Probleem additief V50 2.0D 2007. Storing motorsysteem

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
vinzent
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.05.2016 - 22:01

Mede Volvo rijders,

Ik heb een vraag aan jullie, en eerlijk gezegd zit het mij erg dwars en slaap ik er slecht van. Het voelt alsof ik in een tijdbom rondrijd.

Mijn V50 gaf een storing aan, motorsysteem service vereist. Naar mijn garageist toegebracht en die heeft geconstateerd dat het niveau van het diesel additief te laag zou zijn. Op de brug, kijken, kloppen, en helaas leeg. Bijgevuld (1 liter) maar de storing bleef maar op komen. Constant de storing ECM0005 en ADM2585. De garageist lijkt er niet helemaal uit te komen en ik heb contact gezocht met de Volvo dealer in Alkmaar en Nordicar te Heerhugowaard. Zij zeggen dat wellicht het tankje defect zou zijn ivm een vast zittende vlotter.

De auto regenereert al een week niet meer, en rijd er ongeveer elke dag 100 km mee. Het voelt dus alsof ik elk moment mijn roetfilter dicht rijd, en dan zijn de problemen natuurlijk niet meer te overzien.

Wat is jullie advies? Zijn er mensen met hetzelfde probleem? De gedacht om het roetfilter en de EGR te verwijderen gingen ook door mij heen, maar dit is per juni dit jaar strafbaar voor wat ik heb begrepen.

Alvast bedankt!

Vincent
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Ik had je al een PM gestuurd maar hier nog even kort :D

Na bijvullen ADM vloeistof --> reset ADM niveau in VIDA software.

Nu denk ik niet dat de roetfilter zoooooo snel zal vollopen dat je hier snel problemen mee zal hebben (op korte termijn bedoel ik dan).

Wat je vooral in het oog moet houden (heeeeeeel belangrijk) is het oliepijl.
Deze mag niet boven niveau komen of je motor kan beginnen draaien op olie = meestal blok voor vuilbak.
Als je dit merkt, direct olie uit halen (met lang buisje ofzo, niet makkelijk).
En als dit te veel wordt, dan is de olie te veel verdunt met diesel en dan is oliewissel noodzakelijk.

EGR en roetfilter verwijderen mag inderdaad niet.

Snelle actie is hier wel van toepassing lijkt mij.

En als je een beetje handig bent kan je in afwachting van een oplossing de roetfilter zelf demonteren en kuisen met hoge druk.
Niet plug en play, maar met een beetje handigheid, set degelijke steek/dopsleutels en autokrik(+ veiligheidsteunen) wel te doen.
Op die manier zou ik toch zonder bang hart 1000km durven rijden.

De grootste zorg is het oliepijl!
Laatst gewijzigd door YannickC op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Persoonlijk zou ik direct naar de dealer rijden en de auto volledig uit laten lezen. Dan is vooral belangrijk dat er wordt gekeken naar de druksensors/drukverschil voor en na het roetfilter. Mocht dit buiten de waardes vallen zit er niets anders op dan het roetfilter te laten reinigen of vervangen. Kostbaar, maar gemoedsrust is veel waard.

De tips hierboven in gedachten houden en voor vertrek het olie peilen en hier eventueel actie ondernemen aan de hand van het resultaat.
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

E.Werker schreef: Persoonlijk zou ik direct naar de dealer rijden en de auto volledig uit laten lezen. Dan is vooral belangrijk dat er wordt gekeken naar de druksensors/drukverschil voor en na het roetfilter. Mocht dit buiten de waardes vallen zit er niets anders op dan het roetfilter te laten reinigen of vervangen. Kostbaar, maar gemoedsrust is veel waard.

De tips hierboven in gedachten houden en voor vertrek het olie peilen en hier eventueel actie ondernemen aan de hand van het resultaat.
Daar zeg je zo iets, drukverschil...
Bij die van mij waren de rubberen buisjes naar de druksensor verduurd.
Met gevolg dat er 1tje half was doorgescheurd, en dus foute meting gaf.

Het is echt een half gaar systeem, het was duidelijk nog niet op punt destijds...
vinzent
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.05.2016 - 22:01

Hartelijk dank voor jullie reacties! Hier een kleine update.

Motorolie houd ik goed in de gaten. Heb veel informatie ingewonnen via internet, de dealer, Nordicar, huidige garageist en de mannen van Volvotune en Volvoservice. Vooral Dennis van Volvoservice heeft mij veel kunnen vertellen.

