Rob en de V40 D2 of omgekeerd.
Geplaatst: 19.01.2017 - 00:58
Gisteren heeft de auto zijn 100.000 km beurt gehad (km.stand 102.274) en hebben we dus vanaf moment van aanschaf (210916) er alweer ruim 20.000 km mee gereden. Niet slecht voor zo'n oud gepensioneerd koppel.
Kortom hoogste tijd er eens iets over te roepen. Een review wil ik het niet noemen omdat het nog maar 20.000 km's waren. Voordat ik begin nog even iets over de beurt. Kosten €200.91 incl. De software is o.a. geüpdated (op de rekening staat Update SW 2.0) en ......... de sidemarkers doen het nog steeds en de achterlichten branden ook nog steeds i.c.m. de dagrijlichten.
De eerste reparatie heb ik ook al achter de rug n.l. bij km.stand 99.030 zijn de koppelingswerkcilinder en het koppelingsdruklager vervangen. Er werd geen beroep op de Volvo Selekt Garantie gedaan want er loopt op dit moment in Spanje en Portugal een of andere actie van Volvo (details ken ik niet) die dit soort reparaties volledig kosteloos maken!
Echt geschrokken ben ik niet van dit defect want met 100.000 km hebben we het natuurlijk wel over een auto die voor de helft versleten is ..........
Nog even een relevante opmerking: niet vergeten dat de auto in Portugal gebruikt wordt, een land met een ander klimaat (de ruim 35 gr. heeft hij al meegemaakt) maar vooral ook qua wegen een geheel andere infrastructuur kent dan Nederland. Wij toeren heel veel over smalle, bochtige bergweggetjes (het land is sowieso bijna nergens geheel vlak) waarbij het wegdek nou niet altijd in even goede staat is! Dat was ook de reden dat we de S80 in Nederland hebben achtergelaten (wat ik daar mee moet of ga doen weet ik nog steeds niet) en voor de kleinere V40 gekozen hebben.
Maar goed, nu de auto.
De motor
Bijzonder aangenaam verrast. Dat motortje loop prima en presteert gewoon goed. Mijn ervaring met diesels bestond tot nu toe uit dieselmotoren (V6 en V8) met een cilinderinhoud van 2.7 t/m 6.2 ltr. (De Defender laat ik daarbij buiten beschouwing) Met de kleine moderne diesels was mijn ervaring nul komma nul.
Maar ook zonder echt te gassen zit je zo op de max. toegestane snelheid alleen schakel ik me helemaal rot op de gekozen routes. Geen klacht maar een constatering. Aan alles kun je merken dat de motor is gebouwd op zuinig rijden en weinig CO2 uitstoot (gelieve mij niet de schuld te geven als het hier op aarde steenkoud wordt!) Vaak is de 4de versnelling het hoogst haalbare om omhoog te komen ook al is het dan nog niet eens een spectaculaire stijging. Maar door de vele onoverzichtelijke bochten moet er vaak geremd worden en daarna weer opgetrokken.
Het verbruik ligt gemiddeld tussen de 4 en 5 liter met kleine uitschieters naar boven en beneden. E.e.a. heb ik zeer nauwkeurig bijgehouden vanaf de eerste dag maar ben daar nu mee gestopt en kijk alleen nog af en toe op de verbruiksmeter op het instrumentenpaneel. Het verschil tussen die meter en hetgeen ik berekende uit het aantal getankte liters vs gereden afstand is gemiddeld 1.2 ltr. d.w.z. is de verbruiksmeter optimistischer. Lekker belangrijk ....toch? Olieverbruik: nihil.
Kortom: niks mis mee met die D2 motor. Het is een PSA motor maar ik weet nu nog steeds niet exact welke het is waarmee ik dus bedoel in welke Peugeots en Citroëns hij ook te vinden is.
Versnellingsbak/koppeling
Behoudens de reparatie ook niets op aan te merken. Koppeling grijpt mooi aan en de bak schakelt perfect. Korte schakelwegen en geen 'zoekerig' gevoel in de versnellingspook. Wel is uit de verhoudingen 'af te lezen' dat de D2, zoals reeds gezegd, gaat voor zuinig en een nieuwe ijstijd!
Remmen
Voldoen volledig. In de bergen/heuvels nog geen last van fading gehad. Noodstop ook prima. Goed te doseren.
