Pagina 1 van 3
XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 20.01.2017 - 20:59
door PeerTronic
Het is alweer een heel tijdje geleden dat ik aktief was op het forum, maar ik heb weer eens luxe probleem. We gaan wat verder weg wonen van de stad en dus ook mijn werk, dus moet er een tweede auto komen. Fietsen over die afstand met de flinke hoogteverschillen is misschien alleen nog iets voor mooi weer en dan maar af en toe dus....
Komt er een tweedehandsje bij, met de volgende eisen:
- AWD of 4x4
- Zevenzitter
- Luxere segment
- Betrouwbaar
- Diesel of benzine
- Ook met 7 zitplaatsen nog bagageruimte
Dus dan kom je toch snel bij een xc90 uit, een Discovery hebben we even over gedacht, maar daar lees ik niet al te veel goeds over in tegenstelling tot de ouwe trouwe xc90.
Heb een Executive op het oog, D5, van 09/2014 met 40'000 km op de teller, prijs 39'500 CHF. Dat is dan ook een beetje het plafond van ons budget. Althans, en dat is de vraag hier, gezien de prijs en voor en nadelen opgeteld, als het enigzins hier wordt gezien als een redelijk goede rationele overweging.
Wat denken jullie? Onverstandig? Ik heb beide versies, oud en nieuw gereden, maar vind het oude model nog heel mooi, heel prettig rijden en biedt enorm veel luxe voor relatief weinig geld. De meeste occasions van het nieuwe model gaan hier voor minimaal 56K. En dan heb je echt een basisuitvoering.
Ben benieuwd, natuurlijk appels en peren maar toch, iemand een mening?
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 20.01.2017 - 21:09
door Oceanracer
Inderdaad appels met peren vergelijken... Alleen de naam XC90 komt nog overeen, verder niks.
Inruil zal "de oude" over enige tijd niks meer opbrengen, ze schrijven enórm af. Met het nieuwe model zal dat eerst nog wel even meevallen. Dus óf je betaalt het nu bij aanschaf, óf later alsnog bij inruil. Maar veel geld kosten gaat het sowieso.
PS Welkom terug!
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 20.01.2017 - 21:47
door PeerTronic
Oceanracer schreef:
Inderdaad appels met peren vergelijken... Alleen de naam XC90 komt nog overeen, verder niks.
Inruil zal "de oude" over enige tijd niks meer opbrengen, ze schrijven enórm af. Met het nieuwe model zal dat eerst nog wel even meevallen. Dus óf je betaalt het nu bij aanschaf, óf later alsnog bij inruil. Maar veel geld kosten gaat het sowieso.
PS Welkom terug!
Ja dat denk ik ook, maar blijft toch een aanzienlijk verschil, bovendien willen we 'm oprijden, net als onze XC70.
Dan blijft die "meerprijs" van meer dan 17'000 toch veel...
Eigenlijk het liefst een T8, maar ja...duh...minimaal 80K....
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 20.01.2017 - 23:35
door Oceanracer
Als ik het zo lees, heb jij je keuze al gemaakt. Plus dat de nieuwe z'n kwaliteit nog maar moet bewijzen...
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 21.01.2017 - 15:21
door Gouwe
Hier wel eens gekeken?
http://www.volvocars.com/se/bilar/sok-lagerbilar
Geen idee of dat interessant is met invoerrechten en zo, maar scheelt toch zo maar 10K met Zwitserland.
Gelijk een leuk ritje terug naar huis!
Ik kijk er zelf ook wel eens (voor een V60 D6), maar als ik weer in mijn XC90 (MY2007) stap dan geniet ik nog steeds van elke kilometer! Succes met de overwegingen. Ben benieuwd.
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 21.01.2017 - 17:07
door Fredhead
Ik zou voor het vorige model gaan.