De auto is uitgelezen bij Nordicar en zij constateren dat het ADM vaatje op de achteras defect is. Er zit een vlotter in en deze zit vast waardoor hij niet ziet dat het vaatje al lang is bijgevuld met de juiste vloeistof. Ik dacht dat het verwijderen van het roetfilter, EGR klep dichtzetten en wegschrijven net zoals het roetfilter zelf, 'DE' oplossing zou zijn. Echter schijnt mijn auto dat ADM vaatje gewoon nodig te hebben...

Maaaaaar, nieuw vaatje = €441,- , Auto Rima stuurt hem mij morgen op voor €75,- van een gebruikte V50 diesel!

Ik wacht in spanning af en houd jullie op de hoogte. Wellicht als de storing is opgelost met het vaatje laat ik het filter alsnog weghalen... Twijfel eraan.
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Als je hem toch weg haalt zijn alle kosten nu voor niets ;-)
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Adm additief is voor vermindering Nox uitstoot. Staat los van roetdeeltjes en regenereren.
vinzent
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.05.2016 - 22:01

Plus het reinigen van de injectoren volgens Dennis van Volvoservice. Als ik het niet laat vervangen blijf ik met een storing rondrijden op het display...
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2046
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

HbTps schreef: Adm additief is voor vermindering Nox uitstoot. Staat los van roetdeeltjes en regenereren.
Onjuist, dat is adblue, zit niet in Volvo personenauto's. De vloeistof waarover hier over gaat (eolys) is wel degelijk van belang voor het regeneratieproces (bij PSA-diesels)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Goed om het te horen dat de fout in het vaatje zit, scheelt een hoop geld voor een roetfilter. Deze zit er natuurlijk op een gegeven moment wel aan te komen.
vinzent
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.05.2016 - 22:01

Ik juig nog niet te vroeg. Eerst zien, dan geloven. Morgen zal het vaatje worden opgestuurd en vrijdag einde middag zal deze worden gemonteerd. Gelukkig kan de nieuwe vloeistof worden overgezet vanuit het oude vaatje naar het nieuwe om op deze manier wat kosten uit te sparen.

Vooralsnog twijfel ik of ik de EGR laat wegschrijven in combinatie met het roetfilter. Yannick had het al over het doorboren van het filter met een lange steenboor, andere bedrijven slijpen het open van boven.... ik weet niet wat slim is! Wellicht is het vaatje vervangen op zich zelf alleen de oplossing en verder niks. Rij al bijna 1,5 jaar probleemloos rond met deze auto na 70.000 km
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

vinzent schreef: Plus het reinigen van de injectoren volgens Dennis van Volvoservice. Als ik het niet laat vervangen blijf ik met een storing rondrijden op het display...
Incorrect. Bij de juiste tuner verdwijnt de motorstoring.
Adm error blijft welliswaar uitleesbaar maar doet verder niets meer.


En wat het openslijpen betreft. Sommige roetfilters hebben een lastige bocht.
Onze roetfilter zijn recht op recht. Trust me, lange steenboor en je bent zo klaar ;-)
Laatst gewijzigd door YannickC op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
vinzent
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.05.2016 - 22:01

Vaatje is binnen! Is het demonteren en het monteren van de nieuwe een flinke klus of is dit zo gedaan? De vloeistof moet ook worden overgezet namelijk...
vinzent
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.05.2016 - 22:01

Vaatje gemonteerd. Zat nog helemaal vol met vloeistof dus van bijvullen was geen sprake.

Na het monteren een bezoek aan de garage gehad en opnieuw laten uitlezen plus resetten. Ik blijf de codes 2585 krijgen en 0005. Ik ben ten einde raad. Het tankje is gevuld, het is een tankje van een donor auto die geen foutcodes had dus werkende tank, wat nu?

Volgens garageist is het probleem met verwijderen roetfilter en uitprogrammeren de oplossing. Echter heb ik mij laten vertellen dat je niet zonder tankje kan...
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

je zult vermoedelijk toch eerst een Volvo specialist of dealer moeten bezoeken, die codes wijzen op een probleem en daarvoor kunnen vele oorzaken zijn. straks ram je een gat in je filter en pruts je met software en is het nog niet goed.. lijkt een beetje op try and error. Tis vervelend, met al deze technieken kun je zelf niet zoveel meer doen / proberen als vroeger. succes!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
vinzent
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.05.2016 - 22:01

sanco schreef: je zult vermoedelijk toch eerst een Volvo specialist of dealer moeten bezoeken, die codes wijzen op een probleem en daarvoor kunnen vele oorzaken zijn. straks ram je een gat in je filter en pruts je met software en is het nog niet goed.. lijkt een beetje op try and error. Tis vervelend, met al deze technieken kun je zelf niet zoveel meer doen / proberen als vroeger. succes!
Thanks voor je reactie!