Stuurinrichting/onderstel
Hier toch wel de eerste milde kritiek. Stuurgedrag niets op aan te merken. Stuur ligt prima in de hand en kan ik gelukkig in de voor mij geliefde stand n.l. helemaal voorin en naar onderen zetten waarbij ik bij het uitstappen m'n been nog zonder mezelf noemenswaardig te verwonden onder het stuur door krijg. (Ben een beetje verwend door de XK waar het stuur bij het uitstappen automatisch omhoog gaat)
Maar de voorwielophanging vind ik erg goedkoop aandoen. Op een slecht/minder goed wegdek maakt hij wat rammelende(?)/bonkende(?) geluiden (moeilijk precies te omschrijven). De voorwielophanging is zeer nauwgezet gecontroleerd bij de 'importinspectie' en door de dealer nadat alles los was geweest om de versnellingsbak uit te kunnen bouwen. Alles in orde, géén zichtbare speling o.i.d en ook de schokbrekers verkeren nog in prima staat maar het geheel blijft goedkoop zeg maar uit een Chinese webshop aanvoelend. Of zouden die Belgen in Gent mij een kunstje geflikt hebben .........
De vering lijkt op sommige wegen geheel afwezig maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan mij dat ik dat zo ervaar. De XK is stug geveerd maar dat hoort bij dat soort auto's maar dat er vering onder zit blijft voelbaar.
Kortom: niet bijzonder onder de indruk van dat onderstel qua geluiden en gevoel. Maar hopelijk went het nog. Het weggedrag op zich wordt er gelukkig niet door beïnvloedt.
Ik ben gelukkig al wel weer in de gelegenheid geweest om op het circuit in de Algarve de auto stevig uit te proberen en ......... je kunt er best hard mee door de bochten. Ok, speciaal vlak/strak wegdek en niemand verder om rekening mee te houden maar het geeft wel een zeer goede indruk waar de grenzen liggen zowel met in- als uitgeschakelde stability-control. Dat is ook het enige dat ik daar doe, grenzen opzoeken. Van wereldtijden op de klok zetten was beslist geen sprake. Alhoewel ....... ik denk dat Max zich nog wel achter de oren zou krabben. "Max zich achter de oren krabben"?" "Zeker weten maar ik zeg er toch niet bij waarom.... !"
Echter ondanks mijn kritiek heb ik verder op het weggedrag tijdens normaal gebruik eigenlijk geen bemerkingen. Op een vlak en goed wegdek zou je maar zo kunnen denken dat je in een Volvo rijdt........
Tot zover, meer volgt.
Rob
Kortom hoogste tijd er eens iets over te roepen. Een review wil ik het niet noemen omdat het nog maar 20.000 km's waren. Voordat ik begin nog even iets over de beurt. Kosten €200.91 incl. De software is o.a. geüpdated (op de rekening staat Update SW 2.0) en ......... de sidemarkers doen het nog steeds en de achterlichten branden ook nog steeds i.c.m. de dagrijlichten.
De eerste reparatie heb ik ook al achter de rug n.l. bij km.stand 99.030 zijn de koppelingswerkcilinder en het koppelingsdruklager vervangen. Er werd geen beroep op de Volvo Selekt Garantie gedaan want er loopt op dit moment in Spanje en Portugal een of andere actie van Volvo (details ken ik niet) die dit soort reparaties volledig kosteloos maken!
Echt geschrokken ben ik niet van dit defect want met 100.000 km hebben we het natuurlijk wel over een auto die voor de helft versleten is ..........
Nog even een relevante opmerking: niet vergeten dat de auto in Portugal gebruikt wordt, een land met een ander klimaat (de ruim 35 gr. heeft hij al meegemaakt) maar vooral ook qua wegen een geheel andere infrastructuur kent dan Nederland. Wij toeren heel veel over smalle, bochtige bergweggetjes (het land is sowieso bijna nergens geheel vlak) waarbij het wegdek nou niet altijd in even goede staat is! Dat was ook de reden dat we de S80 in Nederland hebben achtergelaten (wat ik daar mee moet of ga doen weet ik nog steeds niet) en voor de kleinere V40 gekozen hebben.
Maar goed, nu de auto.
De motor
Bijzonder aangenaam verrast. Dat motortje loop prima en presteert gewoon goed. Mijn ervaring met diesels bestond tot nu toe uit dieselmotoren (V6 en V8) met een cilinderinhoud van 2.7 t/m 6.2 ltr. (De Defender laat ik daarbij buiten beschouwing) Met de kleine moderne diesels was mijn ervaring nul komma nul.
