Pagina 1 van 1
Geartronic en afremmen op motor
Geplaatst: 06.01.2017 - 22:13
door peterp
Ik vroeg het mij al een tijdje af en nu werd ik getriggerd door een andere vraagsteller op het forum. Deze had het over de lock-up van de bak. Mijn vorige auto met DSG remde keurig af op de motor en schakelde terug wanneer ik het gas los liet. Bij mijn GT gebeurt dit niet. Hij lijkt in neutraal te gaan als ik het gas los laat. Dacht dat het normaal was voor GT totdat ik anders las. Is dit een functie die software matig in te stellen is of heb ik een probleem met mijn bak die nog maar 150000 km gedraaid heeft.
Re: Geartronic en afremmen op motor
Geplaatst: 06.01.2017 - 22:19
door MN-NL
Je kunt handmatig (terug-)schakelen. In de bergen rij ik bergaf daarom meestal met de bak in de handmatige modus, kan je zelf kiezen in hoeverre je op de motor bijremt.
Re: Geartronic en afremmen op motor
Geplaatst: 06.01.2017 - 22:21
door peterp
Dank voor het antwoord. Ik schakel ook handmatig in de bergen. Gaat nu specifiek of de GT ook terugschakelt wanneer het gas wordt los gelaten en daardoor afremt op de motor
Re: Geartronic en afremmen op motor
Geplaatst: 06.01.2017 - 22:43
door MN-NL
Schakelt wel terug maar remt niet echt op de motor. De opbouw van de bak is wezenlijk anders dan een DSG. Geartronic is 'gewoon' een ouderwetse automaat met een koppelomvormer en een bak erachter. De koppelomvormer kan wel moment overdragen in aandrijfrichting maar veel minder in de andere richting. Dat komt door de vorm van de schoepenwielen in de koppelomvormer.
De DSG zijn in wezen 2 versnellingsbakken die afwisselend gebruikt worden. Daar wordt electronisch voor een versnelling gekozen en kan dus ook geremd worden op de motor.
Dus de mogelijkheid om op de motor te remmen is beperkt bij de GT tov een DSG.
http://www.autoblog.nl/nieuws/techniek- ... rmer-89144
Re: Geartronic en afremmen op motor
Geplaatst: 06.01.2017 - 22:45
door peterp
MN-NL schreef:
Schakelt wel terug maar remt niet echt op de motor. De opbouw van de bak is wezenlijk anders dan een DSG. Geartronic is 'gewoon' een ouderwetse automaat met een koppelomvormer en een bak erachter. De koppelomvormer kan wel moment overdragen in aandrijfrichting maar veel minder in de andere richting. Dat komt door de vorm van de schoepenwielen in de koppelomvormer.
De DSG zijn in wezen 2 versnellingsbakken die afwisselend gebruikt worden. Daar wordt electronisch voor een versnelling gekozen en kan dus ook geremd worden op de motor.
Dus de mogelijkheid om op de motor te remmen is beperkt bij de GT tov een DSG.
http://www.autoblog.nl/nieuws/techniek- ... rmer-89144
Duidelijk antwoord. Top!
Re: Geartronic en afremmen op motor
Geplaatst: 06.01.2017 - 23:19
door Marcnij
MN-NL schreef:
Schakelt wel terug maar remt niet echt op de motor. De opbouw van de bak is wezenlijk anders dan een DSG. Geartronic is 'gewoon' een ouderwetse automaat met een koppelomvormer en een bak erachter. De koppelomvormer kan wel moment overdragen in aandrijfrichting maar veel minder in de andere richting. Dat komt door de vorm van de schoepenwielen in de koppelomvormer.
De DSG zijn in wezen 2 versnellingsbakken die afwisselend gebruikt worden. Daar wordt electronisch voor een versnelling gekozen en kan dus ook geremd worden op de motor.
Dus de mogelijkheid om op de motor te remmen is beperkt bij de GT tov een DSG.
http://www.autoblog.nl/nieuws/techniek- ... rmer-89144
Hangt er van af in welk toerenbereik je zit.
Boven de 13-14k (diesel) is de lockup actief en rem je gewoon op de motor. (Goed merkbaar als je met de hand schakelt)
De GT schakelt in D echter pas laat terug bij alleen gas los, waardoor eerst de lockup uitschakelt.
Ik heb de indruk dat als je remt, de GT iets eerder terug schakelt.
Re: Geartronic en afremmen op motor
Geplaatst: 07.01.2017 - 00:16
door lint
Mijn 8 traps geartronic schakelt terug bij langzamer rijden en remt dan ook gevoelsmatig af op de motor.
Re: Geartronic en afremmen op motor
Geplaatst: 07.01.2017 - 08:50
door BendW
Dat was heel fijn rijden met de miltitronic,geen schakel overgangen en remmen op het de motor zelfs met caravan er achter.Enige nadeel,onderhoud van de bak was behoorlijk duur...
Re: Geartronic en afremmen op motor
Geplaatst: 20.01.2017 - 21:06
door Kwartel
Marcnij schreef:
MN-NL schreef:
Schakelt wel terug maar remt niet echt op de motor. De opbouw van de bak is wezenlijk anders dan een DSG. Geartronic is 'gewoon' een ouderwetse automaat met een koppelomvormer en een bak erachter. De koppelomvormer kan wel moment overdragen in aandrijfrichting maar veel minder in de andere richting. Dat komt door de vorm van de schoepenwielen in de koppelomvormer.
De DSG zijn in wezen 2 versnellingsbakken die afwisselend gebruikt worden. Daar wordt electronisch voor een versnelling gekozen en kan dus ook geremd worden op de motor.
Dus de mogelijkheid om op de motor te remmen is beperkt bij de GT tov een DSG.
http://www.autoblog.nl/nieuws/techniek- ... rmer-89144
Hangt er van af in welk toerenbereik je zit.
Boven de 13-14k (diesel) is de lockup actief en rem je gewoon op de motor. (Goed merkbaar als je met de hand schakelt)
De GT schakelt in D echter pas laat terug bij alleen gas los, waardoor eerst de lockup uitschakelt.
Ik heb de indruk dat als je remt, de GT iets eerder terug schakelt.
13000-14000 toeren is behoorlijk wat, helemaal voor een diesel