De definitie van bovenstaande codes zijn:

2585: Regeleenheid geen signaal
0005: additief niveau laag

De laatste code roept de eerste code op, en Volvo zegt dat dat normale codes zijn als een tank leeg is. Bij het vullen van de tank moeten beide codes verdwenen zijn na de reset van de ECM. Oplossing van de codes zijn dus a. Tankje vullen, of b. Tankje vervangen. Beide hebben we gedaan, en het blijft storen.

Voor wat betreft het doorboren van het filter. Ik heb gisteren de auto eens van onder bekeken maar bij mij is het niet bepaald recht toe recht aan. Er zitten allerlei bochten in en schat dat het 1,5 meter is vanaf uiteinde uitlaat tot roetfilter. Als dat het roetfilter is tenminste...
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Ok, ik had niet begrepen dat je die onderzoek stap al had gedaan, maar dan moet er nu verder gekeken worden, en ik zou me kunnen voorstellen dat ook daar wel adviezen voor zijn. Ik zou zelf bijv. willen onderzoeken of er wel opbrengst is, op de plaats van inspuiten. Of het signaal wel doorkomt enz. en als gezegd, dat zijn lastige dingen om zelf zonder specifieke diagnose te kunnen onderzoeken. Als je tot voor kort probleemloos hebt gereden, moet er een oorzaak zijn, en die zou ik willen wegnemen, alvorens andere zaken te doen. APK zou op termijn wel eens een probleem kunnen worden zonder filter. Succes en ik hoop dat het qua kosten toch een beetje binnen de perken blijft voor jou. Sterkte!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

vinzent schreef: Vaatje gemonteerd. Zat nog helemaal vol met vloeistof dus van bijvullen was geen sprake.

Na het monteren een bezoek aan de garage gehad en opnieuw laten uitlezen plus resetten. Ik blijf de codes 2585 krijgen en 0005. Ik ben ten einde raad. Het tankje is gevuld, het is een tankje van een donor auto die geen foutcodes had dus werkende tank, wat nu?

Volgens garageist is het probleem met verwijderen roetfilter en uitprogrammeren de oplossing. Echter heb ik mij laten vertellen dat je niet zonder tankje kan...
Zo als al eerder vermeld, ADM tankje moet NIET werken bij bepaalde tuningbedrijven om roetfilter er uit te programmeren ;-)
En ook is na bijvullen van ADM vloeistof een reset via VIDA software van het vloeistofniveau vereist.
Laatst gewijzigd door YannickC op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
vinzent
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.05.2016 - 22:01

Via VIDA zelf Yannick? Ik bedoel, een universele garage met de software van bosch zal dus niet voldoen? Als dat het namelijk is blijven we zoeken. Zit nu bij een universele garage...

Bij DTC is dit uitgeprogrammeerd bij jou? Het zou rot zijn dat als zoals hierboven al genoemd, ik een dure reparatie laat uitvoeren door een tuningsbedrijf en de storing nog niet is verholpen.

Wat kan een lampje toch voor een naar gevoel zorgen, zeker als je al 1,5 jaar probleemloos rondrijd.

@ 2 posts hierboven, gebeurde dat ik na skiën in Duitsland de auto startte. We waren met 5 man te skiën en de diesel tank was leeg. Daarna gaan tanken maar het lampje bleef. In Nederland bleek bij de universele garage de adm tank leeg te zijn. Gevuld maar probleem bleef. Tank vervangen, probleem blijft.

De module van het adm tankje zit onder de linker achterbank. Kan het zijn dat daar iemand te hard op is gaan zitten oid?
YannickC schreef:
vinzent schreef: Vaatje gemonteerd. Zat nog helemaal vol met vloeistof dus van bijvullen was geen sprake.

Na het monteren een bezoek aan de garage gehad en opnieuw laten uitlezen plus resetten. Ik blijf de codes 2585 krijgen en 0005. Ik ben ten einde raad. Het tankje is gevuld, het is een tankje van een donor auto die geen foutcodes had dus werkende tank, wat nu?

Volgens garageist is het probleem met verwijderen roetfilter en uitprogrammeren de oplossing. Echter heb ik mij laten vertellen dat je niet zonder tankje kan...
Zo als al eerder vermeld, ADM tankje moet NIET werken bij bepaalde tuningbedrijven om roetfilter er uit te programmeren ;-)
En ook is na bijvullen van ADM vloeistof een reset via VIDA software van het vloeistofniveau vereist.
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

@Vinzent, in dat geval toch maar eerst naar dealer of Volvokenner met VIDA. Dat bedoelde ik ook al in eerste instantie, maar ik begreep eerlijk gezegd uit je antwoord dat je al bij Volvo zelf was geweest. Ik begrijp de drempel, maar als je niet 100% weet hoe en wat blijft het aanmodderen. Succes.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”