Scheelt in de portemonnee, heeft zich al jaren bewezen en in de laatste jaren erg mooi om te zien
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 21.01.2017 - 17:51
door PeerTronic
Gouwe schreef:
Hier wel eens gekeken?
http://www.volvocars.com/se/bilar/sok-lagerbilar
Geen idee of dat interessant is met invoerrechten en zo, maar scheelt toch zo maar 10K met Zwitserland.
Gelijk een leuk ritje terug naar huis!
Ik kijk er zelf ook wel eens (voor een V60 D6), maar als ik weer in mijn XC90 (MY2007) stap dan geniet ik nog steeds van elke kilometer! Succes met de overwegingen. Ben benieuwd.
Ja heb ik wel eens overwogen. De XC70 die we nu hebben is ook een direct import uit Zweden. Dat was een fabrieksauto, 9 maanden oud en maar 12 K op de teller. Scheelde enorm.
Nu zijn de prijzen onder de sterke koers lager en bovendien pik ik met zo'n jonge occasion ook nog eens de fabrieksgarantie mee. Hier in Zwitserland heb je Swiss premium: garantie 3 jaar op slijtage, 5 jaar totaal, met nog extra 2 jaar te verlengen plus.....10 jaar gratis service of tot 150'000 km. En dat scheelt.
De XC90 komt uit een personal lease waarbij ik ' m tegen restwaarde kan overnemen.
@fredhead, dat is nu precies mijn gedachte, ik zie hem nog steeds graag en in de deka komt ie er zeer goed uit mbt betrouwbaarheid. Alleen de remmen zijn een zwak punt.
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 22.01.2017 - 17:50
door PeerTronic
Gouwe schreef:
Hier wel eens gekeken?
http://www.volvocars.com/se/bilar/sok-lagerbilar
Geen idee of dat interessant is met invoerrechten en zo, maar scheelt toch zo maar 10K met Zwitserland.
Gelijk een leuk ritje terug naar huis!
Ik kijk er zelf ook wel eens (voor een V60 D6), maar als ik weer in mijn XC90 (MY2007) stap dan geniet ik nog steeds van elke kilometer! Succes met de overwegingen. Ben benieuwd.
Hoe heeft de Polestar tuning je bevallen? Beter onderin? Zuiniger?
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 22.01.2017 - 18:13
door BendW
Als je buget een nieuw model toe laat zou ik absoluut niet twijfelen...
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 22.01.2017 - 21:20
door PeerTronic
BendW schreef:
Als je buget een nieuw model toe laat zou ik absoluut niet twijfelen...
Laat ik het zo stellen, het geld zou ik ervoor hebben, maar ik had het budget op max 40k gesteld. Simpel omdat het een tweede auto is en met het verschil van een vergeljkbare luxe XC90II kan ik ook andere leuke dingen doen. Maar het blijft verleidelijk. Moet wel zeggen dat ik beide modellen qua interieur/exterieur geweldig vind om te zien.
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 22.01.2017 - 21:47
door NielsPHEV
Als je budget 40k is de vraag XC90I of XC90II beantwoord.
Ik vind overigens een II lekker rijden en een I niet.
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 22.01.2017 - 22:16
door PeerTronic
NielsPHEV schreef:
Als je budget 40k is de vraag XC90I of XC90II beantwoord.
Ik vind overigens een II lekker rijden en een I niet.
Euh....niet helemaal. 40 K is mijn budget zolang ik a) ervan overtuigd ben dat het geen bodemloze put is zoals een Discovery b) dat het niet rijd als een tractor c) niet iedere forummer die nu een XC90II rijdt en vroeger een Classic me verteld dat het vroeger niks was en nu de hemel en d) ik ook niet enigzins ergens een signifikant voordeel eruit haal zoals verbruik, veiligheid en comfort (hoewel ik natuurlijk bij dat laatste wel beter weet

)
Maar het is natuurlijk een reele vraag omdat beide mogelijkheden uitvoerbaar zijn, alleen twijfel ik. Zelfs uit pure volvo liefde kunnen beide auto's voor mij.
Is het dus zo'n uitgemaakte case? Nee, nog niet helemaal.