Maar ook zonder echt te gassen zit je zo op de max. toegestane snelheid alleen schakel ik me helemaal rot op de gekozen routes. Geen klacht maar een constatering. Aan alles kun je merken dat de motor is gebouwd op zuinig rijden en weinig CO2 uitstoot (gelieve mij niet de schuld te geven als het hier op aarde steenkoud wordt!) Vaak is de 4de versnelling het hoogst haalbare om omhoog te komen ook al is het dan nog niet eens een spectaculaire stijging. Maar door de vele onoverzichtelijke bochten moet er vaak geremd worden en daarna weer opgetrokken.
Het verbruik ligt gemiddeld tussen de 4 en 5 liter met kleine uitschieters naar boven en beneden. E.e.a. heb ik zeer nauwkeurig bijgehouden vanaf de eerste dag maar ben daar nu mee gestopt en kijk alleen nog af en toe op de verbruiksmeter op het instrumentenpaneel. Het verschil tussen die meter en hetgeen ik berekende uit het aantal getankte liters vs gereden afstand is gemiddeld 1.2 ltr. d.w.z. is de verbruiksmeter optimistischer. Lekker belangrijk ....toch? Olieverbruik: nihil.
Kortom: niks mis mee met die D2 motor. Het is een PSA motor maar ik weet nu nog steeds niet exact welke het is waarmee ik dus bedoel in welke Peugeots en Citroëns hij ook te vinden is.
Versnellingsbak/koppeling
Behoudens de reparatie ook niets op aan te merken. Koppeling grijpt mooi aan en de bak schakelt perfect. Korte schakelwegen en geen 'zoekerig' gevoel in de versnellingspook. Wel is uit de verhoudingen 'af te lezen' dat de D2, zoals reeds gezegd, gaat voor zuinig en een nieuwe ijstijd!
Remmen
Voldoen volledig. In de bergen/heuvels nog geen last van fading gehad. Noodstop ook prima. Goed te doseren.
Stuurinrichting/onderstel
Hier toch wel de eerste milde kritiek. Stuurgedrag niets op aan te merken. Stuur ligt prima in de hand en kan ik gelukkig in de voor mij geliefde stand n.l. helemaal voorin en naar onderen zetten waarbij ik bij het uitstappen m'n been nog zonder mezelf noemenswaardig te verwonden onder het stuur door krijg. (Ben een beetje verwend door de XK waar het stuur bij het uitstappen automatisch omhoog gaat)
Maar de voorwielophanging vind ik erg goedkoop aandoen. Op een slecht/minder goed wegdek maakt hij wat rammelende(?)/bonkende(?) geluiden (moeilijk precies te omschrijven). De voorwielophanging is zeer nauwgezet gecontroleerd bij de 'importinspectie' en door de dealer nadat alles los was geweest om de versnellingsbak uit te kunnen bouwen. Alles in orde, géén zichtbare speling o.i.d en ook de schokbrekers verkeren nog in prima staat maar het geheel blijft goedkoop zeg maar uit een Chinese webshop aanvoelend. Of zouden die Belgen in Gent mij een kunstje geflikt hebben .........
De vering lijkt op sommige wegen geheel afwezig maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan mij dat ik dat zo ervaar. De XK is stug geveerd maar dat hoort bij dat soort auto's maar dat er vering onder zit blijft voelbaar.
Kortom: niet bijzonder onder de indruk van dat onderstel qua geluiden en gevoel. Maar hopelijk went het nog. Het weggedrag op zich wordt er gelukkig niet door beïnvloedt.
Ik ben gelukkig al wel weer in de gelegenheid geweest om op het circuit in de Algarve de auto stevig uit te proberen en ......... je kunt er best hard mee door de bochten. Ok, speciaal vlak/strak wegdek en niemand verder om rekening mee te houden maar het geeft wel een zeer goede indruk waar de grenzen liggen zowel met in- als uitgeschakelde stability-control. Dat is ook het enige dat ik daar doe, grenzen opzoeken. Van wereldtijden op de klok zetten was beslist geen sprake. Alhoewel ....... ik denk dat Max zich nog wel achter de oren zou krabben. "Max zich achter de oren krabben"?" "Zeker weten maar ik zeg er toch niet bij waarom.... !"
Echter ondanks mijn kritiek heb ik verder op het weggedrag tijdens normaal gebruik eigenlijk geen bemerkingen. Op een vlak en goed wegdek zou je maar zo kunnen denken dat je in een Volvo rijdt........
Tot zover, meer volgt.
Rob