaan. Is er ergens een website ofzo waar ik het verschil kan zien in de look and feel? Of waar je zelf een V60 kan configureren met zowel 17 als 18 inches? Zou me helpen in m'n keuze.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden. En sorry voor de grote post;-)