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 23.01.2017 - 14:21
door Gouwe
PeerTronic schreef:
Hier in Zwitserland heb je Swiss premium: garantie 3 jaar op slijtage, 5 jaar totaal, met nog extra 2 jaar te verlengen plus.....10 jaar gratis service of tot 150'000 km. En dat scheelt.
OK, dat maakt de keuze duidelijk anders.......... Snap dan dat je voor het budget op zoek gaat naar een zo nieuw mogelijke, met zo weinig mogelijk kilometers.
Wat betreft de Polestar tuning: ik ben er content mee ja. Na de upgrade had ik meer koppel onderin en versnelde de auto meer lineair. Ook lijkt de automaat sneller te reageren op gasgeven.
Van één van de forumsponsoren laatst nog het compliment gehad dat dit toch wel één van de lekkerste auto's was die hij had gereden, zo soepel loopt blok en aandrijving en nul komma nul trillingen.
Of de auto er echt zuiniger door geworden is durf ik niet te zeggen. Na de powerflush van de automaat was er wel een duidelijk verschil merkbaar.
Het "probleem" van tuning is wel dat je het verschil al na korte tijd niet meer merkt, je raakt eraan gewend.
Een andere tuner is voor mij geen optie omdat ik er bewust voor kies om de auto dealer te laten onderhouden.
Mijn auto is mijn tweede kantoor en het mogelijk overschrijven van niet Polestar tuning vind ik te veel gedoe.
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 24.01.2017 - 09:33
door passenger
Wij van de Executive-fanclub zeggen: 'Kies Executive'
Check wel even of er een standkachel in ligt, in mijn (Duitse import) ontbrak deze tot enig verdriet. Verder is alles zo lekker aan de Executive...
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 24.01.2017 - 20:52
door PeerTronic
passenger schreef:
Wij van de Executive-fanclub zeggen: 'Kies Executive'
Check wel even of er een standkachel in ligt, in mijn (Duitse import) ontbrak deze tot enig verdriet. Verder is alles zo lekker aan de Executive...
Zit erin, eraan erop....!
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 25.01.2017 - 15:17
door passenger
Ik zeg doen. 40 k op de teller is vrijwel nieuw, een bomvolle Executive is stukken beter dan een kale 'nieuwe'. Maar da's ook een mening...

Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 25.01.2017 - 16:15
door NielsPHEV
Kaal kan je een XC90 niet bestellen sterker nog een momentum II heeft een aantal interessante (safety) features die een Executive I niet heeft.
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 25.01.2017 - 21:28
door PeerTronic
Nee, een XC90 I heeft natuurlijk minder features, en sommige zou ik missen. Het lijkt er langzaam op dat de vraag is: hoe diep ik mijn buidel wil tasten voor het absoluut beste wat er te koop is...maar dan wordt het geen XC90.
Ik ga dit weekend de knoop doorhakken
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 28.01.2017 - 15:20
door passenger
Een andere overweging die mij deed kiezen voor de oude, de nieuwe D5 is slechts 2 liter, de oude is groter en is bekend als zeer betrouwbaar. Is misschien geheel verkeerd gedacht, maar ergens zie ik een 2 liter blok niet dezelfde lange levensduur hebben als het oude.
Ben benieuwd naar je ervaring dit weekend.
Re: XC90 I of XC90 II
Geplaatst: 28.01.2017 - 15:47
door NielsPHEV
Het is waar dat de nieuwe zich nog moet bewijzen alhoewel de VEA motoren er al best een tijdje zijn en ik nog niets vernomen heb van grote problemen, de gedachte van kleiner is minder is naar mijn inschatting allemaal emotie. Zaken als toleranties, temperatuurhuishouding, methode van smering, type distibutie etc zijn volgens mij meer relevant. Ook bij de oude motoren hebben best wel wat problemen gehad met zaken als vliegwielen, smering in top end, te hoog olie nivo door afgebroken regeneren en op olie lopen. Zaken die er bij de nieuwe serie "uitgeengineerd" zouden moeten zijn.